فهرست بستن

باکتری استافیلوکوکی عامل بیماری زرد زخم /بیماری زرد زخم و راه درمان آن

باکتری استافیلوکوکی عامل بیماری زرد زخم /بیماری زرد زخم و راه درمان آن

باکتری استافیلوکوکی عامل بیماری زرد زخم /بیماری زرد زخم و راه درمان آن

زرد زخم نوعی بیماری پوستی است که به وسیله ی یکی از دو باکتری استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوس اورئوس ایجاد می شود.

این بیماری از بیماری‌های پوستی حاد و میکروبی است که نوع شایع آن به صورت تاول‌های چرکی بسیار واگیردار است و در میان کودکان ۲ تا ۶ ساله و افرادی که ورزش‌های پرتماس می‌کنند (مانند کشتی و راگبی) شایع است.

 

بیماری زرد زخم بر روی اپیدرمیس که لایه ی بیرونی پوست است تاثیر می گذارد. زرد زخم را در زبان محاوره زخم مدرسه می گویند و بیماری بسیار واگیردار است. تمام قسمت های پوست می تواند به زرد زخم آلوده شود.

 

باکتری استافیلوکوکی عامل بیماری زرد زخم /بیماری زرد زخم و راه درمان آن
باکتری استافیلوکوکی عامل بیماری زرد زخم /بیماری زرد زخم و راه درمان آن

 

با این وجود، اطراف دهان و دماغ اولین جاهایی هستند که به این بیماری دچار می شوند. در برخی از افراد، استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوس اورئوس نوعی باکتری عادی (جانواران ذره بینی بی ضرری که بر روی پوست ما زندگی می کنند) موجود در دماغ و گلو هستند. با این حال اگر پوست توسط چیز تیزی بریده شود یا خراش بیافتد یا حتی در شرایطی مانند اگزما، این موجودات باعث عفونت می شوند.

زرد زخم عموما به دو دسته تقسیم می شود: تاولی و غیر تاولی.

زردزخم غیر تاولی رایج ترین نوع است و آن را زرد زخم مسری (Contagiosa) هم می نامند. همان طور که از نامش پیداست این نوع زرد زخم ناقل تر از نوع تاولی آن است. زرد زخم غیر تاولی به وسیله ی یکی و در بعضی موارد هردو باکتری استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوس اورئوس بوجود می آید.

در این نوع زرد زخم تعدادی تاول کوچک بوجود می آید و به سرعت می ترکند و پوسته ای زرد رنگ را بر روی خود بوجود می آورند. زرد زخم تاولی کمتر رایج است و قدرت واگیر چندانی ندارد. تقریبا اکثر موارد بخاطر آلودگی توسط باکتری استافیلوکوس اورئوس می باشد. این نوع از زرد زخم بیشتر در میان کودکان و نوزادان تازه به دنیا آمده رایج است. در این نوع، تاول ها بزرگتر و پر از مایعی زرد رنگ هستند. پس از طی سه روز تاول ها می ترکند و حالتی به رنگ قهوه ای روشن بر رویشان درست می شود.

باکتری های استافیلوکوکی یا استرپتوکوکی با گزش حشرات، و دیگر زخم های جزئی وارد پوست میشود. عفونت تاول های کوچک، اغلب در اطراف دهان، که دارای خارش و سوزش آغاز می شود. خارش و یا لمس کردن تاول و سپس دست زدن به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد عفونت میتواند به افراد دیگر سرایت کند پس از دو یا سه روز تاول پاره می شودزرد زخم یک عفونت باکتریایی مسری پوست است که معمولا بیشتر کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار میدهد.

باکتری های استافیلوکوکی یا استرپتوکوکی با گزش حشرات، و دیگر زخم های جزئی وارد پوست میشود. عفونت تاول های کوچک، اغلب در اطراف دهان، که دارای خارش و سوزش آغاز می شود. خارش و یا لمس کردن تاول و سپس دست زدن به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد عفونت میتواند به افراد دیگر سرایت کند پس از دو یا سه روز تاول پاره می شود

 

انواع زرد زخم (ایمپتیگو)

چندین نوع مختلف از این بیماری پوستی وجود دارد. علائم و علل هر کدام نیز جداگانه است.

 

ایمپتیگو کوناگیوسا

این نوع از زرد زخم، زرد زخم غیر تاولی نیز ممکن است نامیده شود و رایج ترین نوع در بین کودکان است. این نوع ایمپتیگو بسیار مسری است و معمولا با زخم های قرمز رنگ در اطراف بینی و دهان آغاز می شود. این نوع زرد زخم، با تاول های متعدد ترکیده شده، ترشح مداول از آن ها و بثورات قرمز رنگ که دلمه بسته است، خود را نشان می دهد. این بثورات ممکن است خارش داشته باشند اما دردناک نیستند. تورم غدد لنفاوی (غدد لوبیا شکل که به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کند) نیز ممکن است با زرد زخم کونتاگیوسا رخ دهد.

 

ایمپتیگو تاولی

این شکل از زرد زخم، بیشتر در کودکان زیر ۲ سال شایع است. تاول معمولا اولین بار در نیم تنه، بازوها، و ساق پاها ظاهر می شود. این تاول ها ممکن است در ابتدا به نظر شفاف برسند. اما بعد از گذشت مدتی کم کم تیره می شود. دوره بهبود تاول ناشی از زرد زخم تاولی، طولانی تر از تاول ناشی از انواع دیگر ایمپتیگو است. پوست مناطق اطراف تاول ها ممکن است قرمز و خارش دار باشد.

 

ایمپتیگو اکتیما

این نوع زرد زخم، جدی ترین شکل ایمپتیگو است. زیرا تاثیر آن نه تنها بر روی لایه سطحی پوست بلکه بر لایه دوم پوست نیز می باشد. تاول های این نوع ایمپتیگو دردناک هستند و ممکن است به جراحت منتهی شود و یا در صورت تشدید، حتی ممکن است زخم های باز ایجاد کند. تورم غدد لنفاوی نیز در این نوع ایمپتیگو شایع است.

 

باکتری استافیلوکوکی عامل بیماری زرد زخم /بیماری زرد زخم و راه درمان آن
باکتری استافیلوکوکی عامل بیماری زرد زخم /بیماری زرد زخم و راه درمان آن

علایم‌ شایع‌:

یک‌ بثور پوستی‌ قرمز رنگ‌ همراه‌ با تاول‌های‌ کوچک‌ متعدد. بعضی‌ از تاول‌ها حاوی‌ چرک‌ هستند و وقتی‌ می‌ترکند، کروت‌های‌ زردرنگی‌ بر جای‌ می‌مانند. تاول‌ها بیمار را اذیت‌ نمی‌کنند، اما ممکن‌ است‌ خارش‌ داشته‌ باشند. گاهی‌ تب‌ خفیف‌.

عوارض ناشی از زرد زخم

گلومرولونفریت ( درگیری کلیوی )

ممکن است به دنبال یک عفونت استرپتوکوکی مانند گلودرد یا زرد زخم غیر تاولی گلومرولونفریت حاد ایجاد شود به این ترتیب که تقریبا در ۲۵ درصد موارد بعد از ۱۸ تا ۲۱ روز فیلترهای ریز کلیه درگیر شده و ممکن است منجر به نارسایی های کلیوی شود که ورم صورت مخصوصا دور چشم ها، فشار خون بالا، درد مفاصل، وجود خون در ادرار و کاهش ادار از نشانه های نارسائی کلیوی می باشد. این بیماری در بالغین دیده شده است و بهبودی کامل کمتر مشاهده شده است استفاده از آنتی بیوتیک ها از بروز این بیماری جلوگیری نمی کند.

 

مننژیت

یکی دیگر از بیماری هایی که از زرد زخم نوع تاولی ناشی می شود و بیشتر در نوزادان دیده شده است مننژیت می باشد. مننژیت با سر درد شدید، استفراغ و بالا رفتن ناگهانی تب آغاز می شود و در نتیجه به التهاب پرده و مایع اطراف مغز و نخاع منجر می شود. وقتی بیماری پیشرفت کند مغز متورم شده و گاهی خونریزی می کند و در صورتیکه فورا مراحل درمان انجام نشود باعث آسیب مغزی و اختلالات یادگیری و همچنین کاهش بینایی و شنوایی می گردد. و در ۱۰ درصد موارد منجر به مرگ می شود.

 

سلولیت

یک بیماری نسبتا خطرناک که از عوارض زرد زخم می باشد سلولیت است که بافت های زیر پوستی را درگیر کرده و به آنها صدمه وارد می کند همچنین ممکن است به گره های لنفاوی آسیب زده و از طریق جریان خون در کل بدن منتشر شده و حیات شخص مبتلا را تهدید کند.

باکتری استافیلوکوکی عامل بیماری زرد زخم /بیماری زرد زخم و راه درمان آن
باکتری استافیلوکوکی عامل بیماری زرد زخم /بیماری زرد زخم و راه درمان آن

ـ عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر:

۱. تغذیه‌ نامناسب‌
۲. آب‌وهوای‌ گرم‌ و مرطوب‌
۳. محیط‌ زندگی‌ شلوغ‌ یا غیربهداشتی‌
۴. بهداشت‌ نامناسب‌
۵. وجود یک‌ بیماری‌ که‌ باعث‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد.
۶. حساس‌ بودن‌ پوست‌ به‌ نور خورشید و مواد آزاردهنده‌ و تحریک‌کننده‌ پوست‌ مثل‌ صابون‌ها و مواد آرایشی‌

درمان‌ زرد زخم

بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ کشت‌ پوست‌ برای‌ شناسایی‌ میکرب‌ عامل‌ بیماری‌ نیز باشند. توصیه‌های‌ ذکر شده‌ در قسمت‌ پیشگیری‌ را به‌ کار بندید. ضایعات‌ را با گاز و صابون‌ ضد عفونی‌کننده‌ به‌ ملایمت‌ مالش‌ دهید. جوش‌های‌ چرکی‌ را بترکانید. تمام‌ کروت‌ها را بردارید و تمام‌ ضایعات‌ را کاملاً پاک‌ کنید و در معرض‌ هوا قرار دهید. اگر کروت‌ها چسبیده‌ باشند، آنها را در آب‌ گرم‌ صابون‌دار خیس‌ کنید و با ملایمت‌ مالش‌ دهید.

سپس‌ زخم‌ها را با گاز بپوشانید و گاز را به‌ همان‌ صورت‌ درمان‌ کنید حتی‌ اگر مطمئن‌ نیستید که‌ زرد زخم‌ باشند. در صورت‌ امکان‌، ملحفه‌ها، حوله‌ها، لباس‌ها و سایر چیزهایی‌ که‌ با زخم‌ها در تماس‌ بوده‌اند را جداگانه‌ بجوشانید. مردان‌ باید دور زخم‌های‌ صورت‌ را بتراشند و به‌ روی‌ آنها کاری‌ نداشته‌ باشند. از کرم‌ ریش‌ تراش‌ ریرقطره‌ شده‌ استفاده‌ کنید و هر روز تیغ‌ ریش‌ تراشی‌ را عوض‌ نمایید. از فرچه‌ برای‌ تراشیدن‌ ریش‌ استفاده‌ نکنید زیرا ممکن‌ است‌ محلی‌ برای‌ رشد میکروب‌ها باشد.

داروهای زرد زخم

امکان‌ دارد پمادهای‌ آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شوند. امکان‌ دارد آنتی‌بیوتیک‌های‌ خوراکی‌ تجویز شوند.

 

باکتری استافیلوکوکی عامل بیماری زرد زخم /بیماری زرد زخم و راه درمان آن

2 Comments

  1. ناشناس

    باسلام چندسال هست که درقسمت صورتم خارش باجوش وزردخم بوجودمیادواگه زخم زرد کنده بشه مایعی بیرون میتدکه باز زردزخم میشه چندسالی که باپمادتریامیسنیون رفع خارش مبکنم امادرمان نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.