فهرست بستن

ازمایش مایع منی seminal fluid یا اسپرموگرام

image.axd

جمع اوری نمونه

پس از ۳تا۵ روز پرهیز جنسی نمونه را در یک ظرف شیشه ای جمع اوری کنید.اگر زمان پرهیز از ۵ روز تجاوز کند تعداد اسپرم افزایش یافته و تحرک کاهش میابد.استفاده از ظرف پلاستیکی به جهت کاهش تحرک اسپرمها و نیز کاندوم بجهت وجود احتمالی مواد ضد اسپرم در ان برای ذجمع اوری اشپرم مناسب نمی باشد.

نمونه حداکثر در عرض ۱ ساعت میبایست به ازمایشگاه برسد.در این مدت در مجاورت بدن یعنی دمای ۳۷ درجه باشد.تکنسین ازمایشگاه زمان نمونه گیری (ونه زمان دریافت نمونه را)باید بروی نمونه یادداشت  کرده و ان را در انکوباتور ۳۷ درجه قرار می دهد.نمونه تازه به حالت لخته بوده و نیم ساعت طول میکشد  تا بصورت مایع تبدیل شود.

ازمایشات ماکروسکوپی

  • جحم volume:حجم متوسط مایع منی ۲ تا ۵ میلی لیتر است و بوسیله ی پیپت مقدار ان مشخص میشود
  • رنگ color:رنگ ان بطور طبیعی شیری رنگ است(milky)که گاهی اندکی به زرد متمایل است.افزایش بیش از حد رنگ زرد نشانه ی عفونت است
  • چسبندگی viscosiry:با ریختن مایع منی به درون لوله ی ازمایش میتوان چسبندگی ان را تعیین کرد.نمونه طبیعی به صورت قطره قطره ریخته میشود.
  • پ.اچ PH:نرمال ان بین ۷/۲ تا ۷/۸ است.اگر بالاتر از ۸ باشد احتمال عفونت پروستات کیسه ی منی و یا اپیدیدیوم و اگز پایین تر از ۷ باشد احتمال انسداد مجاری انزال و یا کثرت مایع پروستات در منی مطرح میگردد.
  • زمان مایع شدنliquifaction time:در حالت نرمال پس از خروج از بدن و قرار گرفتن در ۳۷ درجه بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می انجامد.

ازمایشات میکروسکوپی

  • شمارش اسپرم:پس از مایع شدن اسپرم ان را به نسبت ۱ به ۲۰ رقیق و با لام نئوبار اصلاح شده شمارش میکنند.در خانه WBC شمارش کرده و بعد ان را در ۲۰۰۰۰۰ضرب کرده تعداد اسپرم در میلی لیتر بدست می ایید. حد طبیعی ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون در میلی لیتر است
  • تحرک motility:بعد از مایع شدن یک قطره از ان را روی لام گذاشته و روی ان لامل قرار داده و ان را با عدسی ۴۰ مورد بررسی قرار میدهیم اسپرم های متحرک و غیر منحرک را در چندین شاین شمارش کرده و درصد اشکال متحرک را گزارش میکنیم برای بررسی حداقل باید ۲۰۰ اسپرم دیده شود.فقط ان اسپرم هایی که بطور فعالانه رو به جلو حرکت میکنند رو متحرکت بحساب اورده و بطور طبیعی تحرک باید بیش ار ۵۰%باشد
  • مرفولوزی morphology:نمونه ای که دارای کمتر از ۳۰%اشکال غیر طبیعی  است  را نرمال در نظر میگیریم.اسپرم طبیعی دارای یک سر بیضی دارای ۳*۵ میکرون است و دمی بلند دارد که بتدریج باریک میشود

comparison-of-normal-sperm-and-abnormal-sperm

10 Comments

    • admin

      با سلام دوست عزیز
      خوشحالم که مطلب مفید بوده
      *لام نئوبار یا توما:
      از دو مستطیل شفاف در وسط تشکیل شده است که دارای درجه بندی برای شمارش گلبول سفید و قرمز است. هر مستطیل در زیر میکروسکوپ به صورت یک مربع ۳ میلیمتری که به ۹ مربع ۱ میلیمتری تقسیم شده است مشاهده می شود. مربع هایی که در چهارگوشه قرار دارند مسئول شمارش گلبول سفید می با شند و مربعی که در وسط قرار دارد دارای تقسیم بندی ریزی است که برای شمارش گلبول قرمز می باشد

  1. بهنام

    سلام،من ناراحتی ودرددرمحل مثانه وپروستات دارم ،دکترم این آزمایش seminal fluidرابرام نوشته،آیامیخواهدpHرابداندیاموارددیگری رادرنظردارد؟

  2. امید

    سلام خسته نباشید اگر بخوام آزمایش کشت منی انجام بدم برای تشخیص عفونت چه میکروبی،قارچی یا هر چیز دیگه باید چی به دکتر بگم که منی رو از همه نظر آزمایش کنن؟
    سوزش ادرار دادم همه آزمایشی دادم سالم بوده آنتی بیوتیک خوردم فایده نداشته فقط هنوز منی ندادم منی ممکنه به چه چیزایی آلوده باشه؟باکتری قارچ ویروس …..؟

    • admin

      یک هفته بعد از قطع خوردن آنتی بیوتیک مجددا آزمایش ادرار را تکرار کنید

        • admin

          در برخی از موارد عفونت ادراری جواب کشت منفی می شود، من نمیدونم جواب U/A شما به چه صورت بوده چون همیشه U/A و U/C باید در کنار هم تفصیر شوند.
          ولی در صورتی که شما احساس تغییر رنگ در مایع منی کردید این موضوع رو به پزشک مربوط اطلاع دهید.

  3. ناشناس

    ببخشید برای انجام آزمایش باید رابطه جنسی داشته باشی و بعد اسپرم تحویل آزمایشگاه بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.