فهرست بستن

آلت تناسلی دفن شده یا مخفی / علت و درمان بیماری آلت پنهان

آلت تناسلی دفن شده یا مخفی / علت و درمان بیماری آلت پنهان

آلت تناسلی دفن شده یا مخفی / علت و درمان بیماری آلت پنهان
آلت تناسلی دفن شده یا مخفی / علت و درمان بیماری آلت پنهان

 

آلت تناسلی دفن شده یا مخفی / علت و درمان بیماری آلت پنهان

آلت پنهان

آلت پنهان به آلتی گفته می‌شود که به سختی دیده می‌شود و دارای دو نوع آلت تناسلی پرده دار و آلت تناسلی دفن شده است..

منظور از آلت تناسلی پرده دار این است که کیسه بیضه به زیر آلت متصل شده و آن را به سمت داخل می‌کشد.

مشکل آلت دفن شده زمانی رخ می‌دهد که آلت زیر پوست مخفی شده باشد. وجود چربی اضافی بیش از حد در جلوی دیواره شکم، عقب رفتن آلت به سمت لگن یا بزرگ بودن پوست ختنه گاه از علل آلت دفن شده به شمار می‌اید

آلت پرده‌دار را می‌توان با جراحی درمان کرد. آلت تناسلی دفن شده به افزایش وزن و احتمالاً لیپوساکشن نیز نیاز دارد. عمل‌های جراحی متعددی برای اصلاح این مشکلات وجود دارد.

سندرم آلت دفن شده بر اساس سن، عارضه‌های موجود و یا سابقه درمان‌های پیشین معمولاً به سه گروه اصلی طبقه بندی می‌شود:

  • مخفی (قبل از ختنه)
  • گیر افتاده (وجود جای زخم بافت همبند پس از ختنه)
  • دفن‌ شده (ناشی از بلوغ و چاقی)

آلت مخفی با شدت پایین عموماً پی‌آمد آلت پرده‌داری است که در اثر آن بدنه آلت با پوست کیسه بیضه پوشانده می‌شود. سندرم آلت پرده‌دار به حالتی گفته می‌شود که آلت تناسلی اندازه طبیعی دارد اما بخش پایین آن با کیسه بیضه پوشانده شده است و ظاهری شبیه به گردن بوقلمون پیدا کرده و کوتاه‌تر به نظر می‌رسد.

 

 

آلت تناسلی دفن شده یا مخفی

عارضه‌ای است که مردان را درگیر می‌کند. در این حالت آلت تناسلی اندازه طبیعی دارد، اما زیر پوست شکم، ران یا اسکروتوم (کیسه زیر آلت تناسلی و حاوی بیضه‌ها) دفن شده‌است. بدنه و سر آلت در اکثر موارد آلت مخفی اصلاً دیده نمی‌شود. آلت دفن شده عموماً مشکل زیبایی محسوب می‌شود و بیماری به حساب نمی‌آید، هرچند فرد را دچار ناراحتی‌ها و آسیب‌های روانی می‌کند.

 

آلت تناسلی مخفی شده در پسر بچه ها

آلت تناسلی مخفی شده، یک بیماری مادرزادی است که پسر بچه با آن متولد می شود و سبب نگرانی والدین می گردد. در این حالت آلت تناسلی به داخل شکم کشیده شده و در چربی قسمت تحتانی شکم، گم می شود.
در حالت طبیعی پوست آلت تناسلی را بصورت قرینه در بر می گیرد، وقتی پوست بصورت غیر قرینه آلت تناسلی را احاطه کند، یک حالتی بوجود می آید که به آن آلت تناسلی مخفی شده و یا دفن شده می گویند.

این بیماری با بیماری آلت تناسلی کوچک فرق می کند و باید آن دو را از هم افتراق داد، ولی گاها هر دو بیماری با هم در یک پسر بچه یا پسر بالغ دیده می شوند.در این بیماری آن قسمت از آلت تناسلی که نزدیک کیسه بیضه قرار دارد و از پائین به کیسه بیضه متصل شده است، دارای پوست کمتری است. در این حالت آلت تناسلی بداخل شکم کشیده شده و در چربی قسمت تحتانی شکم گم می شود.

گاها در کودکی که سرپا ایستاده است، کلا آلت تناسلی غیر قابل رویت می شود. در بسیاری از پسر بچه ها با گذشت زمان آن بهبودی پیدا می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، این یک بیماری مادرزادی است. علل آن عبارتند از:

ایجاد مشکل در پوست و لایه های چربی احاطه کننده آلت تناسلی در حین تکامل جنین
تجمع چربی بیش از حد در بالای استخوان عانه
عدم وجود پوست کافی در آن قسمت از آلت تناسلی که به کیسه بیضه متصل می شود. این حالت سبب کوتاهی شدید آلت تناسلی نیز می شود.

 

در چه سنی آلت تناسلی دفن شده اتفاق می افتد؟

معمولا آنرا تا ۲ سالگی می توان تشخیص داد. نشانه های آلت تناسلی دفن شده عبارتند از:

کوچکی شدید آلت تناسلی طوریکه تمیز کردن آن مواجه با مشکل می شود. اگر کودک ختنه نشده باشد، هنگام ادرار کردن پوست ختنه گاه باد کرده و پف می کند. در این موارد ادرار بعدا بصورت مداوم قطره قطره خارج می گردد و سبب خیس شدن لباس می گردد و گاها با بی اختیاری ادراری اشتباه می شود.
کودکان بزرگسال که مبتلا به آلت تناسلی دفن شده هستند، معمولا چاق هستند ولی آن حتمی نیست و این کودکان اکثرا جهت عمل جراحی ارجاع می شوند.

 

علائم آلت تناسلی دفن شده در کودکان بزرگتر عبارتند از:

 

درد در هنگام ادرار کردن
التهاب شدید ناحیه ختنه گاه
کودک نمی تواند مسیر ادرار کردن مستقیم داشته باشد
مشکل در رعایت بهداشت دستگاه تناسلی
مشکلات روحی و روانی

 

آلت دفن شده غالباً همراه با مشکلات زیر مشاهده می‌شود:

بیمار هنگام ایستادن دچار احتباس ادراری می‌شود و نمی‌تواند در حالت ایستاده یا حتی نشسته ادرار کند. ختنه کردن جای زخمی را اطراف نوک آلت به جا می‌گذارد و ممکن است ادرار زیر جای زخم جمع شود، پوست را بکشد و باعث عفونت یا مشکلات ادراری مانند بی‌اختیاری ادراری یا ترشح ادرار بشود.

عفونت‌های مجرای ادراری و ناحیه تناسلی نیز در این مردان و پسران دارای آلت دفن شده شایع است.

پوست پوشش دهنده سر آلت ملتهب می‌شود.

برخی آقایان نیز نمی‌توانند به نعوظ برسند و اگر برسند نعوظ دردناک دارند و یا نمی‌توانند در واژن دخول کنند.

رعایت بهداشت غالباً برای آقایان دارای آلت مخفی دشوار است. تمیز و خشک کردن ناحیه تناسلی دشوار است و بیمار را مستعد عفونت‌های باکتریایی می‌کند.

آقایان و پسران دارای آلت مخفی گاهی دچار ناراحتی‌های روانی می‌شوند که از افسردگی و کاهش اعتماد به نفس ناشی از این عارضه نشأت می‌گیرد.

 

 

 

 

علل آلت تناسلی مخفی

 

آلت دفن شده علل مختلفی دارد. آلت دفن‌ شده یا مخفی ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد. این ناهنجاری بیشتر در میان نوزادان و خردسالان دیده می‌شود.

شایع‌ترین علل آلت مخفی عبارت است از:

  • ناهنجاری‌های مادرزادی
  • رباط‌های اتصال دهنده آلت تناسلی به ساختارهای زیرین ضعیف‌تر از حد طبیعی است.
  • چاقی شدید
  • چربی اضافی اطراف شکم و ناحیه تناسلی آلت را مخفی می‌کند.

 

ورم لنفاوی یا لنف ادم:

متورم شدن اطراف کیسه بیضه در اثر جمع شدن مایع لنفاوی باعث می‌شود آلت تناسلی زیر بافت دفن شود.

آلت تناسلی دفن شده یا مخفی / علت و درمان بیماری آلت پنهان
آلت تناسلی دفن شده یا مخفی / علت و درمان بیماری آلت پنهان

 

آیا آلت دفن شده می‌تواند باعث ناراحتی عاطفی در کودکان شود؟

کودکان با آلت مخفی در خطر آسیب‌های روانی و اجتماعی می‌باشند. پسران چاق با آلت تناسلی دفن شده ممکن است از بدن خود احساس شرم داشته باشند. در نتیجه خود را از اجتماع عقب می‌کشند. جراحی می‌تواند باعث تسکین اضطراب و بهبود اعتماد بنفس شود. هرچند تشویق پسران دارای اضافه وزن مبتلا به آلت مخفی توسط والدین برای کاهش وزن قبل از انجام جراحی، ایده‌ی بسیاری خوبی است.

 

آیا بعد از بلوغ امکان افزایش آلت وجود دارد؟

اندازه آلت تناسلی را باید از دوران نوزادی در نظر داشته باشیم. اندازه آلت تناسلی نوزاد در حالت طبیعی باید بالای ۱/۹سانت باشد و با توجه به ژنتیک فرد تا سن بلوغ آلت به تدریج رشد می کند. اندازه های نرمال آن در حالت نعوظ در سن ۲ سالگی ۵-۴ و در سن ۵-۶ سالگی ۷-۶ سانتی متر می باشد. بعد از کامل شدن بلوغ رشد آلت تناسلی برای همیشه متوقف می شود.

 

تشخیص

پزشک معمولاً آلت دفن‌ شده را با بررسی چشمی و معاینه بالینی تشخیص می‌دهد و تشخیص این عارضه نیازی به تصویربرداری یا آزمایش ندارد. پزشک مقدار پوست موجود برای عمل ترمیمی ختنه و همچنین محکم بودن اتصال پوست آلت به ساختارهای عمقی‌تر را ارزیابی می‌کند. پزشک زاویه‌ای را بررسی می‌کند که رباط‌های عمقی‌تر آلت را با آن زاویه به بدن متصل می‌کنند.

 

درمان

دشوار است و روش درمان با توجه به علت اصلی دفن شدن آلت انتخاب می‌شود. آلت مخفی نوزادان و کودکان گاهی اوقات به خودی خود اصلاح می‌شود. اگر فرد بزرگسال با مشکل آلت مخفی مواجه شود یا بدشکلی خود به خود برطرف نشود، جراحی باید انجام شود. ازآنجایی که مورد هر بیمار متفاوت با دیگری است، نمی‌توان تمام موارد آلت دفن‌ شده را به یک روش جراحی درمان نمود.

پرکاربردترین روش‌های جراحی آلت دفن‌ شده به شرح زیر است:

برداشتن بافت همبند جای زخم

قطع کردن رباط متصل کننده استخوان شرمگاهی به پایه آلت

ساکشن لیپکتومی یا لیپوساکشن: متخصص در این روش پوست و چربی اضافی را از ناحیه شکم خارج می‌کند.

پانیکولکتومی: برداشتن پوست و بافت چربی اضافی که روی ناحیه تناسلی و یا ران آویزان است.

اسکوتئونکتومی: برداشتن لایه چربی روی ناحیه شرمگاهی

پیوند زدن پوست: برای پوشاندن ناحیه‌هایی از آلت که فاقد پوشش دهی پوستی است.

این جراحی سرپایی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و انتظار می‌رود نتایج چشمگیری ظرف ۳ تا ۶ هفته مشاهده شود و آلت زیبایی طبیعی خود را بازیابد. احتمال می‌رود که چسبندگی پوستی ایجاد شود و آلت نتواند آزادانه در پوست حرکت نکند. چسبندگی ناراحت کننده است، اما معمولاً با استعمال منظم کرم استروئیدی درمان می‌شود.

 

دیگر روش‌های درمان آلت دفن‌ شده عبارت است از:

دارو: چنانچه آلت دفن‌ شده باعث عفونت کردن ناحیه تناسلی شده باشد، پزشک دارو تجویز می‌کند.

کاهش وزن: متخصص معمولآً بیماران چاق را تشویق می‌کند تا قبل از جراحی وزن خود را کاهش دهند.

اگرچه لاغری به تنهایی مشکل آلت دفن‌ شده را حل نمی‌کند، اما احتمال بروز عوارض را در طول جراحی و پس از آن کاهش می‌دهد. کاهش وزن و مشاوره تغذیه قبل و بعد از جراحی مفید است.

مشاوره روان‌شناختی: روان شناس و مشاور برای رفع مشکلاتی مانند افسردگی، اختلال جنسی و اعتماد به نفس پایین به بیمار کمک می‌کند.

آلت تناسلی دفن شده یا مخفی / علت و درمان بیماری آلت پنهان
آلت تناسلی دفن شده یا مخفی / علت و درمان بیماری آلت پنهان

 

در چه مواردی نیاز به اصلاح آلت تناسلی دفن شده توسط جراحی است

بسیاری از موارد آلت تناسلی دفن شده نیازی به درمان ندارند. آن معمولا با گذشت زمان برطرف می شود. در موارد زیر نیاز به اصلاح آلت تناسلی دفن شده توسط جراحی است:
• با بزرگ شدن کودک مشکل برطرف نشود
• سبب ایجاد مشکل در بهداشت ناحیه دستگاه تناسلی شود
• سبب عفونت و التهاب مکرر آلت تناسلی گردد
• همراه با کوچکی آلت تناسلی باشد.
• یک پرده ما بین آلت تناسلی و کیسه بیضه وجود داشته باشد.

 

آیا تکنیک جراحی خاصی برای بزرگ کردن آلت تناسلی وجود ندارد؟

به علت عوارض وحشتناک عمل جراحی، هنوز روش سالم و بی خطر در دنیا کشف نشده است. در بعضی مراکز با عمل جراحی لیگمان های آویزان کننده آلت را قطع می کنند که طول آلت افزایش پیدا کرده ولی متاسفانه افتادگی پیدا می کند و لذا فرد با مشکل جدی در مقاربت مواجه می شود و لذا به علت غیرقابل برگشت بودن عمل و گرفتاری تا آخر عمر آن، به جوان ها توصیه می کنم از انجام این عمل شدیداً اجتناب نمایند.

اگر بدنه آلت زیر سطح پوست شرمگاهی دفن شده باشد و بخشی از آلت یا تمام آن به دلیل چاقی یا ختنه نامناسب دیده نشود، با مشکل آلت مخفی یا دفن شده روبرو هستیم. آلت دفن شده واقعی یک ناهنجاری مادرزادی نادر است که دو مولفه دارد: لایه چربی بسیار بزرگ روی ناحیه شرمگاهی و بافت متراکمی که آلت تناسلی را دربرمی‌گیرد و جمع می‌کند. پوست آلت روی بدنه آن را می‌پوشاند و مانند پوست اضافه‌ای به نظر می‌آید که روی سر آلت و بدنه‌های نعوظی را پوشانده است.

چنانچه ختنه بر روی آلت نامشخص انجام شود، ممکن است به جای پوست ختنه‌گاه بخشی از بدنه آلت برداشته شود و شرایط وخیم‌تر شود. برداشتن ناشیانه پوست اضافی بدنه‌ی آلت یک جنین سالم حین جراحی ختنه مقدار نامعینی از پوست ختنه گاه را باقی می‌گذارد. خط برش هنگام التیام یافتن به گونه‌ای منقبض می‌شود و جوش می‌خورد که آلت را با راندن آن به داخل لایه چربی شرمگاهی دفن می‌کند. چنانچه بر روی بیماری که به هر علت دارای آلت تناسلی دفن شده است، ختنه ثانویه انجام شود، این عمل غالباً موفقیت آمیز نخواهد بود.

ختنه ثانویه نامناسب از ترمیمی جلوگیری می‌کند که به پوست باقی مانده آلت یا ختنه گاه نیاز دارد. در این شرایط چاره‌ای جز پیوند زدن پوست باقی نمی‌ماند.

 

 

عوارض احتمالی بعد از عمل

عوارض متعددی وجود دارند. این عوارض در صورتی که رخ دهند معمولاً موقتی هستند.

در طول فرایند درمان، گاهی اوقات بافت‌های اسکار در داخل پوست می‌توانند به هم بچسبند. یا بافت همبند اضافه‌ای ایجاد شود (تصلب بافت‌ها). هر دو وضعیت می‌توانند آلت تناسلی را مجدداً به داخل بکشند و آن دفن کنند.
تورم آلت تناسلی
درد در هنگام نعوظ
بهبود ضعیف ناحیه پیوند، نکرو فلپ یا کاهش حساسیت در ناحیه پیوندی
رشد بیش از حد و مداوم پوست پوشاننده آلت تناسلی
تجمع دوباره‌ی چربی شکم

 

آلت تناسلی دفن شده یا مخفی / علت و درمان بیماری آلت پنهان

 

10 Comments

  1. بهمن

    S—–A:
    برادرم ۲۳ سالشه و از حدودا شش سالگی تا بحال بیضه هاش ورم میکنه جوری که الت تناسلیش در بین بیضه هاش مخفی مونده کلا از کمر به پایین ورم داره پاهاشم وروم داره و پای چپش بیشتر خواهش میکنم یه لطفی بکنید و یه راهی به ما نشون بدید خدا ازتون راضی باشه

      • علی

        سلام
        نعیم استم ۲۱ ساله استم با وزن ۸۸ کیلو دور التم در حدود ۳تا ۵ سانت چربی گرفته و باعث میشه التم تو اون
        چربی ها فرو بره کوچک بنظر برسه لطفا رهنمایی کنن

        • admin

          سلام
          با مراجعه به متخصص ارولوژیست و معاینه بالینی، ممکن است پزشک با جراحی به رفع مشکل شما بپردازد.

  2. نعیم

    مه ۲۱ ساله استم در حالت غیر نغوظ التم خیلی کوتاه میشه یعنی در ۳ تا ۴ سانت داخل چربی های در پشت و اطراف التم جمع شده فرو میره وزنم۸۸ کیلو اس لطفا رهنمایی کنن تشکر

  3. محبوبه

    باسلام پسر من ۷ سالشه اضافه وزن هم داره آلتش در حالت عادی ۴ سانته بعد اصلا دیده نمیشه. آیا جای نگرانی هست.؟

    • admin

      نه با توجه به طولی که فرمودید به نظر نرمال میرسه اما BMI بالای نرمال میتواند تا ۳۰% طول آلت رو مخفی کند که با کاهش وزن برگشت پذیر است.

    • admin

      سلام
      نگرانی نداره
      به متخصص اورولوژی و مجاری ادراری مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.