فهرست بستن

تب خال تناسلی یا هرپس تناسلی چیست؟ علت،‌ علائم و راه های درمان هرپس تناسلی

تب خال تناسلی یا هرپس تناسلی چیست؟ علت،‌ علائم و راه های درمان هرپس تناسلی

تبخال تناسلی یکی از انواع شایع بیماری های مقاربتی بوده که هم زنان و هم مردان را می تواند آلوده نماید. ویژگی های تبخال تناسلی درد، سوزش و زخم در نواحی تناسلی می باشد البته خیلی از افراد آلوده به ویروس عامل این بیماری نشانه ای از خود بروز نمی دهند، بااینحال همه افراد مبتلا ولو اینکه نشانه ای نداشته باشند، می توانند همسر خود را آلوده نمایند.
تبخال تناسلی یکی از بیماری های شایع در ایالات متحده می باشد و حدود ۱ نفر از هر ۶ نفر در سنین ۱۴ تا ۴۹ سال مبتلا به این ویروس می باشند.

تبخال تناسلی یک عفونت ویروسی است و از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود. علاوه ازآن تبخال تناسلی سبب تسهیل انتقال ویروس HIV که عامل بیماری ایدز است، میشود. عامل عفونی آن هرپس سیمپلکس نوع ۱و ۲می باشد که هر دو نوع این ویروسهامی توانند آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان را باعث گردند.

علت ایجاد کننده تبخال تناسلی ویروس هرپس یا تبخال می باشد. دو نوع ویروس تبخال وجود دارد. نوع Ι که اغلب باعث ایجاد تبخال در لب ها می گردد و نوع Π که اغلب باعث ایجاد تبخال در ناحیه تناسلی در آلت مردان و زنان و پوست ناحیه تناسلی اطراف می گردد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، هر دو ویروس مسری بوده و از فردی به فرد دیگر انتقال می یابند. ویروس تبخال دهانی از طریق تماس لب ها و ویروس تبخال تناسلی از طریق مقاربت جنسی انتقال می یابد.

علائم هرپس تناسلی چیست؟

از علائم هرپس تناسلی می‌توان به مشاهده وزیکول‌های ریز و دردناک در محل ابتلا (دستگاه تناسلی) اشاره نمود. (وزیکول‌ها کیسه‌های غشایی کوچکی هستندکه توسط اندامک‌های مختلفی چون شبکه اندوپلاسمی ودستگاه گلژی ساخته می‌شوند و در انتقال مواد در بین اندامک‌های سلول نقش دارند.)

از علائم دیگر این بیماری می‌توان به تاول‌هایی کوچک که ممکن است ناگهانی پاره شوند و ایجاد قرمزی، زخم‌های دردناک نمایند اشاره کرد. این زخم‌ها پوسته ریزی می‌کنند و در مدت چند هفته بهبود می‌یابند. تاول‌ها و زخم‌ها می‌توانند با علائم مشابه آنفلونزا مانند تب و غدد متورم همراه شوند. هریک از نشانه‌های زیر ناشی از تبخال تناسلی با ویروس هرپس سیمپلکس می‌توانند در زن یا مرد ایجاد شوند:

  •  مناطق قرمزرنگ، سفت، خراشیده شده اطراف ناحیه تناسلی بدون درد، خارش و سوزن سوزن شدن
  • ایجاد خارش یا سوزن سوزن شدن در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد
  • تاول‌های کوچک که باز می‌شوند و ایجاد زخم دردناک می‌کنند (ممکن است روی ناحیه تناسلی یا اطراف آن باشد و در نزدیکی باسن، ران‌ها و معقد ایجادگردد.)
  • امکان تشکیل تاول در مجرای خروجی ادرار که احساس درد ناشی از زخم‌ها و سوزش ادرار وجود دارد
  • سر درد و کمر درد که این عارضه در خانم‌ها بیشتر است.

لازم به ذکر است که تنها این بیماری نیست که این نشانه‌ها را ایجاد می‌کند و برای اطمینان از وجود هرپس باید به پزشک مراجعه نمود.

چه کسی به هرپس تناسلی مبتلا میشود؟

هرپس تناسلی بیشتر در زنها شایع است.۲۰ درصد زنها در سنین ۱۴ تا ۴۹ سال به این بیماری مبتلا هستند. چراکه ساختار آناتومیک بدن زن او را بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این ویروس قرار میدهد. آسیبهای بافتی ریز در واژن، آلوده شدن به ویروس هرپیس را در زنان تسهیل میکند.

راه های تشخیص

گرفتن نمونه و کشت تاول‌ها و همچنین آزمایش خون از راه های تشخیص بیماری بشمار می‌روند. معمولا افراد مبتلا به این هرپس دارای سایر بیماری‌های رابطه جنسی‌ (STD) نظیر سوزاک، کلامیدیا و ایدز نیز می‌باشند که پزشک باید برای تشخیص آن‌ها نیز بیمار را معاینه نماید.

 

عوامل افزایش دهنده امکان برگشت بیماری

هرپس تناسلی در هر شخصی متفاوت است و علائم و نشانه‌ها ممکن است برای سال‌ها تکرار شود. بعضی از افراد ممکن است در سال چندین بار به این بیماری مبتلا شوند؛ اما در بسیاری از افراد با گذشت زمان میزان تکرار بیماری کمتر می‌شود. فاکتورهای زیادی می‌توانند احتمال ابتلای مجدد به بیماری را افزایش دهند مانند: استرس، قاعدگی، ضعف سیستم ایمنی حاصل از مصرف برخی داروها مثل استروئیدها، شیمی درمانی یا ناشی از عفونت‌ها مثل ایدز، بیماری، جراحی، خستگی و سایش نظیر آنچه که در رابطه جنسی خشن اتفاق می‌افتد.

عوارض تبخال تناسلی

عوارضی که ممکن است با تبخال تناسلی همراه باشند، شامل:

  1. سایر بیماری های تناسلی – این بیماری خطر ابتلا به سایر انواع بیماری های تناسلی از جمله ایدز را افزایش می دهد.
  2. آلوده کردن نوزاد – نوزادانی که از مادران آلوده به این بیماری زاده می شوند، می توانند آلوده به این عفونت شوند. این آلودگی ممکن است باعث آسیب های مغزی، کوری و یا مرگ نوزاد شود.
  3. در موارد خاص این بیماری ممکن است باعث مننژیت و یا مشکلات مثانه ای شود

راه های پیشگیری از هرپس تناسلی

برای پیشگیری از این بیماری استفاده از روش‌های زیر توصیه می‌شود:

  • رعایت بهداشت فردی و داشتن رابطه جنسی سالم
  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی (با این حال امکان انتقال ویروس وجود دارد)
  • پرهیز از تماس مستقیم با ضایعات پوستی ایجاد شده در اثر هرپس
  • زایمان به روش سزارین برای مادران آلوده (جهت جلوگیری از انتقال بیماری به نوزاد)

درمان هرپس تناسلی

برای درمان هرپس تناسلی از دارویی به نام آسیکلوویر (Aciclovir) استفاده می‌شود. آسیکلویر یک داروی ضد ویروس مطرح است که برای درمان بیماری‌های ویروسی به خصوص هرپس ویریده (عامل ایجاد تبخال) استفاده می‌شود. البته این دارو در درمان سایر بیماری‌های ویروسی همانند ایدز هم ممکن است مفید باشد. لازم بذکر است درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و استفاده از داروها تنها به بهبود سریعتر زخم‌ها و کاهش دفعات عود کمک می‌کند.

نکته: زنانی که به هرپس تناسلی مبتلا می‌شوند، احتمال ابتلا آن‌ها به سرطان گردن رحم ۵ تا ۱۰ بار بیشتر است.

مراقبت از خود

اگر شما مبتلا به یک عفونت فعال هستید :

  • از سکس اجتناب کنید
  • زخم ها را تمیز و خشک نگه دارید
  • از لمس کردن زخم ها پرهیز کنید و پس از تماس با زخم ها دستهایتان را بشوئید

بخاطر داشته باشید که ویروس حتی وقتی که نشانه ای وجود ندارد می تواند انتشار یابد. قبل از اینکه فعالیت جنسی را از سر بگیرید صبر کنید تا همه زخم ها بطور کامل بهبود یابند و همیشه برای کاهش شانس آلوده کردن شریک خود از کاندوم لاتکس استفاده کنید

تب خال تناسلی یا هرپس تناسلی چیست؟ علت،‌ علائم و راه های درمان هرپس تناسلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.