پریود یا عادت ماهیانه / پریود چیست و راه کاهش درد پریود

پریود یا عادت ماهیانه / پریود چیست و راه کاهش درد پریود

 

قاعدگی یا عادت ماهانه یا پریود و یا دَشتان به جاری شدن خون از پوشش داخلی رحم گفته می‌شود؛ که به طور منظم در جنس ماده گونه‌های خاصی از پستانداران از اوایل سنین جوانی، در دوران بلوغ تا دوران یائسگی رخ می‌دهد. این مقاله به قاعدگی در زنان می‌پردازد.

به طور معمول عادت ماهانه در زنان باردار و شیرده اتفاق نمی‌افتد و بروز قاعدگی در این دوران‌های خاص از زندگی زنان متوقف می‌شود. قاعدگی در زنان غیرباردار، از دوران بلوغ تا رسیدن به سنین یائسگی بروز می‌کند.

مدت خونریزی قاعدگی برای چندروز، معمولاً ۳-۵ روز طول می‌کشد، اما بین۳-۱۰ روز نیز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روز طول میکشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است. حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است.

چرخه قاعدگی

چرخهٔ قاعدگی یا سیکل قاعدگی در واقع تغییرات فیزیولوژیکی است که در زنان بارور جهت تولیدمثل جنسی رخ می‌دهد و هر ماه یک تخمک بالغ شده و آمادهٔ تشکیل جنین می‌شود. در این مدت به تدریج بافت رحم نیز آمادهٔ نگهداری جنین می‌شود. اگر لقاح صورت نگیرد، تخمک دفع شده و بافت پوششی رحم ریزش می‌کند (قاعدگی). این فرایند به طور طبیعی در دوران باروری جنسی گونه‌های پستانداران ماده رخ می‌دهد. چرخهٔ قاعدگی زنان در دوران بارداری و شیردهی متوقف می‌شود و به همین ترتیب در این زمان است که تست‌های حاملگی از نوع Bonmed به سرعت توانایی تشخیص احتمال بارداری را دارند. چرخهٔ قاعدگی از دوران بلوغ تا زمان یائسگی ادامه می‌یابد. مدت خونریزی قاعدگی برای چندروز، معمولاً ۳-۵ روز طول می‌کشد، اما بین ۲-۸ روز نیز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روز طول میکشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است. حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است.

سیکل یا چرخه قاعدگی جهت حفظ باروری در زنان و تحت کنترل سیستم اندوکرین ایجاد می شود. این سیکل به سه مرحله تقسیم می شود

مرحله یا فاز فولیکولر
مرحله یا فاز اوولاسیون یا تخمکگذاری
مرحله یا فاز لوتِئال
اگرچه بعضی منابع تقسیم بندی دیگری دارند:

فاز قاعدگی یا خونریزی
فاز تکثیری یا پرولیفراتیو
فاز ترشحی
هر سیکل قاعدگی از اولین روز شروع خونریزی قاعدگی شروع می شود. روش های هورمونی جلوگیری از بارداری با تغییر در سطح هورمون های بدن از بارداری جلوگیری می کنند.

خونریزی غیرطبیعی رحم

یک دوره قاعدگی طبیعی در یک خانم در سن باروری شامل حدود ۲۸ روز است که در ۷-۳ روز آن خونریزی مختصری به اندازه ۸۰-۲۰ میلی لیتر رخ می‌دهد. خونریزی غیرطبیعی رحم وقتی است که الگوی فوق از نظر مدت یا مقدار خونریزی تغییر کند.

انواع خونریزی غیرطبیعی رحم بسیار متنوع‌اند مانند

پلی منوره که دوره قاعدگی کمتر از بیست و یک روز است.
اولیگومنوره که دوره قاعدگی بیشتر از سی و پنج روز است.
هایپرمنوره که میزان خونریزی بیش از هفت روز است.
متروراژی که خونریزی نامنظم است.
منوراژی که حجم خونریزی بیش از هشتاد میلی لیتر است.
علل این مشکلات نیز متنوع است از جمله عفونت، آی‌یودی، استرس، کیست تخمدان، سوءتغذیه، بدخیمی، اختلالات هورمونی، مصرف دارو و حاملگی.

 

۸راه طلایی برای کاهش درد پریود

دردهای حین عادت ماهانه ( پریود ) خانم ها یکی از شایع‌ترین شکایات آنها در طول این دوره است. تغییرات خلق و خو و احساس خستگی آنها در هنگام پریود گاهی بسیار شدید و آزاردهنده است.

اگرچه از میان شیوه‌های درمانی برای کاهش درد در زمان پریود می‌توان به مصرف قرص‌های ضددرد، ضدبارداری و ضدافسردگی اشاره کرد که اتفاقا خیلی از خانم ها برای کاهش درد در زمان قاعدگی مصرف می‌کنند، اما در این مطلب صرفا به توصیه‌های غیردارویی دکتر مائو، پزشک مشهور طب چین، اشاره می‌شود.

۱- اسیدهای چرب بیشتری مصرف کنید:
مطالعات زیادی نشان داده است که مصرف این اسیدهای چرب که عمدتا در غذاهایی مانند ماهی، آجیل‌ها مثل گردو، بادام و یا دانه‌هایی مانند کنجد وجود دارد، سبب کاهش علایم دیسمنوره (درد هنگام پریود )می‌گردد.

۲- غذاهایی که باید یک هفته قبل از شروع پریود شدن مصرف کنید:
یک هفته قبل از شروع پریود ، بهتر است از اسفناج (می‌توانید آن را بخارپز کرده و با ماست میل کنید که بسیار هم خوشمزه است)، تمشک و گردو استفاده کنید.
همچنین از زعفران، رازیانه، ترخون، تره‌فرنگی، موسیر، فلفل‌سیاه، دارچین و پوست پرتقال بیشتری در موقع طبخ غذاها استفاده کنید.

۳- دم کرده ی‌ مخصوص بنوشید:
برای کاهش درد در زمان پریود میتوانید از دم کرده های مخصوص استفاده کنید.دم کرده ی بابونه، سنبل‌الطیب و گل گاوزبان، تمشک و سرخ‌ولیک در کاهش درد پریود و ایجاد آرامش بسیار موثرند. هریک از این دم کرده‌ها را می‌توانید به طور مجزا تهیه و به دلخواه خود در زمان پریود تان مصرف کنید.
لازم به ذکر است که این دم کرده های گیاهی در واقع گنجینه‌های علم پزشکی شرق است که به ما به ارث رسیده و با مصرف به جای آنها می‌توانید بسیار بهره ببرید.

۴- مکمل منیزیم مصرف کنید:
بعضی از خانم‌ها به دلیل کاهش منیزیم خون، دچار دردهای پیش از دوره ماهانه (پریود )می‌گردند. لذا توصیه می‌شود، یک هفته قبل از پریود، شروع به مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم به علاوه ۵۰ میلی‌گرم ویتامین B6 کنید که در کاهش درد و گرفتگی‌های زیر شکم بسیار مفید است (البته تحت نظر پزشک).

۵- فهرستی از غذاهای حساسیت‌زا را برای خودتان تهیه کنید:
حتما تا حالا متوجه شده اید که یک هفته قبل از پریود، به بعضی غذاها حساسیت و واکنش نشان می‌دهید که گاهی سبب تشدید ناراحتی شما در هنگام پریود تان می‌گردند. لذا به شما توصیه می‌کنیم تا فهرستی از این غذاها را تهیه نموده و در دوره‌های بعدی، از مصرف آنها خودداری کنید.

۶- از تمرین‌های ورزشی و ذهنی غافل نشوید:
بر خلاف گذشته که توصیه به استراحت می‌شد، در طب چینی انجام ورزش‌های بدنی و ذهنی آرام و در حد متوسط توصیه می‌گردد (مانند ورزش‌های تایی‌چی، یوگا) که سبب می‌شود تا شما در آرامش و تعادل بیشتری به سر برید.

۷- مصرف نمک و کافئین را محدود کنید:
ممکن است شما نسبت به خوردن این مواد میل زیادی داشته باشد، اما باید بدانید که مصرف این مواد در زمان پریود در تشدید مشکلات شما بسیار موثرند و اگر واقعا نمی‌توانید در برابر آنها مقاومت کنید، حداقل مصرف متوسط و کمی ‌از آنها داشته باشید.

۸- نفس عمیق بکشید:
مواقعی که بسیار کلافه و مضطرب‌اید، پنج بار از راه بینی نفس عمیق به درون بکشید و بیرون دهید. خواهید دید که در تخفیف درد و علایم شما بسیار موثر است.

پریود یا عادت ماهیانه / پریود چیست و راه کاهش درد پریود

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.