فهرست بستن

قدیمی ترین فسیل شناخته شده

دانشمندان موفق به کشف اثری از یک باکتری شده‌اند که بیشتر از ۳.۷ میلیارد سال پیش ‌می‌زیسته است. در صورت تایید، این باکتری قدیمی‌ترین فسیل شناخته‌ شده روی کره زمین خواهد بود.

به گزارش یو اس ای تودی، آثار حیات این باکتری در نزدیکی منافذ هیدروترمال، شکاف‌های کف اقیانوس که مواد مذاب موجود در هسته زمین را به اقیانوس‌ها سرازیر می‌کردند، کشف شده است.

در صورت تایید وجود این باکتری، این منافذ که در سطح دیگر سیارات منظومه شمسی هم موجود هستند، تبدیل به مرکز اصلی برای جست‌وجوی حیات در کرات دیگر خواهند شد.

دکتر ماتیو داد، از دانشگاه کالج لندن و یکی از محققان اصلی این کشف تازه، می‌گوید «این خیلی هیجان‌انگیز است که نوعی از حیات بلافاصله پس از شکل‌گیری سیاره زمین، شکل می‌گیرد».

نتایج این کشف تازه این هفته در مجله معتبر نیچر منتشر شده است.

دکتر داد می‌گوید «این (کشف تازه)‌ به من امید زیادی می‌دهد که بتوانیم حیات را در دیگر نقاط جهان پیدا کنیم».

به گزارش لوس آنجلس تایمز، محققان می‌گویند که حدس آنها در خصوص حیات این باکتری از آزمایش رگه‌های مواد معدنی مانند آهن در سنگ‌های بسیار قدیمی در ایالت کبک کانادا نشات گرفته است.

قدمت سنگ‌های این منطقه دست کم ۳.۷۷ میلیارد است و تا ۴.۲۸ میلیارد سال هم می‌رسد. تنها پنج نقطه در جهان وجود دارد که در آنها سنگ‌هایی با این قدمت یافت می‌شود.

دکتر دامینو پاپینو، یکی دیگر از محققان اصلی این اکتشاف، سنگ‌هایی را از این منطقه در سال ۲۰۰۸ جمع آوری و برای مطالعه به آزمایشگاه برده بود. پس از برش این سنگ‌ها به لایه‌هایی بسیار نازک، رشته‌هایی از سنگ‌های معدنی در آنها کشف شد. اما آنها متوجه فعل و انفعالات شیمایی در برخی از رشته‌های این مواد معدنی- مانند آهن- شده‌اند که با فعل و انفعالات باکتری‌های شناخته شده بر روی آنها یکسان است.

البته بسیاری از دانشمندان متخصص در زمینه گونه‌های اولیه حیات بر روی کره زمین می‌گویند که هنوز تا اثبات این نظریه راه درازی باقی‌ مانده و این فعل و انفعالات می‌توانند به علل دیگری غیر از وجودی یک باکتری هم بوجود‌ آمده باشند.

بنا بر باور علمی موجود، زمین کمی بیشتر از ۴.۵ میلیارد سال سن دارد. سن‌وسال کهن‌ترین عناصر شناخته‌شده بر آن نیز، که زیرکن‌ها هستند، به ۴.۳ میلیارد سال پیش باز می‌گردد.

بر اساس یافته‌ها و تحقیقات فعلی، حیات نیز نزدیک به ۳.۷ تا ۳.۸ میلیارد سال پیش با سلول‌های پیش‌هسته‌‌ای تک‌یاخته‌ای مانند باکتری‌ها آغاز شد. اما آغاز حیات به شکل‌هایی که برای ما آشنا هستند، خیلی سال بعد، یعنی تقریبا ۵۷۰ میلیون سال پیش شروع شد: با بندپایان و سپس ماهیان.

پستانداران تازه ۲۰۰ میلیون سال پیش شروع به تکامل کردند و «ما» ۲۰۰ هزار سال پیش. در نتیجه قدمت «انسان خردمند» (هومو ساپینس) بر زمین، چیزی در حدود چهار هزارم درصد از آغاز آن است.

منبع:BBC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.