فهرست بستن

حقایق کلیدی درباره لیشمانیوز

حقایق کلیدی درباره لیشمانیوز

حقایق کلیدی درباره لیشمانیوز

۳ نوع اصلی لیشمانیوز وجود دارد .اولین نوع، احشایی (که به عنوان جدی ترین شکل بیماری شناخته می شود) ، نوع پوستی (شایع تر) و نوع مخاطی است و سومین نوع توسط انگل های تک یاخته لیشمانیا ایجاد می شود که توسط نیش ماده آلوده فلبوتومین منتقل می شوند.

این بیماری برخی از فقیرترین افراد روی زمین را مبتلا می کند و با سوء تغذیه ، جابجایی جمعیت ، مسکن فقیر ، سیستم ایمنی ضعیف و کمبود منابع مالی همراه است.

لیشمانیوز با تغییرات محیطی از جمله جنگل زدایی ، ساخت سدها ، آبیاری و شهرسازی ارتباط دارد. تخمین زده می شود ۷۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون مورد جدید در سال اعلام شده و حدود ۲۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ هزار نفر مرگ و میر در سال بر اثر این نوع بیماری لیشمانیوز رخ می دهد.

توسط یک انگل تک یاخته بیش از ۲۰ گونه لیشمانیا ایجاد می شود. بیش از ۹۰ گونه شنی از انتقال انگل های لیشمانیا شناخته شده است.

لیشمانیوز احشایی

لیشمانیوز احشایی (VL) ، که به عنوان kala-azar نیز شناخته می شود ، در صورت عدم درمان در بیش از ۹۵٪ موارد کشنده است. این بیماری با دوره های نامنظم تب ، کاهش وزن ، بزرگ شدن طحال و کبد و کم خونی مشخص می شود.

بیشتر موارد در برزیل ، آفریقای شرقی و آسیای جنوب شرقی رخ می دهد. سالانه ۵۰ ۰۰۰ تا ۹۰ ۰۰۰ مورد جدید VL در سراسر جهان رخ می دهد که فقط ۲۵ تا ۴۵٪ زنده می مانند.

در سال ۲۰۱۷ ، بیش از ۹۵٪ موارد جدید گزارش شده در ۱۰ کشور جهان به این بیماری لیشمانیوز مبتلا شده اند: بنگلادش ، برزیل ، چین ، اتیوپی ، هند ، کنیا ، نپال ، سومالی ، سودان جنوبی و سودان.

لیشمانیوز پوستی

نوع پوستی (CL) شایع ترین شکل لیشمانیوز است و باعث ایجاد ضایعات پوستی ، عمدتاً زخم در قسمت هایی از بدن ایجاد می شود و جای زخم های طولانی مدت و ناتوانی جدی یا لک را به وجود می آورد. حدود ۹۵٪ موارد CL در آمریکا ، حوضه مدیترانه ، خاورمیانه و آسیای میانه رخ می دهد.

در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۵٪ موارد جدید CL در ۶ کشور: افغانستان ، الجزایر ، برزیل ، کلمبیا ، ایران (جمهوری اسلامی) ، عراق و جمهوری عربی سوریه رخ داده است. تخمین زده می شود که سالانه بین ۶۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون مورد جدید در سراسر جهان به بیماری لیشمانیوز مبتلا هستند.

لیشمانیوز مخاطی

لیشمانیوز مخاطی منجر به تخریب جزئی یا کل غشاهای مخاطی بینی ، دهان و گلو می شود. بیش از ۹۰٪ موارد نوع مخاطی در بولیوی (ایالت ایتالیا) ، برزیل ، اتیوپی و پرو رخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.