فهرست بستن

مصرف ترکیبی آنتی‌بیوتیک‌ها: “روشی موثر در برابر مقاومت باکتریایی”

مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند و نسل‌های جدیدی به وجود بیایند که نتوان با آنها مبارزه کرد. از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه و یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها است.این پدیده کل جامعه انسانی را به خظر می‌اندازد به طوری که خطر آن را به تروریسم تشبیه کرده‌اند. مقاومت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند.الکساندر فلمینگ پنی سیلین را در سال ١٩٢٨ به صورت اتفاقی کشف کرد ولی این دارو تا سالهای دهه ١٩۵٠ مورد استفاده همگانی قرار نگرفت.
در تحقیق تازه، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها با دوز پایین‌تر از حالت متعارف انجام شد
محققان می‌گویند در یک بازه زمانی مشخص برای مقابله با عفونت باکتریایی، ایجاد تغییر در مصرف نوع آنتی‌بیوتیک‌ می‌تواند نتیجه “شگفت انگیزی” در پی داشته باشد.
دانشمندان در این تحقیقات آزمایشگاهی، عملکرد انواع مختلف آنتی‌بیوتیک با دوز پایین را در مقابله با یک میکروب شایع امتحان کردند.
محققان دانشگاه اکستر بریتانیا در این پژوهش متوجه شدند که مصرف ترکیبی از دو نوع آنتی‌بیوتیک با دوز پایین در یک زمان مشخص، بهتر از داروهای متعارف با دوز بالا عمل کرده و منجر به نابودی کامل باکتری‌ها شده است.
این گروه محققان احتمال می‌دهند که موفقیت این روش به دلیل حساس شدن باکتری به یک نوع آنتی‌بیوتیک است که آن را در مقابل تاثیر آنتی‌بیوتیکی دیگر آسیب پذیر می‌سازد.
به گفته این پژوهشگران، اگر نتیجه این آزمایش‌ها بر روی انسان هم موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند روشی مفید برای جایگزینی آنتی‌بیوتیک‌هایی باشد که حالا ناموثر محسوب می‌شوند.
سازمان بهداشت جهانی، افزایش مقاومت باکتریایی در برابر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را “تهدید عظیم جهانی” توصیف کرده است.
در روش تازه، محققان دو نوع آنتی‌بیوتیک شایع در بازار (اریترومایسین و داکسی‌سایکلین) را در آزمایشگاه علیه باکتری “ای کولای” به کار بردند
باکتری‌ها اغلب می‌توانند با جهش ژنتیکی به سرعت خود را در برابر قدرت آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم سازند.
پزشکان معمولا برای غلبه بر این مشکل، مصرف ترکیبی از دو آنتی‌بیوتیک با دوز بالا را تجویز می‌کنند با این امید که ترکیب شیمیایی دو دارو بتواند باکتری را پیش از مقاوم شدن از بین ببرد.
با این حال دانشمندانی از آلمان، انگلیس و مکزیک اخیرا راهی متفاوت در قبال این مشکل در پیش گرفته‌اند.
در این روش تازه، محققان دو نوع آنتی‌بیوتیک شایع در بازار (اریترومایسین و داکسی‌سایکلین) را در آزمایشگاه علیه باکتری ” ای کولای” به کار بردند.
ابتدا یکی از این دو آنتی‌بیوتیک برای ۱۲ ساعت در دوز پایین علیه باکتری استفاده شد، بعد آنتی‌بیوتیک دوم به کار رفت، و این پروسه چند بار تکرار شد.
محققان برای آنکه عملکرد آنتی‌بیوتیک‌ها را دشوارتر سازند با تزریق ژنتیکی، باکتری مورد نظر را عمدا مقاوم ساختند.
نتایجی که از آزمایش این روش در ۱۶۰ مورد به دست آمد نشان می‌دهد که در برخی موارد باکتری‌ها در مدت چهار روز کاملا از بین رفتند.
پروفسور رابرت بیردمور از دانشگاه اکستر می‌گوید: “کاملا از نتیجه‌ای که به دست آمد شوکه شدیم. این تحقیقات باید ۵۰ سال قبل انجام می‌شد.”
به گفته این عضو گروه تحقیقاتی، “اگر ثابت شود که این روش روی انسان هم کار می‌کند احتمالا می‌توانیم از زرادخانه دارویی که در اختیارمان است با استفاده از این استراتژی تغییر به شکلی بهتر استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.