فهرست بستن

بیماری بادسرخ چیست ؟/نکاتی درمورد باد سرخ

بیماری بادسرخ چیست ؟/نکاتی درمورد باد سرخ

بیماری بادسرخ چیست ؟/نکاتی درمورد باد سرخ

بیماری است که به وسیله شیرگاو نجوشیده در انسان ایجاد می شود ابتدا در یک نقطه بدن خارش شروع می‌شود و کم کم قرمز و متورم و داغ و گرم می شود و روزهای بعد می‌ترکد و زردآب از آن خارج می‌شود…

بیماری بادسرخ یا saint anthony’s Fire عفونت حاد پوست و نسوج زیرجلدی است که توسط استرپتوککهای گروه A ایجاد می شود و با تب و نشانه های عمومی همراه می باشد .سایر استرپتوککها (نظیر گروه c و G) و حتی استافیلوکک یا پنوموکک در موارد نادری در ایجاد بیماری دخالت دارند .

بیماری بادسرخ غالبا در خردسالان و یا افراد مسن دیده می شود و اپیدمیولوزی آن تا حدی با اپیدمیولوژی عفونت های دیگر ناشی از استرپتوککهای گروه A متفاوت است . بادر سرخ در افراد با زمینه بیماری ضعیف کننده شایعتر است . راه دقیق ورود استرپتوکک به پوست در اریزیپل اولیه صورت شناخته نشده است ، ولی در مراحل اولیه بیماری بادسرخ تعداد زیاد استرپتوکک گروه A تقریبا به طور ثابت در فلور حلق و بینی بیماران یافت می شود . امکان دارد که عفونت های اولیه یک نازوفارنزیت باشد که ارگانیسم ها احتمالا از آنجا و از طریق شکاف های ریز و نامرئی پوست وارد آن می گردند . در باد سرخ به دنبال جراحی و زخم به نظر می رسد که استرپتوکک ها از منابع خارجی (بینی وحلق کارکنان بیمارستان یا بیماران دیگر) وارد مناطق تروماتیزه بدن می گردند.

شروع بیماری بادسرخ ناگهانی و علایم آغازی شامل لرز ، تب ، سردرد و استفراغ است . بیمار ابتدا در محل ضایعه احساس خارش و سوزش می کند و سپس به زودی ناحیه کوچکی از اریتم ظاهر می گردد که به تدریج برجسته می شود و در لمس گرم و دردناک است . محل بروز ضایعه اکثرا در اطراف پل بینی یا در محل انسیزیون جراحی ، زخم ، محل یک ضایعه اگزمائی و یا بند نافی است که تازه جدا شده باشد . صورت ، انتها یا تنه مناطقی هستند که بیشتر گرفتار می شوند . در مناطقی که پوست روی برجستگی استخوانی قرار دارد ضایعات بسیار دردناک می باشد و وقتی عفونت پلک ها را نیز گرفتار کند تورم زیادی وجود دارد . زخم به سرعت گسترش یافته و در مدت ۳ تا ۶ روز به حداکثر اندازه خود میرسد .

اطراف ضایعه برجسته بوده و حد فاصل بین ضایعه و پوست سالم مشخص است . اغلب طاول و وزیکول به اندازه های مختلف ظاهر می شود که حاوی مایع شفاف و زردرنگ می باشد . طاولها به آسانی پاره شده و در محل آنها کبره تشکیل می شود . به گزارش آسان طب با پیشرفت ضایعه ، از مقدار قرمزی در مرکز کاسته شده و تدریجا پوست به حالت طبیعی باز می گردد . در برخی بیماران یک پیگمانتاسیون خفیف ظاهر شده یا پوست برنگ قرمز تیره در می اید .

نکاتی از بیماری بادسرخ :

بیماری بادسرخ صورت معمولا بدون درمان با آنتی بیوتیک نیز بهبود می یابد . در چنین شرایطی درجه حرارت بدن ۴ تا ۱۰ روز بالا بوده و بعد به طور تدریجی یا با یک کریز فرو می نشیند .

ممکنست پلک یا هر دو طرف صورت مبتلا شوند و بیماری بادسرخ به فعالیت و پیشروی خود ادامه دهد تا گونه و پلک ها را گرفتار کند . در بسیاری از موارد پروسه التهابی تا روی برجستگی های استخوانی گسترش نمی یابد و به ناحیه ای میان فک تحتانی ، برجستگی مالر و خط رویش مو محدود می شود . در پاره ای موارد گوش نیز مبتلا میشود ، ولی انتشار به پوست سر و تنه نادر است . پیشرفت بیماری ممکنست با تب بالا و باکتریمی همراه گردد .

بیماری باد سرخ تنه و اندامها بدخیم تر است و معمولا در خردسالان و اشخاصی که تحت عمل جراحی قرار گرفته یا مجروح شده اند دیده می شود . مناطق وسیعی از پوست به سرعت گرفتار شده و مرگ امری شایع است .

میزان مرگ ومیر در موارد توام با باکتریمی بیماری بادسرخ در دوران قبل از کاربرد آنتی بیوتیکها بالا بود و اکنون با مصرف پنی سیلین فوق العاده کاهش یافته است . البته هنوز تلفات در بین نوزادان و افراد مسن یا تحت درمان با عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی دیده می شود .

درمان طب سنتی باد سرخ

دم کرده گیاه خارشتری برای درمان باد سرخ مفید است. ۱۰ گرم در ۲۵۰ سی سی آب جوش دم کرده و هر ۸ ساعت یک فنجان بنوشید.عناب برای باد سرخ مفید است. عناب را دم کرده آب آن را بخورید و تفاله آن را روی زخم بگذارید.
۱۰ گرم برگ گیاه باریقون را با ۳۰۰ گرم هویج پخته له شده مخلوط کرده و به صورت ضماد بگذارید.برای درمان باد سرخ برگ درخت بید را کوبیده آب آن را به موضع بمالید.سبزی خرفه و یا دم کرده تخم آن برای کسانی که بیماری باد سرخ دارند مفید می باشد.

بیماری بادسرخ چیست ؟/نکاتی درمورد باد سرخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.