فهرست بستن

واکسن مننژیت /کاهش احتمال ابتلا به یک بیماری مقاربتی با واکسن مننژیت

واکسن مننژیت /کاهش احتمال ابتلا به یک بیماری مقاربتی با واکسن مننژیت

 

پژوهشگران نیوزیلندی می‌گویند که استفاده از نوعی واکسن مننژیت، احتمال ابتلا به سوزاک را تا ۳۱ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی، تلاش برای تولید واکسنی موثر علیه سوزاک تاکنون موفق نبوده و هنوز تا رسیدن به آن راه درازی باقی است، اما اکنون این محققان می‌گویند که نوعی واکسن مننژیت، معروف به منزبی (MeNZB) می‌تواند تا حدی از سوزاک هم پیشگیری کند.

بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ تقریبا یک میلیون نفر در نیوزیلند برای پیشگیری از مننژیت بی با همین واکسن واکسینه شدند.

محققان پانزده هزار نیوزیلندی پانزده تا سی ساله را که این واکسن را دریافت کرده بودند زیر نظر گرفتند و دریافتند احتمال ابتلای این افراد به سوزاک ۳۱ درصد کمتر از کسانی که بوده که این واکسن به آنها تزریق نشده بوده است.

این واکسن برای پیشگیری از ابتلا به میکروب مننژیت (نیسریا مننژتیدیس) ساخته شده اما به نظر می‌رسد که بر میکروب سوزاک (نیسریا گونوریا) هم که خویشاوندی نزدیکی با میکروب مننژیت دارد موثر است و “مقاومت جانبی” ایجاد می‌کند. دانشمندان هنوز مکانیسم این مقاومت جانبی را نمی‌دانند.

میکروب سوزاک از راه آمیزش منتقل می‌شود و در سال‌های اخیر در مقابل آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شده است. ابتلا به سوزاک مصونیت ایجاد نمی‌کند و فرد ممکن است بارها و بارها آلوده و مبتلا شود.

چهار ویروس و چهار میکروب مسئول اکثریت قریب به اتفاق بیماری‌های آمیزشی هستند. چهار میکروب (کلامیدیا، تریکومونا، سیفیلیس و سوزاک) هر سال در دنیا ۳۵۷ میلیون نفر را آلودها می‌کنند که ۷۸ میلیون نفر آنها مبتلایان سوزاک هستند.

آنچه در سال‌های اخیر بطور روزافزونی اسباب نگرانی ملی و بین‌المللی شده، این است که سوزاک میکروبی غیر قابل درمان شود، میکروبی که دیگر هیچ آنتی‌بیوتیکی بر آن موثر نیست.

سازمان بهداشت جهانی چهار روز پیش هشدار داد که مقاومت سوزاک به آنتی‌بیوتیک‌های رایج افزایش یافته و بیم آن می‌رود که موثرترین آنتی بیوتیک‌ها هم بر آن بی‌تاثیر شوند.

تحقیقات برنامه سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که سوزاک در برابر سیپروفلوکساسین و آزیترومایسین روز به روز مقاوم‌تر می‌شود و موارد مقاومت باکتری سوزاک به اصلی‌ترین دارو، یعنی آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف سفالوسپورین هم دیده شده است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی سه مورد سوزاک در ژاپن، فرانسه و اسپانیا مشاهده شد که غیر قابل درمان بوده‌اند.

این سازمان ساخت و تولید واکسن سوزاک را اقدامی حیاتی برای جلوگیری از انتشار “ابرسوزاک” دانسته است.

پژوهشگران می‌گویند که همین میزان محافظت جانبی تاثیری چشمگیر در پیشگیری از شیوع سوزاک و ارتقا سلامت عمومی دارد.

منبع  خبر آنلاین

واکسن مننژیت /کاهش احتمال ابتلا به یک بیماری مقاربتی با واکسن مننژیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.