فهرست بستن

عفونت لیستریا /لیستریا چیست ؟ علائم و درمان /آزمایش لیستریا

عفونت لیستریا /لیستریا چیست ؟ علائم و درمان /آزمایش لیستریا

لیستریا (Listeria) عفونتی ناشی از بلعیدن باکتری لیستریا مونوسیتوژنز است. لیستریا معمولاً به سبب خوردن غذاهای آلوده ایجاد می‌شود. بعد از بلعیدن باکتری، لیستریا از طریق دستگاه گوارش حرکت کرده و در نهایت به جریان خون وارد می‌شود.

لیستریا مونوسیتوژنز باکتری غیر هاگ‌زا، غیر شاخه‌دار، منظم، کوتاه، گرم مثبت و بی هوازی اختیاری است که آن را از خاک، غذای حیوانات، آب، مدفوع، گوشت و فرآورده‌های آن، شیر و لبنیات و سبزیجات جدا نموده‌اند.

دیگر راه های مشترک تماس با لیستریا مونوسیتوژنز مصرف محصولات گوشتی از حیوانات ناقل لیستریاست که هیچ علائمی را نشان نمی دهند. این امر به ویژه درصورتی رخ می دهد که گوشت درست پخته نشده باشد. به گفته جان آر پالیسانو، استاد زیست شناسی در دانشگاه تنسی، غذاهایی که از شیر غیر پاستوریزه در پختشان استفاده شود نیز حامل این باکتری هستند.

نشانه های معمول شامل موارد زیر می باشند :

– تب

– سردرد

– خستگی

– درد

گاهی نیز می تواند علائم خطرناک تری مثل « مننژیت » ( یک عفونت مغزی ) و « سپتیسمی » ( مسمومیت خون ) داشته باشد. نشانه های دیگر لیستریا عبارتند از : اسهال ، حالت تهوع و گرفتگی های شکمی. البته در بانوان باردار این مشکل معمولاً بیماری ملایمی است. با این حال ، حتی شکل ملایم این بیماری نیز می تواند به جنین در حال رشد اثر گذارد و یا به سقط جنین ، زایمان زودرس یا تولد بچه ای بسیار بیمار منجر شود.

دوره نهفتگی عفونت لیستریا

دوره نهفتگی عفونت لیستریا به طور شگفت آوری طولانی است. در حالی که بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی بلافاصله پس از مصرف مواد غذایی آلوده فرد را تحت تاثیر قرار می دهند اما اسهال و تب ناشی از مصرف باکتری لیستریا تا مدت ها پس از مصرف بروز نمی کند. در بعضی موارد بروز علائم یک تا سه هفته یا حتی دو ماه طول می کشد.

لیستریا در سرما رشد می کند.

لیستریا در سرما رشد می کند. به طور کلی توصیه می شود که دمای یخچال را ۴۰ درجه فارنهایت را کمتر تنظیم کنید و دمای فریزر را روی صفر درجه یا کمتر تنظیم کنید تا غذاها سالم بمانند. اما برخلاف سایر باکتری های موجود در مواد غذایی مانند سالمونلا، لیستریا می تواند در دمای پایین و حتی در یخچال رشد کند. به این دلیل لازم است که هر نوع غذایی که مستعد آلوده شدن به لیستریا می باشد را دور بیاندازید، حتی در صورتی که یخچال یا فریزر شما به اندازه کافی سرد باشد باز هم لازم است که این نوع مواد غذایی را دور بیندازید.

لیستریا می تواند در خاک و آب زندگی کند.

پس از شیوع لیستریا در سال ۲۰۱۱، به مردم هشدار داده شد که برای از بین بردن باکتری از میوه های آلوده، آنها را با آب شستشو نکنند، زیرا باعث آلودگی بخش داخلی و خارجی میوه می شود. علت این امر این است که لیستریا در آب و خاک زنده می ماند. این باکتری مقاوم حتی می تواند برای سال ها در یک کارخانه فراوری مواد غذایی زندگی کنند.

چه کسانی برای ابتلاء به لیستریا در خطر بیشتری قرار دارند ؟

– بانوان باردار و جنین شان.

– نوزادان تازه متولد.

– افراد مسن.

– هرکسی که سیستم ایمنی او از طریق بیماری ای ضعیف شده است ، برای مثال ، مبتلایان به دیابت ها یا سرطان.

– هر شخصی که دارویی مصرف کند که سیستم ایمنی را تحت فشار قرار دهد.

– بیمارانی با پیوند اعضاء بدنی.

ابتلاء به لیستریا چه قدر معمول است ؟

بیماری لیستریا نسبتاً متداول است ، اما میزان خطر آن در افراد مختلف متفاوت است.

آیا لیستریا را می توان درمان کرد ؟

عفونت لیستریا را می توان با آنتی بیوتیک بهبود داد ، البته اگر درمان زود هنگام آغاز شود ، اما گاهی تشخیص این که چه غذایی باعث بیماری فرد شده است ، ممکن نیست. چرا که بروز نشانه های این مشکل می تواند ۳ تا ۷ روز پس از مصرف خوراکی آلوده به این باکتری به درازا کشد.

راه پیشگیری

بهتری راه جلوگیری از لیستریا دقت در حین آماده سازی موادغذایی است. پالسانو نکاتی را که در ادامه می آید برای اجتناب از باکتری لیستریا مطرح کرده است:

◄ میوه و سبزیجات را با یک برس تمیز به مدت ۲۰ ثانیه در آب گرم و صابون بشورید. وی اضافه می کند “حتی در صورتی که پوست سبزیجات و یا پوسته میوه هایی، مانند خربزه، خورده نمی شود باز هم باید آنها را قبل از پوست گرفتن تمیز کرد”.

◄ گوشت باید کاملا پخته شود.

◄ محصولات لبنی باید با شیر پاستوریزه درست شوند تا خطر ابتلا به آلودگی موادغذایی به حداقل برسد.

◄ گوشتی که کاملا در کارخانه پخته شده ممکن است بعد از پختن و قبل از بسته بندی آلوده شود، از این رو هات داگ باز نشده و یا گوشت پخته را نباید برای بیش از دو هفته در یخچال و فریزر ذخیره نمود و اگر بسته ها باز شده باشند باید ظرف یک هفته آنها را مصرف کنید.

◄ اشخاصی که با غذا سر و کار دارند باید دست خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویند.

◄ از همان چاقو و یا تخته ای که برای بریدن گوشت به کار برده اید جهت سبزیجات استفاده نکنید. همچنین، چاقویی که برای خرد کردن سبزیجات و میوه جات استفاده می شود نباید برای گوشت پخته مصرف شود مگر اینکه به درستی تمیز شده باشد.

آزمایش لیستریا

لیستریا در بارداری,شناسایی لیستریا مونوسیتوژنز,لیستریا مونوسیتوژنز pdf,لیستریا igg,درمان لیستریا در بارداری,لیستریا ppt,علایم لیستریوز,لیستریوز در بارداری

نام اختصاری: Listeria Ab

سایر نام ها: Listeria Ab, CF, Serum، Listeria Antibody, CF, Serum

بخش انجام دهنده: ایمونولوژی

نوع نمونه قابل اندازه گیری: سرم، مایع نخاع (CSF)

حجم نمونه مورد نیاز: ۱ ml

شرایط نمونه گیری: نیاز به ناشتایی نمی باشد.

ملاحظات نمونه گیری:

پس از نمونه گیری نمونه سرم یا CSF در ویالهای پلاستیکی ریخته شود.
نمونه ها بالافاصله در یخچال (۵-۲ درجه سانتیگراد) قرار گیرد.
موارد عدم پذیرش نمونه: نمونه با همولیز یا لیپمیک شدید و نمونه های غیر از سرم یا .CSF

شرایط نگهداری: نمونه در دمای اتاق به مدت ۲ روز ، در ◦c ۴ به مدت ۱۴ روز و در ◦c 20- به مدت ۳۰ روز پایدار است.

کاربردهای بالینی:

تشخیص لیستریوزیس.
کمک به تشخیص مننژیت لیستریایی در افراد دچار نقص سیستم ایمنی.
روش مرجع: PCR و کشت ترشحات

روش ارجح: PCR، ایمونوفلورسانس غیر مستقیم (IFA)

سایر روشها: ELISA

مقادیر طبیعی: تیتر کمتر از ۱/۲۰۰> در سرم، منفی گزارش می شود.

تفسیر: خانواده لیستریا باکتریهای گرم مثبت هوازی بوده و از چندین سوش تشکیل شده اند که تنها سوش بیماریزا لیستریامونوسیتوژنز می باشد. لیستریا مونوسیتوژنز عامل عفونتهای مننگوآنسفالیتی و سپتی سمی (عفونت خون) در نوزادان می باشد. همچنین این باکتری می تواند در افراد دچار نقص سیستم ایمنی عامل مولد مننژیت باشد. عفونت به لیستریا در طول حاملگی موجب سقط جنین می شود. آلودگی به این باکتری در نوزادان در هفته اول به صورت سپتی سمی، پنومونی و بافت های گرانولوماتوز و در هفته دوم به بعد موجب علائم مننژیت مثل تهوع و گرفتگی عضلات می گردد. باتوجه به آنکه جداسازی و کشت این باکتری گرم مثبت ( عامل درصد چشمگیری از سقط های جنین و عفونتهای مادرزادی) دارای مشکلاتی می باشد، روشهای سرولوژیک و ایمونولوژیک از بهترین روشهای تشخیصی می باشد.

عفونت لیستریا /لیستریا چیست ؟ علائم و درمان /آزمایش لیستریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.