فهرست بستن

آشنایی با کاربرد اسپاتول در آزمایشگاه

آشنایی با کاربرد اسپاتول در آزمایشگاه

آشنایی با کاربرد اسپاتول در آزمایشگاه

مواد شیمیایی را نباید با دست برداشت. برای برداشتن مواد شیمیایی ابزاری مانند: اسپاتول، انواع قاشق های چینی و پلاستیکی و یا فلزی به کار می رود. اسپاتول یا قاشقک دارای یک دسته است و انتهای دیگرِ آن پهن تر است. گاهی از اسپاتول برای نرم کردن مواد جامد هم استفاده می شود.

این وسیله به فارسی به نام های مختلفی مشهور است، مثلاً؛ کاردک و کفگیرک. پزشکان و داروسازان قدیمی ایرانی به چنین وسیله ای “مرهم کش” می گقتند.

آشنایی با کاربرد اسپاتول در آزمایشگاه
آشنایی با کاربرد اسپاتول در آزمایشگاه

در آزمایشگاه ها ، اسپاتول و میکرواسپاتول ابزار کوچکی می باشند که جنس ساخت آن ها از فولاد ضد زنگ می باشد که به منظور خراشیدن ، انتقال ، یا به کار بردن پودر ها و خمیر همانند با مواد شیمیایی آزمایشگاهی استفاده می شوند .

تعداد زیادی از برند های اسپاتول به اسید ها ، باز ها ، گرما و حلال های مختلف مقاومت دارند که سبب می شود به منظور به کار گیری به همراه طیف گسترده ای از ترکیبات آیده آل باشند . شکل متداولی از آن ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده است که به شکل وسیعی به دلیل محکم و ارزان بودن به کار گرفته می شوند . آن ها به دنبال تماس با آب جوش ، اسید ها ، باز ها و اکثر حلال ها مقاوم به خرابی و از بین رفتن می باشند . تعدادی از آن ها دسته ای پلاستیکی با جنس پلی وینیل کلراید یا چوب سخت با میخ پرچ شده دارند تا در دست بهتر جا بگیرند .

اسپاتول های پلی استرین به منظور انجام امور تحقیقاتی ساخته می شوند به این علت که یک بار مصرف می باشند و از هر نوع آلودگی بالقوه ای ممانعت می کنند که اغلب اوقات به دنبال استفاده از اسپاتول هایی شکل می گیرد که امکان استفاده ی مجدد از آن ها وجود دارد . آن ها هم چنین به منظور در دست گیری محصولات خشک شده توسط انجماد سخت یا انجام لیوفیلیزاسیون ایده آل می باشند .

اسپاتول های آزمایشگاهی به منظور پاک سازی مواد شیمیایی یا ترکیبات از بطری هایی با اندازه ی کوچک ، و به منظور استفاده از محیط های کشت سایر مواد روی اسلاید ها به منظور مشاهده تحت میکروسکوپ ایده آل می باشند . شما هم چنین می توانید از آن ها به منظور خراشیدن و پاک کردن نمونه ها از مواد زیستی ، یا رسوبات و باقی مانده های شیمیایی استفاده کنید . تعداد زیادی از برند های این ابزار آزمایشگاهی نسبت به اسید ها ، باز ها و حلال ها مقاوم می باشند که همین امر سبب می شود به منظور استفاده از طیف گسترده ای از ترکیبات امن باشند .

آشنایی با کاربرد اسپاتول در آزمایشگاه
آشنایی با کاربرد اسپاتول در آزمایشگاه

کاربرد اسپاتول های کوچک آزمایشگاهی در مطب های دندان پزشکی و آزمایشگاه ها به منظور پخش کردن یا نرم کردن قالب ها ، موم ها و سیمان ها می باشد . هنگامی که ارتودنتیست ها و دندان پزشکان از دندان قالب های مومی یا خمیری به وجود می آورند ، اغلب اوقات آن ها از اسپاتور به منظور دست کاری مواد و تراشیدن آن ها استفاده می کنند . آن ها هم چنین به منظور ایجاد و تنظیم دهان گیر ها ، گارد های دهان و سایر موارد دندان پزشکی ، اسپاتول را به کار می گیرند .

 

 

آشنایی با کاربرد اسپاتول در آزمایشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.