فهرست بستن

هزاران داعشی به انگل خطرناک لیشمانیا مبتلا شده اند

پایگاه خبری ۲۴ امارات روز دوشنبه فاش کرد که هزاران عضو گروه تروریستی داعش به انگل کشنده لیشمانیا دچار شده اند و این بیماری به دلیل رعایت نکردن نظافت و آلودگی محیط آنها به سرعت بین اعضای این گروه در حال گسترش است.
در گزارش این پایگاه خبری آمده است: اعضای داعش که به این بیماری مبتلا شده اند، تمایلی به درمان ندارند و همین امر موجب گسترش این انگل در بین آنها شده و در مناطقی مانند رقه در سوریه که یکی از پایگاه‌های اصلی این گروه است نیز گسترش این بیماری مشکلاتی را به دنبال داشته است.
اکثر لیشمانیوزها در شمار بیماری های مشترک بین انسان و حیوان بشمارمی روند، در تمام نقاط جهان وجود دارند و به صورت ضایعات پوستی (سالک)،احشایی(کالاازار) و مخاطی- پوستی تظاهر می¬یابد.عامل بیماری لیشمانیوز نوعی تک¬یاخته به نام لیشمانیا از راسته ی کینتوپلاست داران است که برحسب محیط زندگی خود به دو شکل دیده میشود : این انگل در مهره داران در درون سلول های بیگانه خوار تک هسته ای زندگی می کند و تکثیر می یابدتنها تعداد معدودی از آنها آنتروپونوتیک (Anthroponotic) هستند.
بیماری لیشمانیا از نوع احشایی در صورت عدم درمان ۹۵-۷۵در صد بیماران مبتلا به فرم پیشرفته بیماری خواهند مرد و در مان به موقع منجر به بهبودی حواهد شد .
انتقال از طریق نیش پشه خاکی بنام فلبتوموس آلوده می باشد. به ندرت انتقال از طریق گاز گرفتن توسط یک جونده آلوده نظیر هامستر ، پیوند اعضاو تلقیح تصادفی در کارکنان آزمایشگاه صورت می گیرد.
علایم پوستی لیشمانیازیس شامل تنگی نفس، زخم‌های پوستی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، خونریزی از بینی، اختلال در بلع، و زخم‌هایی در دهان، زبان، لثه، لب‌ها، بینی و داخل بینی می باشد. علایم درگیری احشایی در اطفال با سرفه، اسهال، تب، استفراغ به طور ناگهانی و در بالغین اغلب با تب ۲ هفته تا ۲ ماهه که با علائمی مانند خستگی، ضعف و کاهش اشتها همراه است. احساس ضعف با بدتر شدن بیماری بیشتر می‌شود. سایر علایم در لشمانیازیس احشایی عبارتند از درد شکم، تب طولانی‌مدت، تعریق شبانه، پوسته پوسته شدن و تیره شدن پوست، نازک شدن مو و کاهش وزن.
در معاینه بالینی بزرگی طحال، کبد، گره‌های لنفی یافت می‌شود. بیمار ممکن است با پشه خاکی گزیده شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.