فهرست بستن

آستیگمات چیست؟ علت و راه درمان مشکلات چشمی

آستیگمات چیست؟ علت و راه درمان مشکلات چشمی

آستیگمات چیست؟ علت و راه درمان مشکلات چشمی

آستیگماتیسم یعنی چه؟

در آستیگماتیسم شکل قرنیه چشم شما غیرعادی است که این امر باعث تاری دید می شود. از آن جا که قرنیه شکل واقعی خود را ندارد، نوری که وارد چشم می شود از طریق شبکیه چشم دریافت نمی شود. در نتیجه هرچه فاصله شیئی که به آن نگاه می کنید دورتر باشد، بیشتر دچار تاری دید می شوید. در اغلب موارد آستیگماتیسم با مشکل بینایی مانند نزدیک بینی یا دوربینی ظاهر می شود.

علت اصلی آستیگماتیسم، معلوم نیست اما برخی ادله نشان می دهد که ممکن است ارثی باشد، زیرا هنگام تولد این عارضه وجود دارد و با بالا رفتن سن، میزان آن تغییر پیدا می کند و گاهی بهتر و گاهی بدتر می شود.بیشتر مردم نوعی از آستیگماتیسم را دارند اما در برخی افراد به قدری خفیف است که روی دید آنها تأثیر نمی گذارد؛ در نتیجه نسبت به آن بی توجه هستند. اما اگر آستیگماتیسم، شدید باشد به احتمال زیاد پزشک لنز یا عینک تجویز می کند.خوب است بدانید، علاوه بر لنز انتخاب دیگری هم برای رفع این مشکل وجود دارد!

 

 

“آستیگماتیسم” حالتی است که چند تا از دیوپترهای چشم کرویت خود را از دست داده است.وقتی اشیای دور را به صورت تار، پر چین و چروک و درهم می بینید، نه تنها اعصابتان به هم می ریزد، بلکه گاهی دچار سردرد، خستگی و ریزش اشک هم می شوید.

 

آستیگمات چیست؟ علت و راه درمان مشکلات چشمی
آستیگمات چیست؟ علت و راه درمان مشکلات چشمی

بیماری آستیگماتیسم

آستیگماتیسم یکی از شایع ترین مشکلات اپتیکی چشم است، و معمولاً علت آن نامنظمی شکل و انحنای قرنیه است. گاهی نیز علت آن نامنظمی شکل و انحنای لنز که در پشت عنبیه قرار دارد است. آستیگماتیسم حالتی است که چند تا از دیوپترهای چشم کرویت خود را از دست داده است.وقتی اشیای دور را به صورت تار، پر چین و چروک و درهم می بینید، نه تنها اعصابتان به هم می ریزد، بلکه گاهی دچار سردرد، خستگی و ریزش اشک هم می شوید. با این علائم در صورت مراجعه به چشم پزشک مشخص می شود مبتلا به نوعی ناهمخوانی بینایی مشابه نزدیک بینی یعنی آستیگماتیسم هستید.

اگر چشم را به عنوان یک عدسی کروی در نظر بگیریم. هرگاه این عدسی از حالت کروی خارج شود و به سمت حالت بیضوی برود (شبیه خربزه). در این صورت دارای دو کانون خطی به جای یک کانون نقطه ایی خواهد بود. در نتیجه تصاویر به دلیل انکسار نامساوی در قسمت های مختلف قرنیه کاملاً بر روی شبکیه متمرکز نمی شوند و تصاویر چه دور و چه نزدیک تار می شوند؛ بنابراین افرادیکه دچار درجات بالایی از آستیگماتیسم هستند نه تنها همانند افراد نزدیک بین اشیای دور را تار می بینند، بلکه اشیای نزدیک را هم تار می بینند.

هنگامی که قرنیه دارای اعوجاج باشد، شما مبتلا به “آستیگماتیسم قرنیه ای” هستید. هنگامی که عدسی دارای اعوجاج باشد” آستیگماتیسم عدسی” دارید.هر دو نوع آستیگماتیسم، تاری دید ایجاد می کند، اما اغلب موارد آستیگماتیسم ناشی از نایکنواختی انحنای قرنیه است .فرد مبتلا به آستیگماتیسم هم در فاصله نزدیک و هم در فاصله دور تاری دید دارد.آستیگماتیسم معمولاً از هنگام تولد وجود دارد و ممکن است با دوربینی یا نزدیک بینی ترکیب شود. معمولاً این عارضه ثابت می ماند و در طول زمان بهتر یا بدتر نمی شود.بسیاری از افرادی که دارای مقدار اندکی آستیگماتیسم هستند که مقدار آن قدر زیاد نیست که نیاز به عمل تصحیحی داشته باشد.

علت بیماری چشمی آستیگماتیسم

علت اصلی آستیگماتیسم، معلوم نیست اما برخی ادله نشان می دهد که ممکن است ارثی باشد، زیرا هنگام تولد این عارضه وجود دارد و با بالا رفتن سن، میزان آن تغییر پیدا می کند و گاهی بهتر و گاهی بدتر می شود.بیشتر مردم نوعی از آستیگماتیسم را دارند اما در برخی افراد به قدری خفیف است که روی دید آنها تأثیر نمی گذارد؛ در نتیجه نسبت به آن بی توجه هستند. اما اگر آستیگماتیسم، شدید باشد به احتمال زیاد پزشک لنز یا عینک تجویز می کند.خوب است بدانید، علاوه بر لنز انتخاب دیگری هم برای رفع این مشکل وجود دارد.

 

نشانه های آستیگمات بودن چشم کودک

والدین باید توجه داشته باشند کودکانی که چشمان آستیگمات دارند ممکن است برای دید بهتر، چشم های خود را تنگ کنند، آب ریزش داشته باشند یا در نور آفتاب بیشتر از معمول به نور حساسیت نشان دهند و در واقع نور ترسی داشته باشند.این متخصص بینایی شناسی تاکید می کند:البته ممکن است آستیگماتیسم کودک کاملا بدون علامت نیز باشد . با این حال والدین باید بروز نشانه هایی چون تنگ کردن شکاف پلکی برای دیدن یا نزدیک کردن اجسام به چشم ها و یا نزدیک کردن سر به اجسام را از سوی فرزندشان حتما پیگیری کنند.

نگران آستیگماتیسم کودکان زیر سه سال نباشید

به گفته متخصصان با توجه به این که قبل از سه سالگی کودکان هنوز از چشم هایشان برای دید دقیق زیاد استفاده نمی کنند وجود آستیگماتیسم در این سنین مشکل جدی برای بینایی ایجاد نمی کند.
رئیس انجمن اپتومتری با تائید این مساله توضیح می دهد:در چنین مواردی اگر هم چشمان کودک، آستیگمات باشد و درمانی هم صورت نگیرد، شانس برای درمان و رسیدگی به مشکل وی پس از سه سالگی نیز وجود دارد . فقط در شرایطی که آستیگماتیسم در سنین قبل از سه سالگی در حد خیلی شدید باشد لازم است مورد رسیدگی قرار گیرد . البته در چنین مواردی این مشکل ممکن است مانند دیگر عیوب انکساری شدید، علامت هایی همراه با بی قراری و کلافگی به دلیل بروز اختلالات بینایی در کودک بروز کند.

 

آستیگماتیسم چگونه بروز می‌کند؟

آستیگماتیسم وقتی ایجاد می‌شود که قرنیه به جای حالت کروی، شکل بیضی پیدا کند. این تغییر شکل قرنیه می تواند ریشه در وارد آوردن فشار بیش از حد پلک‌ها و عضلات چشمی بر قرنیه و یا وارد کردن ضربات و صدمات در طول زندگی به چشم باشد. با این همه هنوز هم علت بروز آستیگماتیسم ناشناخته مانده است و پزشکان ژنتیک را در این بیماری دخیل می دانند .

رئیس انجمن اپتومتری ایران، گفت: آستیگماتیسم ب حالت کرویه دلیل اینکه یک کلمه انگلیسی و نا آشناست در کشور ما مردم اطلاع کافی از آن ندارند و با شنیدن آن دچار استرس و نگرانی زیادی می‌شوند.

حقیقت این است که انحنای کره چشم در قسمت جلو را آستیگماتیسم می‌گوییم که چیزی شبیه نزدیک بینی یا دور بینی است.

وی همچنین افزود: آستیگمات بودن چشم امری عجیب و خاص نیست، بلکه در چنین حالتی همه‌ی خطوط در جهات مختلف واضح دیده نمی‌شوند.

 

اصلاح آستیگماتیسم

برای اصلاح آستیگماتیسم، باید نقش عدسی استوانه ای غیرطبیعی ایجاد شده در چشم را از بین ببریم. این کار با اضافه کردن یک عدسی استوانه ای برعکس و جمع توانهای آنها عملی خواهد بود. مثلاً اگر چشم در یک محور یک دیوپتر نزدیک بینی دارد یا یک عدسی محدب یک دیوپتر مثبت در همان محور یا یک عدسی مقعر یک دیوپتر منفی در محور عمود بر آن بر روی چشم قرار می دهیم. اصلاح دید در آستگماتیسم های غیر منظم دشوار و نیازمند عدسی های پیچیده است.

با بیان اینکه امروزه با در دسترس قرار گرفتن سیستمهای جدید لیزری مثل سیستم فمتوسکند لیزرکه قادر است در مدت ۲۰۰ تا ۵۰۰ فمتوسکند، پالس لیزری را بر بافت اعمال کند گفت :جراحی های مختلف در قرنیه شامل پیوندهای لایه ای قرنیه، تهیه فلپ در عمل جراحی لیزیک ، گذاشتن رینگ در ضخامت قرنیه در بیماری قوز قرنیه و اصلاح آستیگماتیسم بسیار تسهیل یافته و نتایج آنها قابل پیش بینی و دقیق شده است .

سیستم های جدید لیزری از عوارض این اعمال نسبت به روشهای قبلی کاسته است .در جریان عمل جراحی لیزیک به کمک سیستم لیزری فمتوسکند، امروزه قادر به تهیۀ قلب قرنیه با اندازه های مختلف به ضخامت ۹۰ تا ۱۲۰ میکرون با دقت بسیار بالا بوده و در نتیجه بسیاری از عوارضی که در گذشته در عمل لیزیک در ارتباط با تهیه قلب قرنیه ایجاد می گردید بر طرف شده است.

درحال حاضر با توجه به در دسترس بودن سیستمهای لیزری متفاوت، قادر به انتخاب بهتر بیماران در مورد روش جراحی مناسب در هر بیمار با توجه به نوع عیب انکساری اعم از نزدیک بینی، نزدیک بینی بالا، آستیگماتیسم و دور بینی بوده و نتایج اعمال جراحی دقیق تر و قابل پیش بینی گردیده است.

 

آستیگمات چیست؟ علت و راه درمان مشکلات چشمی
آستیگمات چیست؟ علت و راه درمان مشکلات چشمی

 

 

درمان چشم آستیگماتیسم

در چشم شما دو بخش وجود دارد که مسئول متمرکز کردن تصاویر هستند:قرنیه و عدسی. در چشم طبیعی این عناصر کانونی کننده انحنایی یکدست مانند سطح یک توپ لاستیکی دارند. قرنیه و عدسی با داشتن چنین سطح منحنی همه شعاع های نور وارد شده به چشم را به یک میزان خم می کنند (می شکنند) و یک تصویر متمرکز واضح بر روی پرده حساس پشت چشم یعنی شبکیه ایجاد می کنند.اما اگر انحنای قرنیه یا عدسی یکدست نباشد،

شعاع های نور به طور یکسان نمی شکنند، در این حالت شما دچار خطای انکسار نور هستید. آستیگماتیسم یکی از اشکال مختلف خطاهای انکسار نور در چشم است. در آستیگماتیسم، قرنیه یا عدسی در یک جهت انحنای بیشتری از جهت دیگر دارد. آستیگماتیسم تصحیح نشده باعث تاری دید می شود.

در این حالت تاری دید در یک جهت _ افقی، عمودی یا مایل _ بیش از جهت دیگر وجود دارد. آستیگماتیسم ممکن است در ترکیب با سایر خطاهای انکساری مثل نزدیک بینی یا دوربینی رخ دهد:در نزدیک بینی (میوپی) انحنای قرنیه بیشتر از حد عادی است یا کره چشم درازای بیش از حد طبیعی دارد. در نتیجه شعاع های نور به جای آنکه دقیقاً روی شبکیه متمرکز شوند در جلوی شبکیه به هم می رسند و اشیای دور تصویری مبهم خواهند داشت.در دوربینی (هیپروپی) انحنای قرنیه کمتر از حد عادی است یا کره چشم طول کمتر از حد طبیعی دارد در نتیجه حالت عکس نزدیک بینی رخ می دهد.

نور در پشت چشم متمرکز می شود و تصویر اشیای نزدیک تار می شود اما دید دور عادی باقی می ماند.در اغلب موارد آستیگماتیسم از هنگام تولد وجود دارد. ممکن است آستیگماتیسم در نتیجه وارد شدن آسیب به چشم بیمار یا جراحی رخ دهد. آستیگماتیسم با مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک بهتر یا بدتر نمی شود.این عارضه برخلاف تصورات عموم نگران کننده نیست و مانند سایر عیوب انکساری است.

آستیگماتیسم به دو دسته منظم و نامنظم تقسیم می شود، در آستیگماتیسم منظم دید با عینک کامل می شود اما آستیگماتیسم نامنظم بیشتر در کسانی دیده می شود که مشکلات قرنیه دارند. قوز قرنیه، کدورت قرنیه و تبخال قرنیه از جمله همین اشکالات است.ممکن است وارد آمدن ضربه به چشم در دوران کودکی عمده ترین علت بروز آستیگماتیسم باشد.

 

ویتامین های مفید برای درمان آستیگماتیسم

اگرچه درمان قطعی برای این اختلال چشمی وجود ندارد اما بدون استفاده از لنز یا عینک، می توان بینایی را تقویت کرد تا بهتر دید. اما چگونه؟

با مصرف ویتامین ها، مواد مغذی خوب و انجام ورزش های مفید برای چشم این امر محقق می شود. یکی از ویتامین هایی که برای تقویت بینایی بسیار مفید است، ویتامین A می باشد. منبع طبیعی آن نیز سبزی هایی مانند اسفناج، هویج و کدو زمستانی است. یک برنامه غذایی غنی از این سبزی ها، نیاز طبیعی بدن به ویتامین A را تأمین می کند. اما اگر از این ویتامین برای بهبود آستیگماتیسم استفاده می کنید لازم است وعده بیشتری از سبزیجات مصرف کنید. هم چنین می توانید با مشورت پزشک از مکمل هم استفاده کنید.

ویتامین B نیز برای رفع آستیگماتیسم مفید است؛ گوشت، ماهی سالمون، گوشت طیور، تخم مرغ، لبنیات، آواکادو و… منبع عالی این ویتامین به حساب می آید.این مواد غذایی علاوه بر ویتامین B، سرشار از پروتئین نیز است. ویتامین C، ویتامین مفید دیگری برای درمان آستیگماتیسم است و در پرتقال، سبزی های سبز تیره، فلفل، توت فرنگی و… یافت می شود. علاوه بر آن، روی، منیزیم و کلسیم نیز برای تقویت دید چشم مفید است. روی در گوشت طیور و لوبیا، منیزیم در تخمه کدو، دانه سویا و تخم آفتاب گردان و کلسیم در ماست، پنیر، شیر، لوبیا چشم بلبلی و… یافت می شود.

 

 

درمان عیوب انکساری چشم با طب سنتی

توصیه های طب سنتی برای درمان عیوب انکساری چشم عبارتند از:

خوردن شیر و بادام
خوردن شیر و بادام نسخه ای سنتی برای داشتن دید خوب است. خوردن این ماده غذایی مفید همچنین به عنوان یکی از راهکارهای درمان خانگی آب مروارید نیز محسوب شده و شروع آن را به تاخیر می اندازد. بادام بسیار مغذی بوده و حاوی پروتئین هایی است که به آسانی هضم و جذب میگردد. به این منظور در شب اول یک عدد بادام را در آب بخیسانید. صبح پوست آنها را کنده و با یک فنجان شیر بخورید. شب دوم ۲ عدد، بادام را در آب بخیسانید و صبح روز بعد آنها را بخورید. این کار را هر رو به مدت یک هفته انجام داده و هر روز یک بادام اضافه کنید تا زمانی که به ۷ عدد برسد. شب بعد ۶ عدد بادام بخیسانید و بعد ۵ عدد تا انتهای هفته که دوباره به یک عدد برسد.

نوشیدن آب هویج و آب اسفناج
یکی دیگر از پیشنهادات طب سنتی برای درمان عیوب انکساری چشم مصرف یک فنجان آب هویج و یک چهارم فنجان آب اسفناج است. از این نوشیدنی دو بار در روز خورده شود. این ترکیب برای بینایی چشمها بسیار مفید بوده و خوردن منظم آن پس از مدتی شما را از عینک بی نیاز میکند.

مصرف میوه ها و سبزیجات دارای رنگ نارنجی و قرمز
به طور کلی تمام میوه ها و سبزیجاتی که در طیف رنگی زرد، نارنجی و قرمز قرار دارند مانند هویج، فلفل قرمز، خربزه و انبه و سبزیجاتی که درای برگ سبز هستند مانند اسفناج برای درمان عیوب انکساری چشم مفید هستند. ماده موجود در این میوه ها و سبزیها بتاکاروتن بوده که پیش ساز ماده رتینول است. (رتینول نوعی ماده شیمیایی در شبکیه چشم بوده که از ویتامین آ ساخته شده و دیدن را امکانپذیر میسازد.

مصرف شیرین بیان
از دیگر راههای درمان عیوب انکساری چشم که در طب سنتی چینی به آن اشاره شده است استفاده از گیاه دارویی شیرین بیان میباشد. طبق طبابت چینی یکی از خواص شیرین بیان سفت کنندگی عضلات است. و اثر آن بر روی درمان نزدیک بینی چشم به دلیل تقویت ماهیچه های کره چشم و ماهیچه های مژگانی میباشد. لازم به ذکر است افرادی که فشار خون دارند بایستی در مصرف گیاه شیرین بیان احتیاط کنند.

آستیگمات چیست؟ علت و راه درمان مشکلات چشمی
آستیگمات چیست؟ علت و راه درمان مشکلات چشمی

 

آستیگمات چیست؟ علت و راه درمان مشکلات چشمی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.