فهرست بستن

استریو میکروسکوپ چیست؟ توضیحاتی درباره استریو میکروسکوپ

استریو میكروسكوپ چیست؟ توضیحاتی درباره استریو میكروسكوپ

استریو میکروسکوپ چیست؟ توضیحاتی درباره استریو میکروسکوپ

استریو میکروسکوپ چیست؟ توضیحاتی درباره استریو میکروسکوپ
استریو میکروسکوپ چیست؟ توضیحاتی درباره استریو میکروسکوپ

استریو میکروسکوپ

 

استریو میکروسکوپ یا استریوسکوپ یک نوع میکروسکوپ چشمی است که برای مشاهده ی نمونه تحت بزرگنمایی اندک ، معمولا با استفاده از نور منعکس شده از منبع یک شیء تا انتقال نور از میان آن ، استفاده می شود. این دستگاه از دو مسیر چشمی متفاوت با دو عدسی چشمی و شیئی استفاده می کند تا زوایای مشاهده ی اندکی متفاوت برای چشم های چپ و راست فراهم شود.

این نظم یک بصری سازی سه بعدی از نمونه ی بررسی شده فراهم می کند. استریو میکروسکوپ با ماکروفتوگرافی برای ثبت و بررسی نمونه های جامد با توپوگرافی پیچیده ی سطح هم پوشانی دارد ، از آن جایی که در ماکروفوتوگرافی نیز یک نمای سه بعدی برای آنالیز جزییات لازم است.

استریو میکروسکوپ اغلب برای مطالعه ی سطوح نمونه های جامد یا برای انجام کار از فاصله ی نزدیک نظیر تشریح ، میکرو جراحی ، ساعت سازی ، ساخت تخته ی مدار و سطوح شکسته همانند با سطوح در شکست نگاری و مهندسی قانونی استفاده می شود. بنابراین به مقدار زیادی در صنعت ساخت برای ساختن ، بررسی و کنترل کیفی استفاده می شوند.

این دستگاه دارای بزرگنمایی ۵۰ برابر و قابلیت نصب دوربین می باشد و در بررسی اجزا و موجوداتی که دارای بعد و حجم می باشند.

نظیر مرجان های دریایی، انواع ماکرو بنتوزها و سایر موجودات استفاده می شود.

استریوسکوپ ها ابزاری لازم در حشره شناسی به شمار می روند. استریوسکوپ را نباید با میکروسکوپ ترکیبی اشتباه گرفت که مجهز به دو عدسی چشمی و یک دوربین دو چشمی است. در چنین میکروسکوپی ، هر دو چشم یک تصویر را می بینند ، به طوری که دو عدسی چشمی نمای درشت تری ایجاد می کنند تا برای چشم راحتی به همراه آورد. گرچه ، تصویر در چنین میکروسکوپی به نسبت آن چه که از یک عدسی چشمی تک چشمی به دست می آید ، متفاوت نیست.

استریو میکروسکوپ چیست؟ توضیحاتی درباره استریو میکروسکوپ
استریو میکروسکوپ چیست؟ توضیحاتی درباره استریو میکروسکوپ

استریو میکروسکوپ چیست ؟

میکروسکوپی جهت بزرگنمایی کم از یک نمونه جامد میباشد .این وسیله از دو مسیر جداگانه نور را بر روی شی تابانده و از طریق لنز های شی ای و چشمی تا حدود ۱۶۰ برابر اجسام را بزرگتر می کند .
میکروسکوپ استریو است که اغلب برای مطالعه سطوح نمونه جامد و یا برای انجام کار نزدیک مانند کالبد شکافی، سرپایی، تماشای گیری، برای تولید برد مدار یا بازرسی، و سطوح شکسته شده و مهندسی پزشکی قانونی استفاده می شود. آنها به این ترتیب به طور گسترده ای در صنعت ساخت برای تولید، بازرسی و کنترل کیفیت استفاده می شود. میکروسکوپ استریو ابزار ضروری در حشره شناسی هستند.

 

 

تفاوت های استریو میکروسکوپ نسبت به میکروسکوپ های نرمال چشمی

برخلاف یک میکروسکوپ نوری ترکیبی ، روشن سازی در یک استریو میکروسکوپ اکثرا از روشن سازی به شیوه ی منعکس شدن نور تا انتقال نور انجام می شود ، یعنی نور از سطح یک شیء ترجیحا تا انتقال نور از میان یک شیء ، منعکس می شود.

استفاده از نور منعکس شده از شیء به بررسی نمونه هایی که ضخامت زیادی دارند یا برای بررسی تحت میکروسکوپ ترکیبی تیره هستند ، اجازه می دهد. بعضی از استریو میکروسکوپ ها هم چنین قادر به استفاده از نور انتقال یافته نیز هستند ،

معمولا با داشتن یک لامپ یا آینه در زیر یک صفحه ی شفاف در زیر شیء ، گرچه بر خلاف یک میکروسکوپ ترکیبی ، نور انتقال یافته از میان یک متمرکز کننده در اکثر سیستم ها تمرکز نمی یابد. استریوسکوپ هایی که به طور خاصی با منابع نوری مجهز هستند را در استفاده از میکروسکوپ زمینه سیاه ، با استفاده از نور انتقال یافته یا منعکس شده ، می توان استفاده کرد.

 

استریو میکروسکوپ چیست؟ توضیحاتی درباره استریو میکروسکوپ

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.