فهرست بستن

انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود

انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود

انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود

برخی از انواع این ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانند منجر به زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد و همچنین سرطان آلت تناسلی مردان گردند. لازم به ذکر است که بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد و گونه‌ای از آن‌ها از بقیه خطرناک‌تر می‌باشند.

هر ویروس پاپیلومای انسانی شماره مخصوص به خود را دارد و اصطلاح “پاپیلوما” به نوع زگیلی که آن نوع خاص می‌تواند ایجاد کند مرتبط می‌باشد. این ویروس در سلول‌های کوچکی که سلول‌های اپیتلیال نامیده می‌شوند و بر روی سطح پوست شما وجود دارند زندگی می‌کنند.

سطح واژن، اطراف مقعد، سطح رویی آلت تناسلی زنانه و مردانه و دهانه رحم از دیگر محل‌هایی است که ویروس پاپیلومای انسانی در آن یافت می‌شود. دهان و گلو نیز از دیگر نقاط بدن می‌باشد که این ویروس می‌تواند در آنجا زندگی می‌کند.

 

انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود
انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود

 

حدود ۶۰ نوع از ۱۰۰ ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانند منجر به بروز زگیل در دست‌ها و پاها شوند.

حدود ۴۰ نوع از این ویروس‌ها از طریق رابطه جنسی منتقل شده و به اعضای مخاطی بدن نظیر قسمت‌های مرطوب اطراف مقعد و آلت تناسلی کشیده می‌شوند. لازم بذکر است که همه‌ی این ۴۰ ویروس منتقل شده باعث بروز خطرات جدی نمی‌شوند. خطرناک‌ترین این ویروس‌ها شامل HPV 16 و HPV 18 می‌باشد که در ۷۰ درصد موارد منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود. ویرس‌های خطرناک دیگر شامل HPV 31, 33, 45, 52, 58 و تعدادی دیگر می‌شود.

 

انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود
انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود

انواع تناسلی ویروس HPV عبارتند از:

الف) ویروسهای HP۷ عامل زگیل

ب) ویروسهای HPVعامل سرطان

گونه‌های کم خطر این ویروس (ویروس پاپیلومای انسانی)، همانند HPV 6 و HPV 11 در ۹۰% موارد منجر به زگیل تناسلی می‌شوند. زگیل بوجود آمده در اثر این ویروس‌ها شبیه به برآمدگی و گاهی شبیه گل کلم می‌باشند که بندرت منجر به بروز سرطان می‌شوند. زگیل ایجاد شده معمولا چند هفته یا چند ماه و در برخی موارد چند سال پس از آن که شما با فرد آلوده به این ویروس رابطه جنسی برقرار کردید در شما بروز می‌کند.

 

انواع HPV

هر ویروسHPV دارای شماره یا نوع خاص خودش است. واژه “پاپیلوم” به نوعی زگیل ناشی از انواع HPV اشاره دارد.
HPV در سلول های نازک و صاف به نام سلول های اپیتلیال زندگی می کند. این سلول ها بر روی سطح پوست یافت می شود. آنها همچنین در سطح مهبل (واژن)، دهان و دندان ْ دهانه رحم و سر آلت تناسلی و در داخل دهان و گلو یافت می شوند.

از ۱۰۰ نوع HPV حدود ۶۰ نوع آن باعث زگیل در مناطقی مانند دست و پا می شوند. ۴۰ نوع دیگر آن یا بیشتر در طول تماس جنسی وارد بدن می شوند. آنها به غشاهای مخاطی بدن مانند لایه های مرطوب اطراف اندام های تناسلی کشیده می شوند.

سه واکسن – Cervarix، Gardasil، و Gardasil-۹ – در برابر HPV از شما محافظت می کند. این واکسن ها برای پسران و دختران زیر ۹ سال و بزرگسالان تا سن ۲۶ سالگی در دسترس هستند.

واکسن بیشتر روی انواع پرخطر HPV متمرکز است و برای هر سه مورد HPV ۱۶ و ۱۸ است واکسن های

Gardasil و Gardasil-۹ نیز در مقابل HPV ۶ و ۱۱ موثرند، که باعث زگیل های زونا می شود.

Gardasil-۹ همچنین انواع خطرناک ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸ پوشش می دهد.

 

انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود
انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود

انواع ویروس HPV که سبب بیماریهای مختلف می شوند عبارتند از:

زگیل معمولی: انواع ۱، ۲، ۴، ۲۶، ۲۷، ۲۹، ۴۱، ۵۷، ۶۵، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸

زگیل کف پا: انواع ۱، ۲، ۴، ۶۰، ۶۳

سرطان ناخن: نوع ۱۶

یک نوعی از سرطان پوست: انواع ۵، ۸، ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۷، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۳۷، ۳۸

سرطان ریه: انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸

سرطان حنجره: انواع ۶ و ۱۱

سرطان سینوس: انواع ۱۶ و ۱۸

سرطان ملتحمه چشم: نوع ۱۶

سرطان دهان: انواع ۱۶ و ۱۸

سرطان مری: انواع ۱۶ و ۱۸

 

زگیل وسیع ناحیه مقعد: انواع ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۷۰ و ۸۳

زگیل وسیع ناحیه تناسلی: انواع ۶، ۱۱، ۵۷، ۷۲ و ۷۳

ضایعات پیش سرطانی (ضایعاتی که با پیشرفت تبدیل به سرطان می شوند): انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۲، ۴۴، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۴، ۶۶، ۶۸، ۸۲

سرطان فرج: انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸

سرطان واژن: نوع ۱۶

سرطان دهانه رحم: انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، ۷۰، ۷۳ و ۸۲

سرطان مقعد: انواع ۱۶، ۳۱، ۳۲ و ۳۳

سرطان آلت تناسلی در مرد: انواع ۱۶ و ۱۸

خطرناکترین انواع ویروس HPV عبارتند از: ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹٫ متأسفانه این ویروسهای خطرناک زگیلهائی مسطح و اغلب غیر قابل رویت ایجاد می کنند که تشخیص آنها مشکل است

 

انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود
انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود

در مردانیکه دارای زگیل تناسلی هستند باید حتما از نظر وجود ضایعات زگیلی در داخل مجرای ادرار بررسی شوند، ادرار اینگونه مردان آلوده به ویروس خواهد بود و با بزرگ شدن زگیل در داخل مجرای ادرار خطر خونریزی شدید، انسداد مجرای ادرار و سرطان مجرا وجود دارد. در ضمن چون منی از مجرای ادرار عبور می کند به راحتی سبب انتقال ویروس به داخل بدن شریک جنسی می شود.

 

ویروس hpv نوع ۶

این نوع یک نوع HPV کم خطر است. نوع ۶ و ۱۱ به حدود ۹۰ درصد از زگیل های تناسلی مرتبط هستند. زگیل هاى تناسلی به شکل گل کلم بر روى ناحیه تناسلى شما دیده می شوند. آنها چند هفته یا چند ماه پس از قرار گرفتن در معرض یک شریک جنسی آلوده ایجاد می شوند.

شما می توانید از اچ پی وی ۶ با دریافت واکسن HPV و جلوگیری از مقاربت جنسی با شرکای متعدد پیشگیرى کنید. اگر بتوانید اچ پی وی ۶ را متوقف کنید، پزشک شما می تواند داروهایی مانند Aldara، Zyclara را تجویز کند که می تواند توانایی سیستم ایمنى شما برای مبارزه با عفونت هاى مقاربتى را افزایش دهد . هم چنین podofilox (Condylox)، یک داروى موضعی نیز تجویز مى شود که باعث از بین بردن بافت زگیل تناسلی شود.

 

ویروس hpv نوع ۱۱

همانند نوع شش ، اچ پی وی ۱۱ نوع کم خطر است که می تواند زگیل های تناسلی ایجاد کند. همچنین می تواند تغییراتى در رحم ایجاد کند. واکسن HPV کمى محافظت در برابر HPV 11 را ارائه می دهد. همچنین باید شمار شرکای جنسی خود را محدود کنید تا خطر ابتلا را کاهش دهید. داروهای تجویزی شامل imiquimod (Aldara، Zyclara) یا podofilox (Condylox) هستند که می توانند علائم HPV 11 را درمان کنند. هر دو ى این داروها موضعی هستند که می توانید به طور مستقیم به زگیل های تناسلی خود اعمال کنید.

 

ویروس hpv نوع ۱۶

این نوع شایع ترین نوع پرخطر HPV است و معمولا هیچ نشانه و علامتى ایجاد نمی کند. این نوع ۵۰ درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان را باعث می شود.

 

ویروس hpv نوع ۱۸

این نوع یک نوع پرخطر HPV است. مثل HPV 16، معمولا علامتى ایجاد نمى کند و می تواند منجر به سرطان دهانه ى رحم شود. HPV 16 و HPV 18 با هم مسئول حدود ۷۰ درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان هستند.

 

انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود
انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود

 

عوارض ابتلا به ویروس زگیل تناسلی (Genital Wart) عبارتند از:

 

-ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، مقعد، اطراف دهان و حلق که اکثراً پس از درمان عود می کنند و درمانهای مکرر سبب تغییر شکل پوست می شود.

ایجاد سرطان در خانمها: امروزه ثابت شده است که عامل اصلی سرطان دهانه رحم (Cervical cancer) در خانمها همین ویروس HPV می باشد. ابتلا به ویروس HPV خطر سرطانهای زیر را در خانمها زیاد می کند: سرطان فرج و واژن.

یجاد سرطان در مردان: سرطان آلت تناسلی

-سایر سرطانها در هر دو جنس: سرطان مقعد، سرطان سر و گردن، سرطان لب، زبان و حلق
-انتقال آن به جنین و ایجاد عوارض خطیر در نوزاد

 

انواع ویروس HPV/ ویروس HPV سبب بیماریهای مختلف می شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.