فهرست بستن

نورو ویروس یا آنفلولانزای معده:

نورو ویروس‌ها گروهی از ویروس‌ها هستند که سبب التهاب معده و دیواره روده‌ی بزرگ (گاستروآنتریت) می‌شوند. آنها عامل ایجاد گاستروآنتریت در آمریکا هستند. نورو ویروس در ابتدا نورواک ویروس نامیده می‌شد که نام خود را از شهر نورواک در اوهایو گرفت، جایی که اولین بار این ویروس در سال ۱۹۷۲ شیوع پیدا کرد. نوروویروس‌ها گاهی مسمومیت غذایی هم نامیده می‌شوند، زیرا آنها از طریق غذای حاوی این ویروس انتقال می‌یابند. گرچه همیشه در نتیجه آلودگی غذایی این ویروس انتقال نمی‌یابد. . نورو ویروس‌ها گاهی آنفولانزای معده نامیده می‌شوند، هرچند که ویروس آنفولانزا نیستند.

دلایل عفونت با نورو ویروس

با خوردن غذا یا آب آلوده به این ویروس، فرد به این ویروس آلوده می‌شود. همچنین افراد با لمس اشیاء یا سطوح آلوده به این ویروس و سپس لمس بینی، دهان یا چشم‌ها به این ویروس آلوده می‌شوند. نورو ویروس‌ها در مکان‌های عمومی (رستوران‌ها، مراکز بهداشت عمومی، خانه‌های بهداشت، یا مکان‌های اقامتی دیگر) به سرعت پخش می‌شوند، زیرا این ویروس بسیار مسری است. این ویروس در دمای بالا در آب یا سطوح دیگر زنده می‌ماند. اگر فردی به این ویروس مبتلا شود به سرعت از طریق دست دادن، یا غذای مشترک می‌تواند بیماری را به افراد دیگر منتقل کند. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مستعد ابتلا به نورو ویروس هستند.

نشانه‌های عفونت نورو ویروسی

پس از آلوده شدن به این ویروس به مدت یک تا دو روز کاملاً احساس سلامتی دارید و هیچ نشانه‌ای از بیماری دیده نمی‌شود. نشانه‌های عمومی شامل تهوع، استفراع (بیشتر در کودکان)، اسهال آبکی(بیشتر در بزرگسالان)، نفخ معده است. نشانه‌های دیگر آن عبارتند از: تب خفیف، لرز، سردرد، درد عضلانی، خستگی مفرط

بیشتر این نشانه‌ها خیلی جدی نیستند، اما اسهال و استفراغ ممکن است سبب کم آبی بدن شوند. کودکان و سالمندان بیشتر مستعد کم‌آبی هستند. اگر دارای این نشانه‌ها هستید، پزشکتان می‌تواند با یک آزمایش مدفوغ این موضوع را تشخیص دهد. اما معمولاً تشخیص نورو ویروس به کمک همین نشانه‌ها صورت می‌گیرد. در صد کمی از افراد که به این ویروس آلوده می‌شوند هیچ نشانه‌ای بروز نمی‌دهند که احتمالاً به دلیل ایمنی طبیعی در مقابل این ویروس است.

درمان نورو ویروس

نورو ویروس‌ها نیز مانند سایر ویروس‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها که برای مبارزه با باکتری‌ها ساخته شده‌اند پاسخ نمی‌دهند. حتی داروهای ضدویروس هم برای درمان نورو ویروس اثری ندارد. این بیماری پس از گذشت دو روز خود به خود بهبود می‌یابد. بیشتر افراد مشکلات طولانی مدت در مورد این بیماری ندارند.

برای پیشگیری از کم‌آبی بدن باید آب و مایعات بیشتر بنوشید. از نوشیدن مایعات حاوی شکر، الکل و کافئین خودداری کنید، زیرا سبب وخیم‌تر شدن اسهال می‌شوند و کم آبی بدن را شدیدتر می‌کنند.

نشانه‌های کم آبی بدن سرگیجه، خشکی دهان، و کاهش ادرار است. اگر کم‌آبی شدت یافت با پزشک تماس بگیرید.

پیشگیری از ابتلا به نورو ویروس

• پس از رفتن به دستشویی، و پیش از غذا‌خوردن دست‌هایتان را با صابون به مدت دست‌کم ۱۵ ثانیه بشویید.

• میوه‌ها و سبزیجات را بطور مناسب بشویید. میگو و ماهی را قبل از استفاده بپزید.

• اگر کسی در منزل مبتلا به این ویروس است، سطوح تماس را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

• اگر مبتلا به این ویروس هستید،‌ به مدت دو تا سه روز آشپزی نکنید تا افراد دیگر مبتلا نشوند. از خوردن غذایی که توسط فرد آلوده به این ویروس تهیه شده است خودداری کنید.

منبع-http://fa.parsiteb.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.