فهرست بستن

علم انگل شناسی چیست و چه کاربردی دارد؟

علم انگل شناسی چیست و چه کاربردی دارد

انگل شناسی

انگل شناسی یکی از شاخه‌های علم زیست شناسی است و به مطالعه انواع انگل، روابط میان آن‌ها و میزبان می‌پردازد. طبیعی است که بواسطه نوع کار این علم با شاخه‌های دیگری همانند بیولوژی سلولی، بیوشیمی، ایمونولوژی و علوم آزمایشگاهی ارتباط نزدیک دارد.

انگل‌ها بر حسب نوع زندگی و انتخاب میزبان و رابطه میان آن‌ها به چند دسته تقسیم‌بندی می‌گردند. انواع انگل بر حسب محل زندگی به درون زی مانند کرم روده و برون زی مانند شپش طبقه‌بندی می‌شوند.

اخیراً سازمان بهداشت جهانی شش بیماری مهم انسان را بیان نموده که پنج تای آن‌ها عامل انگلی دارند، از اینرو علم انگل شناسی اهمیت ویژه‌ای در میان شاخه‌های علوم پزشکی پیدا کرده است. پیشرفت‌های صورت گرفته در علم انگل شناسی موجب رشد و توسعه سایر صنایع و شاخه‌های علوم مانند کشاورزی، صنایع غذایی، دامپزشکی و پزشکی گردیده است.

از اینرو این علم به عنوان پایه‌ای برای پیشرفت در سایر علوم می‌گردد. علم پزشکی یکی از علوم بهره‌مند از انگل شناسی است، بطوریکه تشخیص دقیق نوع انگل و ویژگی‌های آن، ساخت واکسن‌های ضد انگلی و ارزیابی داروهای شیمیایی و گیاهی ضد انگلی موجب ایجاد روش‌های درمانی موثر این گروه از بیماری‌ها گردیده است.

2 Comments

  1. بازتاب:آنچه درباره انگل شناسی باید بدانیم | مطالعه انگل ها و دامنه انگل شناسی - Lamel

  2. بازتاب:انگل چیست؟ | حقایق سریع در مورد انگل ها و انگل شناسی - Lamel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.