فهرست بستن

آزمایش کلسیم و فسفر

Phosphorus

آزمایش فسفر مقدار فسفات را در خون اندازه گیری می کند. فسفات یک ذره بار دار (یون) است که حاوی فسفر معدنی می باشد. بدن برای ساخت استخوان ها و دندان ها، حفظ عملکرد عصبی و انقباض عضلات به فسفر احتیاج دارد. حدود ۸۵% از فسفر بدن به شکل فسفات در استخوان ها یافت می شود. بقیه آن در بافت های سراسر بدن ذخیره می شود. کلیه ها کمک می کنند که مقدار فسفات در خون کنترل می شود. فسفات اضافی توسط کلیه ها از طریق ادرار دفع می شود. مقدار فسفات خون بر سطح کلسیم خون تاثیر می گذارد. کلسیم و فسفات بر خلاف جهت یکدیگر عمل می کنند و به موازات افزایش کلسیم، فسفات کاهش می یابد؛ اما این ارتباط بین کلسیم و فسفات در برخی بیماری ها یا عفونت ها مختل می شود. به همین دلیل معمولا کلسیم و فسفر همزمان اندازه گیری می شوند.

علت انجام:· برای بررسی سطح فسفات در هنگام شک به بیماری کلیوی یا استخوانی برای یافتن مشکلات غدد داخلی مثل غده پاراتیروئید مقدار فسفات معمولا در کودکان و نوزادان از بزرگسالان بیشتر است زیرا در کودکان رشد استخوانی به صورت فعال انجام می گیرد. کودکانی که فسفر پایین دارند معمولا رشد کندتری دارند.

مقدار طبیعی: فسفر خون در قسمت محدوده طبیعی (Reference Range) می آید. با این حال حتی در مورد جواب های خارج از محدوده ذکر شده نیز تصمیم طبیعی یا غیر طبیعی بودن با پزشک است. مقادیر بالا – بیماری های کلیوی، اختلال غده پاراتیروئید (هیپو پاراتیروئیدیسم)، آکرومگالی، رابدو میولیز، ترمیم شکستگی های استخوانی، کتو اسیدوز دیابتی درمان نشده یا بیماری های استخوانی- مصرف ویتامین D خیلی زیاد- کاهش منیزیم خون – بارداری مقادیر پایین – بیماری غده پاراتیروئید (هیپر پاراتیروئیدیسم)، اختلالات استخوانی مثل نرمی استخوان یا استئومالاسی، کمبود ویتامین D، سوختگی شدید، بیماری کلیوی یا کبدی – سوء تغذیه شدید – وابستگی به الکل – کلسیم بالا

Calcium

معمولاً کلسیم خون در شرایط طبیعی حدود ۹ تا ۱۱ میلی گرم در ۱۰۰ میلی لیتر خون است. زمانی که کلسیم خون پایین بیاید و به ۷ میلی لیتر خون برسد علائم هیپو گلیسمی ظاهر می شود و زمانی که به ۵ میلی گرم در ۱۰۰ میلی لیتر خون برسد علائم هیپو گلیسمی که به صورت تشنج و حرکات تتانی ( انقباضات غیر ارادی در عضلات ) می تواند بروز کند .دریافت مقادیر زیاد کلسیم از طریق منابع غذایی دشوار است، اما مکمل ها به راحتی می توانند نیازهای بدن افراد یا حتی فراتر از آن را تأمین کنند.وجود بیش از ۲۵۰۰ میلی گرم کلسیم در غذاها ممکن است باعث مشکلاتی برای بدن به خصوص زنگ آهن شود.استفاده بیش از حد کلسیم نیز می تواند مشکلاتی مثل سنگ کلیه ایجاد کند.تحقیقات نشان می دهد مردانی که کلسیم زیادی مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.ممکن است کلسیم یک ماده معدنی جادویی باشد، اما حتی در مورد مواد جادویی هم باید میانه روی و تعادل را رعایت کرد.

TIBC:

این تست میزان ترانسفرین موجود در خون را اندازه گیری می کند. ترانسفرین یک پروتئین موجود در خون است که آهن را از محلی که از غذا جذب می شود(یعنی روده) دریافت کرده و در خون حمل نموده و به جایی که سلول ها آن را مصرف می کند، منتقل می کند.هنگامی که ذخایر آهن پایین است، بدن ترانسفرین بیشتری می سازد. چون سعی دارد آهن بیشتری را تا حد امکان از روده جذب نماید. به طور متوسط یک سوم ترانسفرین بدن، برای حمل و نقل آهن به کار می رود. این بدان معنی است که سرم خون افراد سالم دارای یک ظرفیت اضافی برای باند شدن با آهن می باشد که UIBC (ظرفیت باند شده آهن غیراشباع) نامیده می شود. در واقع میزان TIBC مساوی است با: آهن سرم + UIBC هر کدام از این سه مورد به تنهایی ارزش تشخیصی کمتری دارند، اما اگر در آزمایشات به طور موازی انجام شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.