فهرست بستن

غذای کودک فروشگاهی؛ سالم نیست!


بدون شک، هر کدام از ما وقتی والد می‌شویم، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایمان پیدا کردن غذاهای خوشمزه و البته سالم برای فرزندمان است؛ این دغدغه زمانی پررنگ تر می‌شود که والدین، شاغل هستند و نمی‌توانند ساعات زیادی را به پخت و پز اختصاص دهند. بسیار خب، گویا چاره‌ای نداریم جز این‌که به فروشگاه‌های بزرگ برویم و غذای مورد نیاز فرزندمان برای یک هفته و حتی یک ماه را لابلای قفسه‌ی رنگارنگ و جذاب غذاهای آماده کودکان جستجو کنیم. «بدون شیرین‌کننده‌ی اضافه»، «ارکانیک»،«بدون مواد نگهدارنده»

این جملات، جذاب و حیرت‌انگیز هستند و ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم بر اساس آخرین مطالعه‌ی صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت (who)، تقریبا شصت درصد از غذاهای آماده‌ و بازاری کودکان، استانداردهای تغذیه‌ای را برآورده نمی‌کنند!! این نتایج با بررسی بیش از ۶۰۰ محصول از ۱۰ فروشگاه برتر مواد غذایی در ایالات متحده به دست آمده است.


مطالعات نشان می‌دهد که چیزی حدود ۷۰ درصد از این غذاها، علی رغم ادعایی که دارند، نمی‌توانند پروتیین مورد نیاز کودکان را تامین کنند و متاسفانه ۴۴ درصد از آن‌ها نیز، قند مازاد بر حد مجاز داشتند! عجول نباشید؛ شگفت‌انگیزترین قسمت ماجرا باقی مانده که اگر بشنوید حتما شوکه می‌شوید؛ هیچ‌کدام از محصولات مورد مطالعه نتوانستند ادعاهای روی بسته‌بندی را ثابت کنند! این یعنی چه؟ یعنی صفر درصد از این محصولات، آن‌چه که هنگام تبلیغات گفته‌اند درست بوده است! آمار جالب و عجیبی است، نه؟

غذای کودک فروشگاهی و آماده؛ لذیذ اما بی‌خاصیت!


محققان معتقدند که تامین نکردن نیازهای تغذیه‌ای کودکان و یا به موازات آن، دریافت ریزمغزی‌ها و درشت‌مغزی‌هایی مازاد بر حد مجاز، فقط اثرات کوتاه مدت ندارد. بلکه می‌تواند ذایقه آنها را در بزرگ‌سالی تغییر دهد . در واقع کودکان باید خوردن غذاهای سالم آن‌هم با قاشق را تجربه کنند تا مرحله مهم توسعه رفتارهای غذایی را از دست ندهند.


از همه مهمتر این‌که والدین بایدهنگام خرید برای فرزندان‌شان، نوشته‌های پشت بسته‌بندی را مد نظر قرار دهند و ببینند که آیا مثلا قند افزوده‌ای وجود دارد یا خیر؟ متاسفانه تحقیقات نشان داده‌که بسیاری از گروه‌های مردم این کار را نمی‌کنند و اگر هم انجام دهند، تعداد کمتری می‌دانند که دقیقا چه چیزی را می‌خوانند و یا به دنبال چه چیزی هستند.


با توجه به نکاتی که عنوان شد، این سوال مطرح می شود که آیا واقعا پخت و پز غذای کودکان کار طاقت‌فرسایی است یا این‌که با کمی برنامه‌ریزی می‌توانیم غذای یک هفته آن‌ها را آماده کنیم؟ راستش را بخواهید کار چندان سختی نیست و می‌تواند ذایقه‌ی سال‌های جوانی فرزندان‌مان را بیمه کند.


اینجا یک نقشه‌ی راه راحت و بدون دردسر، با توجه به نیازهای تغذیه‌ای کودکان زیر هفت سال قرار می‌دهیم که حتما به دردتان می‌خورد و شاید علاوه بر بهبود خورد و خوراک فرزندان‌مان، نسبت به خرید غذاهای آماده صرفه‌ی اقتصادی بیشتری هم داشته باشد.


لازم است بدانید که برای پخت غذای خانگی کودک، سلیقه خیلی بیشتر از پیمانه و اندازه گیری مواد اولیه اهمیت دارد. شما می‌توانید با هر مواد مغذی که در خانه دارید، برای کودکتان غذای گرم و پرخاصیت تهیه کنید، فقط کافی است کمی اطلاعات تغذیه‌ای خود را افزایش دهید و با آگاهی بیشتری آشپزی کنید. در ضمن، می‌توانید غذای مازاد را در پک‌های بهداشتی فریز کنید و در زمان نیاز، مورد استفاده قرار دهید. هر چه باشد از غذاهای آماده با انواع افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های بیشتر از حد مجاز، معقول‌تر است‌.

شما فقط به تهیه و تدارک همه و یا بخشی از مواد غذایی این جدول نیاز دارید. اگر کودک‌تان بالای شش ماه دارد، می‌توانید به انتخاب خودتان این مواد غذایی را با مقدار بسیار جزیی نمک بپزید و در بلندر میکس کنید. پیشنهاد ما به شما این است که اگر فرصت زیادی ندارید، مازاد بر نیاز کودک دلبندتان را فریز کنید و برای همیشه آگهی‌های تبلیغاتی را دور بریزید.


منابع:

webmd.com

homesteadingfamily.com

ghafaridiet.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *