فهرست بستن

نکاتی مهم در مورد آنفولانزای معده از علت تا درمان

نکاتی مهم در مورد آنفولانزای معده از علت تا درمان

نکاتی مهم در مورد آنفولانزای معده از علت تا درمان

وقتی وارد فصل آنفولانزا می‌شویم و هوای بیرون هم کمی سردتر می‌شود، بسیاری از مردم نگران بروز علائم آنفولانزای معده هستند. جالب است بدانید که عامل این آنفولانزا، اصلا ویروس آنفولانزا نیست. این بیماری که به نام آنفولانزای معده یا همان التهاب معده و روده باریک شناخته می‌شود، در واقع به خاطر ویروس‌های مختلفی رخ می‌دهد و منجر به اسهال و استفراغ می‌شود. به دلیل اسهال و استفراغ، باید سعی کنید در طول این عفونت، مایعات زیادی بنوشید.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌توصیه می‌کنند خانواده‌‌هایی که بچه‌های کوچک یا نوجوان در خانه دارند، همیشه محلول‌های هیدراته خوراکی در خانه داشته باشند و وقتی بچه دچار اسهال می‌شود، در وهله اول از آن استفاده کنند.

آنفولانزای معده یک بیماری ویروسی است که از ویروس های «نورو ویروس»، «روتا ویروس» و «آدنو ویروس» ناشی می شود.همانند دیگر بیماری های ویروسی این بیماری هم واگیر دارد و از راه های در تماس بودن با فرد آلوده،مصرف آب و غذای آلوده منتقل می شود.

نکاتی مهم در مورد آنفولانزای معده از علت تا درمان
نکاتی مهم در مورد آنفولانزای معده از علت تا درمان

گاستروآنتریت(به انگلیسی: Gastroenteritis) یا بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای بیماری است دارای مشخصه‌های التهاب (“-itis”) در دستگاه معدی روده‌ای که در برگیرندهٔ معده (“gastro”-) و رودهٔ کوچک (“entero”-) می‌باشد، و منجر به ترکیبی از اسهال، استفراغ، و درد شکمی و گرفتگی عضلات می‌شود.گاستروآنتریت را هم‌چنین «گاسترو»، «میکروب معده»، و «ویروس معده» هم نامیده‌اند. اگرچه این بیماری ربطی به آنفلوآنزا ندارد، اما گاهی آن را «آنفلوآنزای معده» و «آنفلوآنزای گاستریک» هم نامیده‌اند.

آنفولانزای معده همان گاستروانتریت ویروسی است هیچ کس بیمار شدن را دوست ندارد به ویژه هنگامی که آن بیماری آنفلوآنزای معده باشد و علائمی مانند: تب، تهوع، لرز، اسهال و درد به آن اضافه شود و این فکر که ابتلا به ویروس آنفلوآنزای معده ممکن است در داخل باقی بماند احساس ترسناکی پدید می آورد در حالی که هیچ درمانی برای آنفلوانزای معده وجود ندارد راه حل های زیر ممکن است به تسکین علائم سخت این بیماری کمک کند.

اسهال و استفراغ، عفونت معده و روده اغلب به نام “آنفولانزای معده” است. آنفولانزا معده و با آنفولانزا متفاوت است. آنفولانزا باعث گلو درد، آبریزش بینی، سردرد و درد عمومی می شود این به ندرت باعث مشکلات معده می شود. عفونت های ویروسی معمولا علت گاستروانتریت هستند. باکتری نیز می تواند گاهی اوقات سبب آن شوند.

 

علائم شایع آنفولانزای معده عبارتند از:
-اسهال آبکی
-استفراغ
-سردرد
-تب
-دردهای شدید شکمی

نکاتی مهم در مورد آنفولانزای معده از علت تا درمان

نکاتی مهم در مورد آنفولانزای معده از علت تا درمان

علل

ویروس‌ها (به‌ویژه روتاویروس) و گونه‌های باکتری‌های «ای‌کولای» و «کمپوباکتر» علل اولیهٔ گاستروآنتریت هستند.البته عوامل عفونی فراوان دیگری هم هستند که می‌توانند موجب این سندروم شوند.عوامل غیرعفونی هم گاهی مشاهده می‌شوند، اما احتمال آن‌ها بسیار کمتر از علت‌شناسی ویروسی یا باکتریایی است. احتمال آلودگی کودکان به دلیل عدم مصونیت و بهداشت تقریباً ضعیف‌تر، بیشتر است

 

 

 

جلوگیری از آنفولانزا معده

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت نکات زیر به شما کمک می کند:

به جای شستن ظروف با دست از ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
به جای شستشن دست ها با آب و صابون از مواد ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.
از تماس با کسی که به بیماری مبتلا شده دوری کنید و حتی در صورت امکان دستشویی او را در خانه جدا کنید.
سبد خرید، فلکه شیر آب، روی کابینت، صفحه موبایل و میز کار خود را ضد عفونی کنید.

 

آیا آنفولانزا معده واگیردار است؟

عامل آنفولانزا معده یا اسهال و استفراغ ویروس است. ویروس ها شایع ترین روتاویروس یا نوروویروس می باشند. علائم یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود. شما مسری هستند قبل از اینکه حتی علائمی داشته باشید. حتی بعد از بهبود نشانه های بیماری، شما می توانید تا دو هفته مسری باقی بمانید. کودکان می توانند برای یک دوره طولانی پس از آن مسری باقی بمانند. برای برخی از انواع روتاویروس واکسن در دسترس می باشد. در صورت امکان، از تماس نزدیک با افراد آلوده اجتناب کنید. مواد غذایی را با افراد آلوده به اشتراک نگذارید و بیشتر اوقات دست ها را بشویید.

 

سرم، تنها داروی درمان آنفلوآنزای معده

 

آنفلوآنزای معده نوعی اسهال ویروسی است که هیچ درمان خاصی جز مصرف «او.آر.‌اس» یا سرم‌های الکترولیت ندارد و بیمار بعد از یک تا دو هفته بهبود می‌یابد. فرد می‌تواند با کمک آلبومین موجود در دوغ و ماست و مصرف زیاد مایعات از کاهش آب بدن پیشگیری کند.

مبتلایان اصلی این بیماری کودکان هستند که رعایت اصول بهداشتی بهترین و موثرترین راه محافظت و پیشگیری از سلامت بچه‌ها و بزرگسالان از ابتلا به این بیماری است.

نکاتی مهم در مورد آنفولانزای معده از علت تا درمان
نکاتی مهم در مورد آنفولانزای معده از علت تا درمان

 

درمان‌های خانگی

شاید برای درمان این آنفولانزا، آنتی‌بیوتیک چندان جواب ندهد، چرا که نوع عفونت شما ویروسی است. می‌توانید به داروخانه بروید و برای رفع علائم آن دارو بگیرید اما واقعا چه دارویی می‌خواهید بگیرید در حالی‌که خوردن هر چیزی در شما حالت تهوع ایجاد می‌کند؟ در اینجا به برخی از درمان‌های خانگی برای آنفولانزای معده اشاره می‌کنیم که شاید باعث درمان کامل شما نشود، اما می‌تواند احساس ناخوشایند ناشی از این بیماری را کم کند.

۱.استراحت

شاید به نظرتان خیلی ساده به نظر برسد اما یکی از طبیعی‌ترین روش‌ها برای تسکین آنفولانزای معده و یا هر نوع بیماری دیگری این است که به بدنتان استراحت بدهید و تا آنجا که ممکن است بخوابید.

۲.دست از خوردن بردارید

اگر احساس بد و ناخوشایندی دارید یا آنکه استفراغ می‌‌کنید، به معده‌تان کمی استراحت بدهید. برای چند ساعت چیزی نخورید تا معده‌ کمی استراحت کند و فشاری به آن وارد نشود.

۳.گرما

یک کیسه آب داغ و یا کیسه‌های مخصوصی که می‌توان آنها را داخل مایکرویو گرم کرد بردارید و آن را روی معده‌تان بگذارید تا باعث کاهش دردها و گرفتگی‌های معده شود. در شرایطی که نمی‌توانید چیزی بخورید و معده‌تان تحمل غذا را ندارد، سعی کنید یک یا دو تکه یخ بخورید.

چیزهایی که باید بنوشید

۴.تکه‌های یخ

یکی از عوارض جانبی خطرناک آنفولانزای معده، کم‌آبی است. اما وقتی احساس ناخوشایند و مشمئزکننده‌ای دارید، معده‌تان نمی‌تواند چیزی را درون خود نگه دارد –حتی چند جرعه آب. یکی از بهترین چیزهایی که برایتان در این شرایط مفید خواهد بود، خورد یک تا دو تکه یخ است. برای هیدراته کردن بدن، یک تا دو تکه یخ را بمکید.

۵.مایعات

وقتی دچار اسهال یا استفراغ می‌شوید، باید سعی کنید نوشیدنی زیاد بنوشید. بهتر است بزرگسالان در این مواقع، هر یک ساعت یک نوشیدنی استفاده کنند. نوشیدن آب به تنهایی کافی نیست، و بهتر است نوشیدنی های ورزشی یا سوپ‌های آبکی بخورید. از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌‌دار، شکری یا گازدار خودداری کنید چرا که منجر به بدتر شدن اسهال می‌شود.

۶.آب برنج

آب برنج (آبی که بعد از پختن برنجِ قهوه‌ای به جا می‌ماند) سرشار از الکترولیت است. بعد از آبکش کردن برنج، آب آن را بگیرید و بگذارید سرد شود،‌ سپس بنوشید. تحقیقات نشان می‌دهد آب برنج باعث تسکین اسهال در بچه‌ها می‌شود و تأثیرش بیشتر از محلول الکترولیت است. زمانی که اوضاع معده‌تان چندان مناسب نیست، موز و ماست هم گزینه‌های خوبی هستند.

 

نکاتی مهم در مورد آنفولانزای معده از علت تا درمان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.