فهرست بستن

پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی

پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی

پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی

پیتریازیس روزه آ، بثورات پوستی خود محدود شونده است. اگرچه بثورات می توانند خیلی گسترده باشند اما خود بیماری خفیف است. اغلب جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد اما می تواند در هر سنی اتفاق افتد. خود به خود بدون درمان از بین می رود.

پیتریازیس روزه آ چیست؟

پیتریازیس روزه آ یک نوع بثورات خود محدود شونده است که هم در بزرگسالان و هم در کودکان اتفاق می افتد. پیتریازیس روزه آ بیشتر در کودکان و جوانان رایج است. بین سنین ۱۰ تا ۳۵ سال متداولتر است. در ماههای بهار و پاییز بیشتر اتفاق می افتد.

علت دقیق آن مشخص نیست. هیچ میکروبی (باکتری، ویروس یا قارچ) به عنوان علت یافت نشده است اما انواع خاصی از ویروس هرپس انسانی می توانند در این زمینه نقش داشته باشند. ربطی به غذا، داروها یا استرس ندارد. با این وجود، برخی داروها (مثل داروهایی که برای درمان آرتورز استفاده میشوند) می توانند سبب بثوراتی مشابه پیتریازیس روزه آ شوند.

پیتریازیس اغلب مسری نیست و بنابراین به دیگران منتقل نمیشود.

پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی
پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی

 

پیتیریازیس روزه‌آ (Pityriasis rosea) یا جوش پولکی بیماری پوستی شایعی است که معمولاً به صورت جوش‌های قرمز کژنه‌ای (پَچی) در بالغین جوان رخ می‌دهد (بخصوص در ناحیه شکم و قفسه سینه). روزه‌آ بیماری خوش‌خیم و خودبهبودیابنده‌ای است و نهایتاً ۱۲ هفته طول می‌کشد. اگرچه معمولاً فقط ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد

یک ضایعه اولیه به نام ضایعه پیشرو ‘herald patch’ اول در پوست شکل می گیرد. این ضایعه گرد یا بیضی شکل است و ۲ تا ۵ سانتی متر قطر دارد و قرمز/صورتی است. اغلب بر روی سینه یا پشت شکل می گیرد اما گاهی ممکن است بر روی شکم، گردن، پشت، ران یا بالا های بازو باشد. با این وجود، در بسیاری از موارد ضایعه اولیه تشکیل نمیشود یا بدون اینکه فرد متوجه آن شود از بین می رود.

در حدود ۵ تا ۱۵ روز بعد بثورات گسترده تری به مدت ۱۰ روز به تدریج ظاهر میشوند. این بثورات می توانند به بیشتر قسمتهای بدن گسترش یابد. با این وجود، اغلب صورت را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

این بثورات از دانه های بیضی شکل به قطر ۱ تا ۳ سانتی متر و به رنگ صورتی تشکیل شده اند که کوچک تر از ظایعه اولیه هستند. اغلب این دانه ها به نظر خطوطی را موازی چین و شکن های پوست شکل می دهند.

این بثورات می تواند بسیار خارش داشته باشد. در طول زمان از بین می رود اما ممکن است چند هفته طول بکشد. زخم یا نشانی از خود باقی نمی گذارد. حمله ثانویه بسیار نادر است اما گزارش شده است.

این توصیف یک نمونه کلی است که به نظر اغلب افراد مبتلا به این گونه هستند. گاها، بثورات ممکن است فقط بازوها و پاها را تحت تاثیر قرار دهد. به ندرت، سبب پوسته پوسته شدن پوست میشود که می تواند مشکل ساز باشد.

 

علائم

لکه مادر:

اولین نشانه این بیماری، ایجاد لکه پوستی است که معمولا بزرگ است و بمدت ۲ هفته بطول می انجامد که به آن ” هرالد ” و یا ” لکه مادر” میگویند. در افرادی که پوست روشن دارند لکه معمولا به رنگ صورتی دیده میشود و در افرادی که پوست تیره دارند لکه به رنگ قهوه ای دیده میشود

لکه های دختر:

بعد از مدتی ممکن است لکه های کوچکتر ولی با تعداد زیاد روی پوست ایجاد شود که ممکن است در هر قسمتی از بدن مانند گردن ویا سینه و شکم و بقیه اعضای بدن دیده شود که بیضی شکل هستند و ممکن است حتی این لکه های کوچک در کنار یکدیگر یک شکل هندسی مانند درخت را ایجاد کنند که به اینها لکه های دختر گفته میشود.

زخم در مناطق در معرض نور:

ممکن است لکه ها در صورت و یا دست و پا نیز دیده شود

خارش:

لکه ها ممکن است در نیمی از افراد دچار شده به این بیماری با خارش همراه باشد. خارش وقتی بدتر میشود که پوست به هر دلیلی مانند حمام و یا فعالیت زیاد گرم شود.
در موارد نادر، در بعضی از افراد، بیماری ممکن است با لکه مادر نمایان شود و لکه های دختر را روی پوست خود نبینند.

پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی
پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی

 

علایم سیستمیک

بسیاری از افراد فقط علایم سیستمیک دارند که چند روز پس از ابتلا به عفونت ویروسی دستگاه تنفسی دچار ضایعات میشوند

 

herald patch

ضایعه ای است که ۱-۲۰ روز قبل از ضایعات ژنرالیزه ظاهر می شود

که یک پلاک بیضی صورتی یا قرمز به قطر ۲-۵ سانتی متر همراه با پوسته در حاشیه ضایعه .

راش ثانویه

چند روز پس از تظاهر ضایعه مادر ضایعاتی مسطح و پوسته دهنده یا پلاک های ضخیم شده

بر روی سینه یا پشت پدیدار می شوند ممکن است تعداد اندکی پلاک بر روی بازوها –ساق – گردن صورت و .. نیز ظاهر شوند ضایعات ثانویه از ضایعه مادر کوچکترند این ضایعات نیز بیضی با سطح خشک و پوسته دهنده هستند و ممکن است پوسته حاشیه همانند یقه را نیز داشته باشند

برخی پلاک ها ممکن است گرد باشند

این پلاک ها گاه در مسیر خطوط پوستی بنام خطوط لانجر در دو طرف نیمه فوقانی تنه پدیدار می شوند ضایعات طرحی شبیه به درخت کریستمس دارند این ضایعات اغلب گردن و صورت و کف دست و پارا درگیر نمی کنند

پتریاز روزه آتیپیک

زمانی این نام را می گیرد که تشخیص بیماری سخت باشد و زمانی تشخیص داده می شود که علایم زیر را داشته باشد

شکل مورفولوژی آتیپیک مثل پاپول های برجسته – وزیکل یا تاول – پاپول های کهیر مانند ضایعات تارگت شبیه اریتما مولتی

فرم پلاک های بزرگ و انتشار غیرمعمول

یا ضیعات مادر به شکل اقماری بدون ضایعات کوچک

درگیری و زخم در سطوحمخاطی

نبود ضایعه مادر

خارش شدید

طولانی شدن بیماری

عود های مکرر

 

علت پیتریازیس روزه آ

این بیماری به علت دوباره فعال شدن ویروس هرپس تیپ ۶ و ۷ رخ میدهد که موجب روزئولای نوزادی نیز می شوند

ویروس و واکسن آنفولانزا گاه بیماری را فعال می کنند فعال شدن ویروس در برخی افراد به علت زیر رخ می دهد:

  1. واکنش به داروها در تعداد اندکی گزارش شده است
  2. یا ضایعات شبیه پتیریازیس روزه در اثر داروها
  3. مثل مهار کننده های تبدیل آنزیم انژیوتانسین
  4. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
  5. هیدروکلروتیازیدها
  6. تربینافین
  7. طلا ترکیبات
  8. ضد جنون های آتیپیک

 

عوارض بیماری پوستی پیتریاز روزه آ

پژوهش های اولیه در مورد پیتریازیس روزه آ در دوران بارداری نشان می دهد که این بیماری می تواند باعث سقط جنین شود. محققان دریافتند که از هر ۶۱ زن باردار مبتلا به این بیماری ۸ نفر سقط جنین می کنند. متخصصان معتقدند که اگر این بیماری در ۱۵ هفته اول بارداری ایجاد شود احتمال سقط بیشتر می شود. حتی برخی از زنان نیز مشکلات قبل یا بعد از زایمان مانند زایمان زودرس را تجربه می کنند.

 

پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی
پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی

 

پیتریازیس روزه آ غیر عادی و علائم آن

 

هنگامی که تشخیص بیماری دشوار است، به آن پیتریازیس روزه آ غیر عادی گفته می شود. بثورات پیتریازیس روزه آ غیر عادی شرایط زیر را دارند:

ظاهر غیر معمول، از جمله برجستگی های کوچک، تاول و تکه های شبیه به زخم و کبودی
تکه های بزرگ که ممکن است به هم پیوند خورده و ادغام شوند.
توزیع غیر معمول ضایعات پوستی، که اغلب بر روی صورت، اطراف زیر بغل، کشاله ران، و سینه تاثیر می گذارد.
پیشرفت ضایعات به مخاط و تشکیل زخم های دهانی
بزرگی بیش از حد پلاک ها
خارش شدید
طولانی شدن بیش از حد بیماری
تکرار شدن چندین باره بیماری

 

 

 

روش های تشخیص این بیماری چیست؟

هر کسی که مبتلا به بثور ناشناخته شود، باید توسط پزشک مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد. معمولا پزشک قادر است از روی ظاهر بثورات بیماری را تشخیص دهد. برای رد سایر انواع اختلالات پوستی، پزشک ممکن است نمونه کوچکی از پوست را زیر میکروسکوپ بررسی کند تا عفونت قارچی که ممکن است علائم این بیماری را تقلید کند را شناسایی کند. همچنین آزمایش خون که شامل بررسی واکنش سریع پلاسما (RPR) باشد برای تشخیص سیفلیس ثانویه انجام می شود.

بیماری های دیگر که ممکن است علائم مشابه داشته باشند عبارتند از:

اگزما
پسوریازیس
تنیا ورسیکالر
درماتیت پوچ
عفونت قارچی

 

 

عواقب‌ موردانتظار

پیتریازیس‌ روزه‌آ معمولاً سیر طبیعی‌ خود را در طی‌ ۵ هفته‌ تا ۵ ماه‌ طی‌ می‌کند و هیچ‌ دارو یا درمانی‌ برای‌ کوتاه‌ کردن‌ سیر آن‌ وجود ندارد ولی‌ خارش‌ و علایم‌ آزارنده‌ آن‌ را می‌توان‌ با درمان‌ کاهش‌ داد.

ضایعات‌ پوستی‌ این‌ اختلال‌ جوشگاه‌ به‌جای‌ نمی‌گذارند مگر در صورت‌ بروز عفونت ثانویه‌. بروز ضایعات‌ جدید تا چندین‌ هفته‌ ادامه‌ می‌یابد. به‌نظر می‌رسد با برطرف‌ شدن‌ یک‌ دوره‌ بیماری‌ مصونیت‌ مادام‌العمر حاصل‌ می‌شود.

اگر چه‌ پیتریازیس‌ روزه‌آ احتمالاً ناشی‌ از یک‌ عامل‌ عفونی‌ است‌، خود بیماری‌ مسری‌ نیست‌. سرایت‌ بیماری‌ حتی‌ با تماس‌های‌ نزدیک‌ خانوادگی‌ نیز نامحتمل‌ است‌.

 

 

روزه‌آ دارید؟ از حمام داغ پرهیز کنید!

بثورات پوستی روزه‌آ معمولا بعد از ۱۰هفته برطرف می‌شود اما در افرادی که پوست تیره‌ای دارند، شاهد تغییرات رنگدانه‌ای و باقی ماندن لک ضایعات تا چند هفته بعد از بهبود هستیم. برخی افراد گمان می‌کنند این ضایعات قارچی است و برای درمان از داروهای ضدقارچی استفاده می‌کنند، اما عامل این بیماری قارچ، باکتری یا حساسیت نیست. به مبتلایان توصیه می‌شود با آب ولرم حمام کنند و درجه حرارت آب را بالا نبرند تا ضایعات بدتر نشود. در مورد اپیلاسیون نیز بهتر است هر روشی را که باعث بروز التهاب در پوست می‌شود، کنار بگذارید. لیزر یا موم انداختن را بهتر است به بعد از بهبود موکول و از روش اصلاح کردن استفاده کنید.

داروها

در مورد ناراحتی‌ خفیف‌ استفاده‌ از داروهای‌ بدون‌ نسخه‌ زیر ممکن‌ است‌ کافی‌ باشد:

محلول‌ کالامین‌ برای‌ تسکین‌ خارش‌
کرم‌های‌ استروییدی‌ برای‌ کنترل‌ خارش‌ شدید (یک‌ علامت‌ نادر)
استامینوفن‌ برای‌ کاهش‌ تب‌
سایر استروییدهای‌ موضعی‌ و / یا آنتی‌هیستامین‌ها نیز ممکن‌ است‌ تجویز شوند.
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
معمولاً محدودیتی‌ وجود ندارد.
رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ خاصی‌ نیاز نیست‌.

پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی
پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی

 

۱۰ روش درمان خانگی این بیماری مزمن پوستی

 

۱- کرم ضخیم بمالید:

آیا به دنبال راهی برای کم کردن خارش ضایعات پوستی‌ تان هستید؟ کرم‌ های ضخیم می‌ تواند به شما در این زمینه کمک کند.سعی کنید روی ضایعات پوستی، کرم ضخیم بمالید. این کار زخم را التیام می‌ دهد و قرمزی پوست شما را کاهش می‌ دهد.کرم ضخیم مالیدن درمان پسوریازیس و علائم آن را برایتان آسان می‌ کند.

 

۲- سرکه سیب طبیعی برای پوست سر:

استفاده از سرکه سیب روشی مناسب برای درمان پسوریازیس در پوست سر شما است. محلول آن را چند بار در هفته روی برخی از نقاط پوست سر خود بمالید، این کار خراش پوست سر ناشی از پسوریازیس را التیام می‌ دهد و موجب می‌ شود التهاب پوست سر شما خشک شود. درمان پسوریازیس و بثورات جلدی آن به این روش آسان است.
از سرکه سیب روی نقاطی که ترک خورده و خونریزی کرده است، استفاده نکنید، زیرا موجب می‌ شود که شما احساس سوزش کنید.

۳- نور خورشید:

مدت زمانی از روز را خارج از خانه و جلوی نور خورشید بگذرانید. نور خورشید بهترین درمان پسوریازیس است. به نقاط بدون پسوریازیس، کرم ضد آفتاب بمالید و ۵ یا ۱۰ دقیقه در روز جلوی نور آفتاب بروید. بیش از حد زیر نور آفتاب نروید، نور خورشید بیش از حد می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا ببرد.

 

۴- حمام نمک دریایی:

آیا به دنبال راهی برای تسکین خارش پوستتان هستید؟ وان آب گرم به همراه نمک طعام دریایی و سولفات منیزیم می‌ تواند به درمان پسوریازیس کمک کند. بدنتان را ۱۵ دقیقه در حمام نمک بخیسانید و بعد از اینکه بدنتان را آب کشیدید، روی ضایعات پوستی بدنتان مرطوب کننده بمالید.

 

۵- کپسایسین:

این ماده باعث تندی فلفل می‌ شود و در فلفل تند وجود دارد. محققان می‌گویند این ماده درد، التهاب و قرمزی را کاهش می‌دهد. این ماده در برخی از کرم‌ ها نیز وجود دارد و این نوع کرم‌ ها برای درمان پسوریازیس مفید هستند. البته ممکن است، زمانی که از این کرم‌ ها استفاده می‌ کنید، احساس سوزش داشته باشید.

 

۶- زردچوبه:

مطالعات نشان می‌ دهد که زردچوبه، از عود و شعله‌ور شدن پسوریازیس جلوگیری می‌ کند و در درمان پسوریازیس نقش به سزایی دارد. از این ماده در وعده‌ های غذایی و برای چاشنی غذاهایتان استفاده کنید تا درمان پسوریازیس در شما به آسانی صورت گیرد.

 

پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی
پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی

 

۷- روغن درخت چای:

این یک گیاه بومی استرالیایی است؛ اما برای تهیه این گیاه نیاز نیست به آن دور دست‌ ها بروید. شامپوهای حاوی این گیاه در بازار موجود است و استفاده از آن‌ها به درمان پسوریازیس پوست سر کمک می‌ کند.

 

۸- خیس کردن در جو:

این کار یک راه طبیعی برای درمان پسوریازیس و تسکین پوست است. در حمام آب گرم مقداری جو بریزید و مدتی در این آب گرم به همراه جو بشینید تا پوست شما التیام یابد. توجه کنید که از آب ولرم استفاده کنید تا پوستتان تحریک نشود.

 

۹- مدیتیشن و یوگا:

کاهش استرس می‌ تواند موجب تسکین علائم بیماری شما شود. یوگا بهترین درمان پسوریازیس است، به خصوص اگر دچار ورم مفاصل پسوریازیس هستید و از درد آن رنج می‌برید. یوگا درد مفاصل را تسکین و دامنه حرکات شما را گسترش می‌ دهد.

 

۱۰- روی آن نواحی را جمع کنید:

در هنگام خواب و یا مواقعی که می‌ توانید، روی نواحی پسوریازیس پوستتان مرطوب کننده بمالید و سپس با روکش پلاستیکی یا دستکش روی آن نواحی را بپوشانید، بعد از آن یک لباس تنگ نیز بپوشید تا مرطوب کننده بتواند به درستی عمل کند و نواحی پسوریازیس پوست شما درمان شود. حفظ مرطوب کنندگی پوست، راهی مفید برای درمان پسوریازیس است.

پیتریازیس‌ روزه‌آ یا جوش پولکی چیست؟ / شایع ترین بیماری پوستی

1 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.