فهرست بستن

بریتانیا بدن دومین بیمار مبتلا به ایدز از ویروس «اچ آی وی» پاکسازی شد

تیمی از پزشکان بریتانیا توانستند بدن یک مرد مبتلا به بیماری ایدز را بطور کامل از ویروس «اچ آی وی» پاک کنند.

موفقیت در درمان این مرد که نام و ملیتش اعلام نشده و به «بیمار لندن» مشهور است، پس از انجام عمل پیوند مغز استخوان ممکن شد.

در جریان این عمل که سه سال پیش انجام شد، سلول‌های بنیادی مغز استخوان اهدا کننده‌ای که به دلیل یک جهش ژنتیکی نادر بدنش در مقابل عفونت «اچ آی وی» مقاوم بود، به بدن «بیمار لندن» پیوند زده شد.

هدایت تیم پزشکی بریتانیا را پروفسور راویندرا گوپتا، متخصص زیست شناسی «اچ آی وی» برعهده داشت.

پروفسور گوپتا که اکنون در دانشگاه کمبریج مشغول فعالیت است، درمان «بیمار لندن» را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد یعنی زمانی که در کالج دانشگاهی لندن مشغول فعالیت بود.

به گفتۀ او «بیمار لندن» در سال ۲۰۰۳ میلادی به ایدز و در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز به نوعی سرطان خون مشهور به «لنفوم هاجکین» مبتلا شده است. پزشکان در سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی هنگامی که این مرد به دلیل سرطان بشدت بیمار بود، درنهایت تصمیم می‌گیرند تا سلولهای بنیادی مناسب برای پیوند را یافته و به مغز استخوان او پیوند بزنند.

اهدا کنندۀ این سلولها، فردی با یک جهش ژنتیکی نادر مشهور به «CCR5 delta 32» بود؛ جهشی که مقاومت بدن را در مقابل ویروس «اچ آی وی» بالا می‌برد و اکنون ۱۸ ماه پس از توقف مصرف داروهای ضد ویروس، آزمایش‌های دقیق از بدن «بیمار لندن» هیچ نشانی از عفونتهای پیشین به این ویروس را نشان نمی‌دهد.

«بیمار لندن» دومین فرد در جهان است که پزشکان موفق به درمان کامل او به این شیوه شده‌اند. اولین بیمار، تیموتی ری براون یک شهروند آمریکایی ساکن برلین بود که دوازده سال پیش پزشکان آلمان موفق به درمان او شدند. تیموتی براون مشهور به «بیمار برلین» پس از درمان به آمریکا رفت و ساکن آن کشور شد و از آن زمان تا کنون نیز هیچ نشانی از ویروس «اچ آی وی» در بدن او دیده نشده است.

با این وجود گفته می‌شود که بعید است بتوان چنین شیوه‌ای را برای تمام مبتلایان به ایدز اجرا کرد زیرا این شیوۀ درمان بسیار گران، پیچیده و پرخطر است. همچنین اهدا کنندگان بسیار کمی دارای چنین جهش ژنتیکی هستند.

در حال حاضر حدود ۳۷ میلیون نفر در سراسر جهان آلوده به ویروس «اچ آی وی» هستند. این ویروس از زمان پدیدار شدن در دهه هشتاد میلادی تا کنون، جان حدود ۳۵ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است.

رفرنس::euronews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.