فهرست بستن

کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند

کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند

کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند

شاید در این روزها یکی از خوشحال ترین آدم های کره ی زمین، دانشمندان بلند پروازی هستند که رویای این را در سر دارند تا بتوانند راهی  پیدا کنند که انسان ها را به خوابی بفرستند تا در قرن های آینده بیدار شوند.

کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند
کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند

 دو کرم که در ۴۷ هزار سال پیش، به خاطر سرما و یخ زدگی منجمد شده بوده اند؛ مجددا پس از آب شدن یخ هایشان از خوابی طولانی بیدار شده و اکنون هم در کمال تعجب سالم و زنده اند!

ممکن است این اتفاق بتواند این گروه از دانشمندان را به آرزو و رویایشان برساند و ما بتوانیم چندین هزار سال دیگر از خواب سرد خود بیدار شده و جهان جدید را ببینیم. 

درطی یک فرآیند بسیار ساده، ۲ کرم که دچار انجماد شده بودند و از عمرآنها ۴۷ هزار سال می گذرد از خواب زمستانی بسیار بسیار طولانی خود بیدار شده اند!

دقیقا جای تعجب همین جاست که، این دو کرم ۵۰ هزار سال پیش  یخ زده اند و اکنون بیدار شده اند یعنی اصلا نمرده بودند و حتی فسیل و یا جسد سالم مانده هم نشده بودند بلکه این دو کرم کاملا زنده بودند و تنها به خواب فرو رفته بودند. به این نوع انجماد، انجماد از نوع کریوژنیک گفته می شود.

کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند
کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند

کریوژنیک نوعی پدیده است که به زبان ساده تر آن را می توان به مرز علم واقعی و علم توصیفی توصیف کرد. این که کرم هایی روزی یخ زده بودند و از این پدیده سالیان سال نیز می گذرد، یعنی از زمان عصر یخبندان تا به الان در خوابی طولانی بودند که حتی توانسته اند لقب طولانی ترین چرت تاریخ را به خود اختصاص بدهند.

این کرم ها پس از بیدارشدن از خواب از روی غریزه به دنبال غذا رفتند و شروع به حرکت کردند و به گونه ای عمل کردند که گویی اتفاق خاصی برایشان نیفتاده و تازه به وجود آمده اند!

قبل از این ۲ کرم، کرم های دیگری با نام های علمی نماتدز (nematodes) که مربوط به دوره ی باستان هستند در قسمتی از سیبری کشف شده بودند. دانشمندان پس از بررسی این کرم ها دریافتند که آن ها بیش از ۴۲ هزار سال سن دارند.

اطلاعات دیگری که دانشمندان درباره ی این کرم ها بدست آورده بودند این بود که این کرم ها پس از این که در نقطه ای که منجمد شده اند ساکن شده بودند،  پدیده ی انجماد در خود آنها نیز رخ داده است.

کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند
کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند÷

محققانی که این کرم ها را تحت آزمایش و مطالعه داشته اند در بررسی رفتار این کرم ها مشاهده کردند که این کرم ها به محض این که از پدیده ی انجماد رهایی یافتند و بیدار شدند، سریعا شروع به حرکت و جستجوی غذا کرده اند و این از نظرمحققان نشان دهنده ی این است که تمامی ارگان های زیستی و حیاتی این کرم ها سالم مانده و همچون زمان های عادی مجددا شروع به کار نموده است.

محققان دانشگاه پرینستون طبق گزارشی بیان کرده اند که این کرم ها مثل کرم های عادی که تنها چند روز از عمر آن ها گذشته است، شروع به انجام فعالیت های زیستی نموده اند.

 

محققانی می گویند: برای اولین باراست که ما توانستیم توانایی ارگانیسم های چند سلولی را در این کرم ها مشاهده و مورد بررسی قرار دهیم و امیدورایم با بررسی دقیق تر آنان بتوانیم از ان سلول ها برای به وجود آوردن داروهای تسکین دهنده با ماندگاری بالا استفاده کنیم.

یک یخچال بزرگ در یکی از موسسات علمی در مسکو قرار دارد، که حاوی ۳۰۰ کرم مختلف و گوناگون است و از دوره های مختلف و در جاهای مختلف کره ی زمین به دور هم گرد آمده اند، تنها ۲ کرم از این تعداد به زندگی خود بازگشتند.

این دو کرم هم اکنون با ۴۷ هزار سال سن به عنوان قدیمی ترین موجودات زنده ی ساکن کره ی زمین در جهان شاخته شده اند.

در این رابطه محققان می گویند که: تمامی کلیدهای ژنتیکی پلیتسوکا ها دارای مکانیسم های سازگاری با محیط علی الخصوص سرد می باشند که ممکن است از نظر اهمیت علمی در زمینه های مختلف ما را به نتایج مختلفی برسانند که نه تنها به عنوان یک گام بلکه چندین گام بزرگ در علوم مختلفی همچون علوم انسانی، علوم جانور شناسی و علوم زیست شناسی به ثبت برسند.

کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند
کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند

این دو کرم از سردترین بخش روسیه که منطقه ی پوکریا می باشد به دست آمده اند. دانشمندان اعتقاد دارند که یکی از این ۲ کرم از دل یک سنجاب مرده به وجود آمده است و حدودا ۳۲ هزار سال سن دارد. کرم دیگر که دقیقا ۴۷ هزار سال سن دارد، از جسد یک مرده در قسمت بالایی رودخانه ی آلاژیا به دست آمده است.

 

به عقیده ی محققان و دانشمندان در این منطقه تنوع قابل توجهی از موجودات تک سلولی وجود دارد. بیشتراین موجودات در قرنطینه هایی با میانگین ۱۰۰ ها هزار سال به زندگی خود ادامه داده اند. از بین این موجودات می توان به چندین نوع از باکتری ها همچون: آمیب، جلبک سبز، سینوباکتریوم، مخمرها، دانه های گیاهان اشاره نمود.

 

کرم های ۴۷ هزار ساله از خواب بیدار شدند

 

 

همچنین بخوانید:

آشنایی با انواع قرص های ضد بارداری و عوارض آن

پرده بکارت و انواع آن /چند نکته در مورد خونریزی در اولین رابطه جنسی

حساسیت به پلاسمای منی/ درمان حساسیت به مایع منی یا اسپرم 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.