فهرست بستن

..:::: سرطان سینه در مردان، مرگبارتر از زنان ::::.

male-breast-cancer

سرطان سینه در مردان بیماری خیلی نادری است. این امر احتمالا مربوط به میزان کمتر بافت پستانی و نیز این واقعیت است که مردان مقادیر کمتری از هورمونهایی همچون استروژن را که مشخص شده ایجاد سرطان پستان در زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تولید می‌کنند. بهر حال از هر ۱۰۰ مورد سرطان سینه تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می‌شود و در میان یک میلیون مرد تنها ۱۰ نفر دچار این بیماری می‌شوند.

داده‌های ملی در مورد سرطان سینه را از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. مردانی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند، به طور متوسط در حدود هشت سال پس از تشخیص این بیماری زندگی کردند و این در حالی است که این مدت برای زنان دو سال بیشتر است، اما این مطالعه نشان نمی‌دهد که آیا علت مرگ از سرطان پستان است و یا چیز دیگری. دکتر «اکاما راوی»، متخصص سرطان سینه در کالج پزشکی ویل کورنل در نیویورک می‌گوید: از آنجا که این بیماری در مردان بسیار نادر است، تحقیقات در این زمینه هم بسیار اندک است و پزشکان در درمان این بیماری برای مردان از همان شیوه‌ای استفاده می‌کنند که برای زنان استفاده می‌شود. یافته‌های تحقیق انجام شده در این مورد نشان می‌دهد که تومورهای سینه مردان ممکن است از نظر بیولوژیکی متفاوت از زنان باشد.

مردان به علت ناآگاهی از علائم سرطان سینه و یا احساس خجالت از طلب کمک در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. سالانه حدود ۲۵۰ مرد مبتلا به سرطان سینه در انگلیس تشخیص داده می‌شوند، در حالی که ۷۰ نفر در اثر آن فوت می‌کنند اما نیمی از مردان بیمار تا زمانی که سرطانشان به مرحله پیشرفته نرسیده تشخیص داده نمی‌شوند. به گفته محققان در صورت تشخیص زود هنگام ، احتمال بهبود کامل در مرد مبتلا به سرطان سینه ۷۵ تا ۱۰۰ درصد است در حالی که با پیشرفت این میزان به ۳۰ درصد تنزل می‌یابد.

نگرانی عمده این است که بسیاری از افراد در این‌باره اطلاع کافی ندارند. معمولا مدت زمان بین مشاهده توده و مراجعه مردان به پزشک حدودا ۱۶ ماه است. مشکل این است که مردان چنین فکری نمی‌کنند. این بدان معنی است که وقتی آنها بالاخره به بیمارستان می‌رسند سرطان سینه آنقدر پیشرفت کرده که شانس زنده ماندن به میزان زیادی تقلیل یافته است. اما در صورتی که زود تشخیص داده شود درمان سرطان سینه در مردان نیز مانند زنان امکان پذیر است.
چرا مردان به سرطان پستان دچار می‌شوند؟
بطور کلی مردان مانند زنان پستان ندارند اما دارای مقدار کمی بافت پستانی هستند. در واقع پستانهای یک مرد مشابه با پستان یک دختر پیش از بلوغ بوده و دارای چند مجرا ست که توسط بافت پستان و بافتهای دیگر احاطه شده‌اند. در دختران این بافت در پاسخ به هورمونهای زنانه رشد می‌کند اما در مردان که چنین مقادیری از هورمونهای زنانه را ترشح نمی‌کنند رشد این بافت متوقف می‌شود. اما بهر حال در مردان هم بافت پستانی محسوب می‌شود و احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد. در حقیقت مردان نیز به همان نوع از سرطانهای پستان که در زنان وجود دارد، مبتلا می‌شوند سرطانهای درگیر کننده قسمتهای تولید و ذخیره شیر در پستان بسیار نادرند.

CDR694414-750

چه مردانی مستعد این بیماری هستند؟
برای مردان زیر ۳۵ سال سن ابتلا به سرطان پستان بسیار نادر است اما احتمال آن با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. مردان آفریقایی ، آمریکایی بیش از مردان سفید پوست در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. در برخی مناطق آفریقا سرطان پستان در مردان شایع‌تر است. روشن‌ترین موارد ابتلا به این بیماری در مردانی دیده می‌شود که در پاسخ به دارو یا هورمون درمانی ، یاحتی ابتلا به عفونتها و سموم ، دچار بزرگی غیر طبیعی پستان شده‌اند. افراد مبتلا به یک بیماری ژنتیکی نادر به نام سندرم کلاین فلتر مستعد به سرطان پستان هستند.
نشانه‌های سرطان پستان در مردان
نشانه‌های این بیماری در مردان مشابه علائم دیده شده در زنان است. اکثر سرطانهای پستان در مردان زمانی تشخیص داده می‌شوند که فرد وجود یک توده را روی قفسه سینه یا فرورفتگی نوک سینه به طرف داخل را احساس می‌کند. اما برخلاف زنان مردان زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که نشانه‌ها پیشرفت کرده و اغلب خونریزی از نوک سینه و ناهنجاری‌ها در پوست ناحیه سرطانی بوجود آمده است. در بسیاری از این مردان در این حالت سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است. در مردان هم بافت پستانی محسوب می‌شود و احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد.

فراوانی سرطان پستان در مردان
سرطان پستان در مردان بیماری خیلی نادری است. این امر احتمالا مربوط به میزان کمتر بافت پستانی و نیز این واقعیت است که مردان مقادیر کمتری از هورمونهایی همچون استروژن را که مشخص شده ایجاد سرطان پستان در زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تولید می‌کنند. بهر حال از هر ۱۰۰ مورد سرطان سینه تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می‌شود و در میان یک میلیون مرد تنها ۱۰ نفر دچار این بیماری می‌شوند.
تشخیص سرطان پستان در مردان
همان تکنیکهای مورد استفاده برای تشخیص بیماری در زنان شامل معاینه با دست ، ماموگرافی و بیوپسی در مردان نیز بکار می روند.
درمان
جراحی ، پرتو درمانی ، شیمی درمانی ، هورمون درمانی برای مردان نیز تجویز می‌شود. یک تفاوت عمده این است که مردان مبتلا به سرطان پستان خیلی بهتر از زنان به هورمون درمانی پاسخ می‌دهند. بسیاری از سرطانهای پستان گیرنده‌های هورمونی دارند که جایگاههای خاص بر روی سلولهای سرطانی هستند که هورمونهای خاص مانند استروژن می‌توانند در آنجا عمل کنند. مردان بیش از زنان دارای این گیرنده‌ها هستند که این امر هورمون درمانی را موثرتر می‌سازد.

منبع:دانشنامه رشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.