فهرست بستن

لامل / لام و لامل آزمایشگاهی /نکاتی در مورد لامل میکروسکوپ

لامل / لام و لامل آزمایشگاهی /نکاتی در مورد لامل میکروسکوپ

لامل / لام و لامل آزمایشگاهی /نکاتی در مورد لامل میکروسکوپ
لامل / لام و لامل آزمایشگاهی /نکاتی در مورد لامل میکروسکوپ

 

لامل میکروسکوپ چیست؟

لامل میکروسکوپ یک صفحه ی نازک تخت از مواد شفاف (مانند شیشه) با ضخامت متر از یک میلیمتر و عرض حدود ۲۰ میلیمتر و در شکل های مستطیلی ، مربعی و دایره ای می باشد که برای دادن یک نمونه زیر میکروسکوپ روی نمونه ی ریخته شدن روی لام میکروسکوپ قرار می گیرد.

نقش اصلی لامل میکروسکوپ ایجاد یک لایه فشرده شده نازک از ماده نمونه بین لام میکروسکوپ ( که یک شیشه ضخیم تر از لامل است و روی پایه های نگهدارنده زیر میکروسکوپ قرار می گیرد ) و لامل است تا وضوح تصویر در مشاهده با میکروسکوپ به دلیل کاهش ضریب شکست و خطای مشاهده بیشتر شود.

 

انواع لامل میکروسکوپ

لامل ها دارای گرید های مختلفی برای ضخامت شان هستند که هر یک به شرح زیر می باشند:

شماره ۰ : ضخامت ۰٫۰۸۵ تا ۰٫۱۳ میلیمتر
شماره ۱ : ضخامت ۰٫۱۳ تا ۰٫۱۶ میلیمتر
شماره ۱٫۵ : ضخامت ۰٫۱۶ تا ۰٫۱۹ میلیمتر
شماره ۲ : ضخامت ۰٫۱۹ تا ۰٫۲۳ میلیمتر
شماره ۳ : ضخامت ۰٫۲۵ تا ۰٫۳۵ میلیمتر
شماره ۴ : ضخامت ۰٫۴۳ تا ۰٫۶۴ میلیمتر

 

ابعاد لام میکروسکوپ

ابعاد ۷۵ تا ۲۵ میلی متر و قطر ۱ میلی متر برای یک لام میکروسکوپ استاندارد مناسب است.معمولا ابعاد ۵۰ * ۷۵ در لام میکروسکوپ برای زمین شناسی و ابعاد ۲۷ * ۴۶ برای تحقیقات نفت شناسی و ۲۸ * ۴۸ برای برش ها نازک استفاده می شود.

کاربرد های لامل

همچنین از لامل میکروسکوپ برای کاربرد های دیگری نیز از جمله محبوس و ایزوله کردن نمونه، جلوگیری از تاثیر گرد و غبار روی نمونه، اجتناب از تماس های تصادفی و یا برخورد لنز میکروسکوپ با نمونه، به تاخیر انداختن دی هیدراته شدن و اکسیداسیون نمونه و ثابت نگهداشتن نمونه های محلول در مایع حلال با فشرده کردن شان استفاده می شود.

کاربرد لام میکروسکوپ حکم ظرفی برای نگه داشتن هر ماده ی قابل آزمایش و بررسی با میکروسکوپ است.

لامل مناسب برای میکروسکوپ باید فاقد گرد و غبار روی سطح لامل میکروسکوپ و نیز فاقد رشد باکتری ، کپک یا موجودات میکروسکوپی روی بافت لامل که گاهی بدلیل نگهداری لامل میکروسکوپ در محیط مرطوب و نداشتن بسته بندی مناسب ایجاد می شوند باشد زیرا این ذرات می توانند باعث اختلال در مشاهده نمونه زیر میکروسکوپ شوند.

لامل ها معمولا در بسته بندی های ۱۰۰۰ عددی در بازار عرضه می شوند که بسته به شکل و گرید شان دارای کاربرد و مصارف گوناگونی در آزمایشگاه ها می باشند.

 

ابتدا شی یا ماده ی مورد نظر بر روی لام میکروسکوپ قرار گرفته و سپس اسلاید را زیر میکروسکوپ قرار می دهیم. لام میکروسکوپ به شما این امکان را می دهد که چندین ماده یا شی را بر روی یک اسلاید قرار داده تا در زمانتان برای آزمایش و بررسی توسط میکروسکوپ صرفه جویی کنید.همچنین استفاده از آن باعث سهولت در جا به جایی ماده مورد آزمایش و حفظ آن در فولدرها می شود.

لام میکروسکوپ معمولا به همراه لامل که یک قطعه شیشه کوچک برای قرار گیری بر روی ماده مورد آزمایش می باشد، استفاده می شود.
معمولا بعد از قرار دادن اسلاید بر روی میکروسکوپ آن را بوسیله ی گیره های اسلاید محکم می کنند تا آزمایش دقیق تری را بدست آورند.این کار باعث افزایش دقت و از خطاهای احتمالی جلوگیری می شود.

اسلاید معمولاً از جنس شیشه های آزمایشگاهی ساخته شده و لبه های آن برای ایمنی بیشتر صیقل داده می شود. در کار تخصصی از جنس پلاستیک نیز استفاده می شود اما معمولا لام میکروسکوپ از جنس شیشه اپتیکی یا نوری مثل شیشه قلیای آهکی یا شیشه بروسیلیکات ساخته می شود.

 

لامل / لام و لامل آزمایشگاهی /نکاتی در مورد لامل میکروسکوپ
لامل / لام و لامل آزمایشگاهی /نکاتی در مورد لامل میکروسکوپ

 

اسلایدهایی که آمیخته به کوارتز هستند در زمانی که وضوح ماورای بنفش مهم است استفاده می شوند مثلا در میکروسکوپ فلوئورسن.
رایج ترین نوع اسلایدها ساده و معمولی است اما چندین نوع تخصصی نیز در بازار موجود است.برخی از اسلایدها به صورت فرو رفته و گود می باشد که بر روی آنها یک یا چند گودی یا چاله وجود دارد تا برای ماده هایی با ضخامت بیشتر یا مایعات و کشت های بافت طراحی شده اند.

لام میکروسکوپ برای ایمنی بیشتر ممکن است دارای گوشه های گرد باشند و یا لوح شیشه ای و گیره اسلاید داشته باشند.اسلاید منقطع برای استفاده توسط یک بازوی منحنی محدود می شود. استفاده از این سیستم بازوی منحنی برای اسلایدهایی که منقطع نیستند باعث می شود که اسلاید خرد و تکه تکه شود.نوعی از لام میکروسکوپ با نام گراتیکول موجود است که با شبکه ای از خطوط بر روی اسلاید امکان اندازه گیری اشیاء مورد ارزیابی را به فرد می دهد. نواحی رفرنس برای شمارش اشیاء خیلی ریز هم به کار می رود.
گاهی اوقات یکی ممکن است دارای مخزن های آب، کانال ها و موانع مختلفی باشد که در سطح بالایی شان حکاکی شده است. علامت هایی دایمی و ماسک های گوناگونی ممن است پرینت شود، یا در سطح به وسیله کارخانه سازنده قرار داده شده، که معمولاً با مواد بی خاصیت و ساکنی چون PTFE است

 

لامل / لام و لامل آزمایشگاهی /نکاتی در مورد لامل میکروسکوپ

1 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.