فهرست بستن

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد


سندرم مرگ ناگهانی نوزاد که به آن SIDS هم گفته میشود، مرگ ناگهانی نوزاد در خواب، بدون هیچ علامت پزشکی یا هیچ عارضه ای است. به گونه ای که حتی در کالبد شکافی نیز نمیتوان مشکلی را برای مرگ نوزاد توضیح داد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، این سندرم یکی از عوامل فوت نوزادان زیر یک سال به خصوص در بازه سنی دو الی چهار ماهگی است.

این سندرم، در ۹۰ درصد موارد در کودکان زیر شش ماه اتفاق می افتد و اغلب اوقات حدود ساعت ۱۰ شب الی ۱۰ صبح و در طول ماه های سرد سال رخ می دهد، البته باید توجه داشت که حدود ۲۰ درصد از این موارد در مراکز نگهداری کودکان اتفاق می افتد، بنابراین باید مطمئن شوید که مسئول مهد کودک، فرزندتان را به پشت بخواباند و از دستورالعمل های ارائه شده برای خوابی ایمن پیروی کند.

با وجود تحقیقات بی‌شماری که صورت گرفته هنوز علت قطعی آن مشخص نگردیده است. گرچه دانشمندان توانسته‌اند برخی منشاهای این بیماری را شناسایی کنند. محققان پارامترهای متعددی را در ریسک‌پذیری نوزادان شناسایی کرده‌اند که از جمله آنها میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:

• مراقبت نامناسب والدین از نوزاد
• نارس بودن نوزاد و یا وزن کم او در بدو تولد
• سن مادر زیر ۲۰ سال باشد
• قرار گرفتن نوزاد در معرض دود تنباکو پس از تولد
• گرمای زیاد لباس خواب و رخت خواب
• خوابیدن روی شکم

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بیش‌ترین علتِ مرگ‌ومیر نوزادان۱ ماهه تا ۱ ساله میباشدکه بر طبق آمار در آمریکا جانِ ۲۵۰۰ نوزاد را در سال می‌گیرد. به همین دلیل پزشکان و کارشناسان اغلب مواردی را به منظور رعایت نکات ایمنی در سلامت نوزاد گوشزد میکنند. میزان این سندرم حدود ۴/۱ مورد به ازای هزار نوزاد زنده بدنیا آمده است .

اغلب والدین جوان با نادیده گرفتن هشدارها و توصیه های ایمنی در مورد خوابیدن نوزادان خود به هنگام خواب بر روی شکم، باعث مرگ ناگهانی آن ها می شوند.

آکادمی متخصصین اطفال آمریکا به وضوح هشدار داده است که پدران و مادران، برای جلوگیری از خطر SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی در نوزادان خود باید آن ها را همیشه به پشت بخوابانند. تحقیقات و بررسی های دولتی نشان می دهد که تقریبا ۳۰ درصد از تمام نوزادان متولد شده در آمریکا به پشت نمی خوابند.

همچنین در این بررسی ها مشخص شد که بیشتر پدران و مادران با این که فرزند خود را به پشت می خوابانند، نگران خفه شدن نوزادان خود هستند. در صورتی که هیچ خطر خفگی در نوزادانی که به پشت خوابیده اند وجود ندارد. بنابراین، اگر فرزند شما سالم بوده و بیماری خاصی نداشته باشد و همچنین اگر او را به طور طبیعی از سرفه کردن دور نگه داشته باشید، می توانید از امنیت نوزاد خود نسبت به خفگی و سندرم مرگ ناگهانی مطمئن شوید.
ترشح ناگهانی مایعات در معده هر نوزادی وجود دارد.

اگر این مایعات تولید شده به نای نوزاد شما برسد، موجب خفگی و بسته شدن راه های تنفسی او خواهد شد. از سوی دیگر، زمانی که شما نوزادتان را بر روی شکم خوابانده باشید، هر مایعی که در معده او ترشح شود، از طریق مری به نای او آمده و در آن جا جمع خواهد شد.

در نهایت راه های هوایی فرزند شما را مسدود کرده و او را در معرض خطر خفگی قرار خواهد داد. به همین دلیل همانطور که گفته شد باید بدانید که هیچ خطری نوزاد را در زمانی که به پشت خوابیده تهدید نمیکند. بنابراین سعی کنید این عادت را در فرزندتان ایجاد کنید.

منبع: پزشکان بدون مرز

بر چسب ها:سندرم، مرگ ناگهانی نوزاد، خوابیدن نوزاد،خفگی نوزاد، SIDS ، خواب بر روی شکم، ، نوزاد، کالبد شکافی،  نارس بودن نوزاد، دود تنباکو، گرمای زیاد لباس خواب،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.