فهرست بستن

انگل ها / ۸ نشانه وجود انگل در بدن

انگل ها  / ۸ نشانه وجود انگل در بدن

زمانی که انگل وارد بدن می شود، شرایط مناسبی برای ایجاد عفونت و التهاب در بدن مهیا می گردد. البته شدت، مدت و مخصوصا محل عفونت به نوع انگل بستگی دارد.

در بیشتر مواقع، انگل ها دستگاه گوارش را محل زندگی خود قرار می دهند. پس از مدتی به محل دیگری رفته و در ناحیه جدید نیز منجر به عفونت می شوند.

در این میان کودکان به دلیل حساسیت بدنی زیاد به عوامل خارجی، سیستم ایمنی ضعیف تر و البته رعایت کم بهداشت، به این انگل ها آسیب پذیرتر هستند. از انگل های شایع در کودکان می توان به کرم کدو، کرمک و کرم گرد اشاره کرد.

ورود انگل به بدن همواره علائم و نشانه هایی را به همراه خواهد داشت که این علائم تشخیص بیماری انگلی را بسیار آسان می کند.

۱- تغییر اشتها

بی اشتهایی عارضه شایعی است که در صورت وجود انواع مختلف انگل در بدن ایجاد می شود. از آنجایی که انگل ها در بدن، موادغذایی میزبان را از او گرفته و صرف تغذیه خود می کنند، تغییر قابل توجه و البته علامت شدید وجود انگل در بدن تغییرات اشتها و البته گاهی افزایش اشتها است. با این حال، آنچه در کودکان شایع تر است، کاهش وزن است. همراه با این کاهش اشتها در کودک معمولا سوء جذب مواد غذایی نیز وجود خواهد داشت. برای مثال کودکی که عفونت انگلی ژیاردیا دارد، مشکل قابل توجهی در جذب چربی خواهد داشت. بنابراین اسهال این کودک چرب خواهد بود، مدفوعی کف آلود که براق بوده و بوی بسیار بدی دارد.

زمانی که بدن خود را در معرض خطر وجود انگل می بیند، سیستم ایمنی برای از بین بردن آن تلاش می کند. این فعالیت بالا نیازمند مصرف انرژی است و این مصرف بالای انرژی، در نهایت فرد را خسته می کند

۲- تغییر مدفوع

یکی دیگر از قابل توجه ترین علائم انگل در بچه ها، تغییر در دفعات و البته ظاهر مدفوع کودک است. زمانی مواد زائد برای دفع به سمت مخرج در روده ها حرکت می کند، بر سر راه خود کرم ها و تخم های انگل را با خود حمل کرده و دفع می کند. بنابراین این انگل ها در مدفوع دیده می شوند. بنابراین اسهال، مخصوصا اسهالی که با خون همراه باشد نیز علامت شایع از وجود انگل است.

۳- تهوع

معمولا همراه اسهال، تهوع نیز وجود دارد. با این علامت است که پی می بریم انگل ها به داخل دیواره دستگاه گوارش نفوذ کرده اند. وجود انگل ها در دستگاه گوارش مخصوصا در معده و بالای روده می تواند منجر به تهوع در کودک شود. تهوعی که اغلب به استفراغ ، درد شکم و ضعف منجر خواهد شد.

۴- درد و گرفتگی عضلات شکم

علامت شایع دیگر از وجود انگل ها، مخصوصا انگل مالاریا و کرم گرد، گرفتگی عضلات شکم است. زمانی که لارو انگل به دیواره دستگاه گوارش رسوخ می کند، می تواند بر انقباض و تحرک عضلات لوله گوارشی و مخصوصا روده تاثیر گذارد. این تاثیر منجر به انقباضات مکرر و البته شدیدتر می شود. با تشدید دفعات و شدت انقباضات، اسپاسم و گرفتگی روده ایجاد می شود. بیمار این شرایط را به صورت درد شکم گزارش می کند.

۵- تب

ایجاد تب به دلیل انگل دور از ذهن نیست. همانند عفونت ویروسی و باکتریایی، وجود انگل با تاثیر بر سیستم ایمنی و فعال کردن آن منجر به تب می شود. در واقع این تب ناشی از تلاش سیستم ایمنی برای مقابله با انگل وارد شده به بدن است. شدت تب معمولا بستگی به شدت و نوع درگیری بدن دارد و البته بسته به نوع انگل حاضر در بدن، تعریق شبانه و خارش نیز ممکن است با تب همراه باشد.

۶- خستگی

زمانی که بدن خود را در معرض خطر وجود انگل می بیند، سیستم ایمنی برای از بین بردن آن تلاش می کند. این فعالیت بالا نیازمند مصرف انرژی است و این مصرف بالای انرژی، در نهایت فرد را خسته می کند.

۷- درد

بسیاری اوقات، انگل منجر به درد می شود و این درد می تواند در هر جای بدن احساس شود. این درد معمولا به صورت سردرد تظاهر می کند، چراکه برخی انگل ها با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی و مغز، نواحی درد را فعال کرده و فرد احساس درد و مخصوصا سردرد می کند. برای بسیاری از افراد نیز این درد به صورت درد عضلات بدن تظاهر می کند. درد عضلات نشانه خوبی از این است که انگل وارد گردش خون فرد شده است.

۸- مشکلات ریوی

زمانی که انگل ها در بدن بیمار مهاجرت می کنند، برخی از آنها در ریه جای می گیرند. ورود این انگل ها به اندام های تنفسی می تواند به تنگی نفس، سرفه و خس خس کردن سینه منجر شود.

انگل ها / ۸ نشانه وجود انگل در بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.