فهرست بستن

نقد و برسی جوانب حق تاسیس آزمایشگاه

به راستی حق با کیست ؟ پاتولوژیست یا دکتری علوم آزمایشگاهی

شاید سوال اساسی این باشد حق چیست ؟

یک مربی بدن سازی میتواند مربی فوتبال باشد یا یک بازیکن با تجربه هرچند در میان چندین پست…

بیایید این مناقشه را برسی کنیم…

بعد حقوقی :

لایحه‌ای که در سال ۱۳۳۴ تصویب شده است،  در این لایحه‌ای که با عنوان اصلاح بعضی از مواد مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی، خوراکی و آشامیدنی در سال ۱۳۳۴ مصوب شده و بعد از انقلاب اسلامی به تصویب مجلس شورای محترم اسلامی رسید، آیین‌نامه‌ای برای تاسیس و مسوولیت فنی آزمایشگاه ها تصویب شد و بعد از انقلاب و در سال ۱۳۶۶ نیز مورد تایید وزارتخانه و مجلس قرار گرفت که طبق آن به دکترای تک رشته همراه با معرفی یک مسوول فنی ، اجازه تاسیس آزمایشگاه داده می‌شد.

  مسوول فنی می‌توانست پاتولوژیست یا دکترای حرفه‌ای آزمایشگاه باشد. این آیین‌نامه در سال‌های متمادی مورد تصویب وزارت بهداشت قرار گرفت به طوری که در سال ۷۸ توسط وزیر وقت (دکتر فرهادی )، سال ۸۲ معاون وزیر (دکتر اسماعیل اکبری )، سال ۸۷ وزیر وقت (دکتر لنکرانی) نیز تایید شد، اما متاسفانه در مدت کوتاهی که دکتر طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت بود، این حق ازمتخصصین رشته های آزمایشگاهی گرفته شد و دکترای تک رشته حق تاسیس آزمایشگاه را از دست داد .

دانشجویان و اساتید علوم آزمایشگاهی اعتراض کردند که چرا این آیین‌نامه در ۶۰ سال گذشته اجرا می‌شد اما اکنون این حق گرفته شده است؟ درحالی که هم اکنون شرکت‌های تعاونی مرکب از ۴ کاردان و کارشناس آزمایشگاه حق تاسیس آزمایشگاه را دارند آیا گرفتن این حق مسلم از متخصصین علوم آزمایشگاهی قانونی و منطقی است ؟ متاسفانه دکتر طریقت منفرد اطلاعات کافی در این زمینه نداشته و پاتولوژیست‌ها با استفاده از زمان و عدم حضور نمایندگان جامعه علمی آزمایشگاهیان و حتی رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت ، موفق شدند آئین نامه را به امضای ایشان برسانند.

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آقای دکترشهریاری در تاریخ ۳۰ آبان سال ۹۰ نامه‌ای به دکتر دستجردی (وزیر وقت) با شماره ۳۸۱۹۷/۶۰/د ، مبنی بر اینکه این آیین‌نامه مشکل قانونی ندارد و باید بعد از استفسار از مجلس، اجرا شود نوشت، اما متاسفانه باز هم، از آن زمان تاکنون وزارت بهداشت از مجلس استفسار نکرده است و این آیین‌نامه به صورت غیرقانونی معلق ماند .

اما قوانین کشورهای پیشرفته چیست؟ طبق بررسی های انجام شده، آئین نامه های بین المللی مانند، سیستم مدیریت کیفیت در کشورهای پیشرفته ( ISO 15189 )، همچنین آیین‌نامه اصلاحات و بهبود آزمایشگاه های بالینی در ایالات متحده (CLIA) ، و حتی شورای سیاستگذاری آزمایشگاه های دولتی استرالیا (NPAAC)و سازمان‌های صدور مجوز مسئولین فنی آزمایشگاه ها مانند CAP ، می‌توانند به دانش آموختگان دکترای رشته‌های مرتبط با آزمایشگاه با گذراندن دوره های تکمیلی، مجوز مسئولیت فنی دهند.

حال که وزرات پس ار بسیاری فشار از سوی اعضای پر نفوذ خود به سمت اجرای قانون گام برداشته مورد نکوهش برخی – تکرار میکنم برخی دوستان پاتالوژیست قرار گرفته.

 

بعد شایستگی:
دکتر مهرناز مصداقی، پزشک و دبیر انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران در رابطه با اختلاف پیش آمده  میگویند: من به دلیل اینکه پزشک هستم، می توانم بی طرف در این باره نظر بدهم. بهترین شاهد من این است که برای بررسی وضعیت آزمایشگاه ها می توانیم آزمایشگاه هایی که با محوریت فارغ التحصیلان علوم پایه و پاتولوژیست ها داره می شوند را مقایسه کنیم.

دکتر مصداقی اضافه کرد: آزمایشگاه های خصوصی چون در حال حاضر به سراغ متخصصان علوم پایه رفته اند و در این آزمایشگاه ها این افراد محوریت دارند، کیفیت کار به مراتب بالاتر از آزمایشگاه های بیمارستانی است که در آنها به صورت کامل پاتولوژیست ها مسئول و محور امور آزمایشگاهی هستند.!!!!

 

گفته های دکتر مصداقی، دکتر محمد انصاری، عضو هیأت مدیره انجمن بیوشیمی ایران و عضو هیأت علمی داشگاه علوم پزشکی تهران: بخشی از کار پاتولوژیست ها آناتومیکال است که با استفاده از میکروسکوپ انجام می شود و در این راستا، آنها بافت های بدن بیمار را برای تشخیص امراضی مثل سرطان بررسی می کنند. بخش دیگری  از دوران تحصیل و کار پاتولوژیست ها، مطالعه علوم پایه است که باید این علوم پایه را نزد متخصصین علوم آزمایشگاهی  بگذرانند.
 
علوم آزمایشگاهی را می توان به بخش هایی مثل بیوشیمی، میکروب شناسی، خون شناسی، ویروس شناسی، انگل شناسی و باکتری شناسی تقسیم کرد که هر کسی بخواهد در یکی از این موضوعات چیز یاد بگیرد، باید بیاید در این گروه ها دوره بگذراند.

پاتولوژیست ها می روند در آزمایشگاه های علوم پایه و زیردست کارشناس یا کاردان های علوم پایه دوره عملی می گذرانند و به استناد همین دوره، خود را متخصص حوزه های علوم پایه هم می دانند، در حالی که سواد آنها در این رشته ها در حد پزشک عمومی است.

شعار پاتولوژیست ها این است که آزمایشگاه باید توسط پزشک متخصص اداره شود. در این رابطه، نکته این است که اولاً اینها تخصصی در علوم پایه مثل بیوشیمی، خون شناسی، انگل شناسی و… به صورت یکسان ندارند.

بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، متخصصان علوم پایه اجازه دارند، آزمایشگاه بزنند به شرط اینکه در دانشگاه های معتبر دوره های نهایی تخصص را بگذرانند و با این فرایند به آنها اجازه مدیریت ازمایشگاه داده می شود؛ اما دوستان پاتولوژیست ما با لابی هایی که دارند و لابی های بسیار قوی هم هست، اجازه نمی دهند این قانون اجرایی شود؛ لابی هایی که بخشی از آن را باید در کمیسیون بهداشت و درمان سال های گذشته دید که همواره در اختیار پزشکان بوده است.
 

اینکه بگوییم آزمایشگاه تنها توسط پزشک ها باید اداره شود، ابداع این افراد است که مغایر با قانون مصوب است و این ها فقط آسیب شناس هستند.

بعد بافت شناسی تخصص من است دخالت در قانون

و خودبرتر بینی مدیریت ذاتی حق مسلم من است:

دکتر کرمی نائب رئیس انجمن آسیب شناسی کشور می گویند پاتولوژیست چون کار تشخیص و مدیریت را دارد، نیاز به داشتن تخصص کامل در همه موارد را ندارد؛ بماند که در دوران تحصیل پزشکی عمومی تا حدود زیادی همه این موارد را مطالعه کرده است.!!!

مدیریت ذاتی ، مالی

اگر به میان همکاران خدوم آزمایشگاهی رفته و پرس و جو کنیم که از ادعا تا کار انجام شده چه فاصله است خواهند گفت

پاتوژولیست محترم چون مشغول مدیریت و دغدغه انگیزش دارد فقط فرصت مهر زدن پایه نتایج را داشته….

یک آسیب شناس(پاتولوژیست) اطلاعات اندکی از قارچ شناسی در مقایسه با یک دکترای قارچ شناسی یا حتی ارشد این رشته دارد
یک هماتولوژیست دانش بسیار افزونتری از خون از یک آسیب شناس دارد
دانش میکروبی و ویروسی میکروبیولوژیست ها قابل قیاس با پاتولوژیست ها نیست
یک شخص آگاه قطعا برای تشخیص آزمایش انگلی پارازیتولوژیست را به پاتولوژیست ترجیح می دهد
ولی در عوض تفسیر نمونه بیوپسی از یک بافت مشکوک تخصص و وظیفه پاتولوژیست است و لا غیرولی این در عوض ابعاد خیالی بزرگی را با خود به یدک میکشد…

در حال حاضر مانند سایر حوزه های علوم تکنیک های آزمایشگاهی و دستگاه ها و تست های آن آنقدر وسیع و پیشرفته شده است که یک نفر در حوزه پاتولوژی اساسا نمی تواند در طول تحصیل خود با آنها اشنا شود چه برسد نتایج آنها را تفسیر کند.اصولا دانشجویان پاتولوژی انقدر وقت ندارند که حتی تعداد کمی از این تست ها را از نزدیک بصورت مشاهده ببینندچه برسد خودشان انجام دهند.حال چگونه تستی را که اساس ان را نمی شناسند میخواهند تفسیر کرده و به پزشک کمک کنند.مشکل اصلی در نظام درمانی و حمایت بیمه ای در بسیاری از تشخیص ها از جمله سرطان انجام پاتولوژی است در حالیکه در دنیا باتوجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و ابزارهای دقیق پزشکی دیگر تشخیص و درمان از این مرحله عبور کرده است تا این نظام تشخیص و درمان در حوزه پزشکی تصحیح نشود پاتولوژیست ها بخود حق می دهند خود را محق بدانند در حالیکه شرایط پزشکی دنیا بشدت و سرعت تغییر کرده است.

 

بعد دغدغه انگیزش :

نائب رئیس انجمن آسیب شناسی کشور در پایان با تأکید بر خسارات احتمالی این تصمیم بر آینده رشته پاتولوژی کشور اضافه کرد: نگرانی امثال من اصلاً دغدغه مالی یا جایگاه نیست، چون حتی با فرض تغییر قانون جایگاه و موقعیت ما با چندین سال سابقه کاری که داریم، تغییر نخواهد کرد. آنچه ما را نگران می کند این است که با این کار، انگیزه متخصصین پاتولوژی برای ادامه تحصیل در این رشته از بین خواهد رفت و دیگر کسی انگیزه ای برای ادامه تحصیل در این رشته را نخواهد داشت.

 

باید به نائب رئیس انجمن آسیب شناسی کشور متذکر شد که حال این حق به سادگی نبوده و شامل آزمون و گذراندن دوره کاملتر بوده

اگر این دغدغه مربوط به ریال نبود شاهد همچین پلاکاردهایی مقابل مجلس نبودیم که دوستانی با این سطح تحصیلات اخلاق را رعایت نکرده و همچنین کلمات سخیف را به کار برده …

به زبان خود میگویند phd قابل مقایسه با متخصص نیست

آیا این دوستان نیازمند به گذراندن دوباره دروس عمومی نیستند….

از رانت میگویند !!

اجرا نشدن قانون رانت نیست پس چه چیزی رانت است؟؟

بعد قانونی این روند گذشته را نه تنها تایید نکرده بلکه شامل خیارات غبن فاحش می داند .

میگویند نگران انگیزش پاتولوژیست هستند — پس چند دهه از دست رفتن انگیزه و حق قانونی علوم آزمایشگاهی حساب شدنی نیست؟

هر چند این عده قلیل  میزان نبوده و میزان رای ملت است –ملت پزشک و بیماران ،کسانی که حق نظر داشته و نتیجه کار به آنها می رسد نه کسانی که به ریال میر سند .

کار به جایی رسده دوستان تکیه به اریکه خداوندی زده و به جای مجلس و وزارت و حتی دانش آموختگان علوم آزمایشگاهی تصمیم گرفته و اجرا می کنند.

از تهران گرفته تا شهر های کوچک آزمایشگاه هایی در صدر هستند که پرسنل پر قدرت علوم آزمایشگاهی داشته اند

درست است پاتولوژیست کار اخر را انجام میدهد اما آن کار تشخیص طبی نبوده بلکه فشار دادن مهر رو استامپ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.