فهرست بستن

عفونت‌های میکروبی و انگلی دوران بارداری را بشناسیم

یک متخصص زنان و زایمان در خصوص بیمارهای انگلی دوران بارداری گفت: توکسوپلاسموز نوعی بیماری انگلی در دوران بارداری است که از طریق گوشت خام، نپخته یا افرادی که با گربه تماس دارند، منتقل ‌شده و باعث سقط مکرر در مادر می‌شود. اگر مادر در مرحله بیماری حاد باشد، جنین هم درگیر می‌شود،

دکتر ایراندخت مهری‌ماهانی در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، درخصوص عفونت‌های باکتریایی و انگلی دوران بارداری گفت: عفونت‌های باکتریایی یا میکروبی که ممکن است مادر را در دوران بارداری درگیر کنند، باعث ایجاد اختلال برای جنین نمی‌شوند. خطر این بیماری بیشتر به دلیل نقصی است که در سیستم ایمنی بدن مادر ایجاد می‌کند. این عفونت‌ها می‌توانند در بدن پخش شوند و درگیری خونی ایجاد کنند و جان مادر را به مخاطره بیاندازند.

۷ درصد احتمال سقط جنین درصورت ابتلای مادر به عفونت‌ استریوسکوپ گروه A
این پزشک زنان ادامه داد: یکی از انواع این عفونت‌ها استریوسکوپ گروه A است که باعث ایجاد عفونت‌های چرکی در بدن می‌شود. در ۴۶ درصد موارد ممکن است این عفونت وارد خون شده و به‌صورت عمومی کل بدن را درگیر کند، ۲۸ درصد احتمال درگیری رحم، ۸ درصد احتمال درگیری پرده‌های اطراف روده و ۷ درصد هم احتمال سقط‌جنین وجود دارد. همچنین احتمال ابتلا به سندروم شوک سبتیک که شبیه مخملک است و بیشتر در زنانی که باکتری وارد خونشان شده است نیز دیده می‌شود.این عارضه اغلب باعث عفونت‌های چرک‌زا می‌شود
وی در خصوص نحوه درمان این عارضه گفت: برای درمان زنان باردار، بستری‌شدن در بیمارستان و تزریق از گروه آنتی‌بیوتیک‌ها تجویز می‌شود و بعد از ۴۸ یا ۷۲ ساعت که از کاهش میکروب در بدن اطمینان حاصل و تب مادر قطع شد، می‌توان درمان را به‌صورت خوراکی ادامه داد. نوع A استریوسکوپ بیشتر باعث عفونت‌های چرک‌زا می‌شود.

 

استریوسکوپ گروه‌‌ ‌B در واژن زنان باردار/ زایمان زودرس و پارگی پرده‌های جنینی؛ از عوارض ابتلا به این باکتری
مهری‌ماهانی با بیان این مطلب که در ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد استریوسکوپ B در واژن زنان باردار وجود دارد، اظهار داشت: در زنانی که نزدیک زایمان و در هفته‌‌ ۳۵ بارداری هستند، این عفونت باعث زایمان زودرس و پارگی پرده‌های جنینی یا عفونت پرده‌ جنینی می‌شود. در این افراد، اغلب دفع باکتری دیده می‌شود که گاهی ممکن است علائم مشخص عفونت ادراری را نداشته باشند.

وی افزود: همین عفونت مخفی ادرار خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد و به همین دلیل باید درمان، ۷ تا ۱۰ روز انجام‌ شده و دوباره آزمایش صورت گیرد تا از سلامت مادر اطمینان حاصل شود.

استریوسکوپ گروه‌‌ ‌B از عوامل مرگ نوزادان در هفته اول تولد
این متخصص زنان و زایمان با تأکید بر این‌که یکی از مواردی که باعث مرگ نوزادان در همان هفته‌ اول شود استریوسکوپ گروه‌‌ ‌B است، ادامه داد: در مواردی که این عارضه باعث پارگی کیسه آب ‌شود، باید مراقبت ویژه از بیمار صورت گیرد؛ چراکه جنین هنوز متولد نشده است.

مهری‌ماهانی اضافه کرد: معمولاً در همان دوران آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود، ولی بااین‌حال با تمام این درمان‌هایی که انجام می‌شود در مواردی نوزاد بعد از تولد دچار عفونت عمومی شده و در هفت روز اول بعد از تولد، نوزاد دچار دیسترس تنفسی و حتی در ۴ درصد موارد مرگ جنین اتفاق می‌افتد.

برای پیشگیری باید در هفته ۳۵ تا ۳۷ بارداری، کشت ادرار و ترشحات واژن گرفته شود
وی بابیان این‌که برای پیشگیری بهتر است در هفته ۳۵ تا ۳۷ بارداری از مادران باردار، کشت ادرار و ترشحات واژن گرفته شود، اظهار داشت: اگر جواب کشت نشان‌دهنده مثبت بودن باکتری استریوسکوپ گروه‌‌ ‌B بود،لازم است درمان برای مادر آغاز ‌شود. البته واکسن این باکتری هم وجود دارد که در صورت تزریق به مادر تا ۶۰ درصد موارد می‌توان از عفونت‌های نوزادی پیش‌گیری کرد.

مدفوع جنین داخل رحم باعث افزایش مرده‌زایی ، درگیری پرده‌های جنینی و زایمان زودرس می‌شود
این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: نوع دیگری از عفونت‌های باکتریایی، میکروب استریول است که عامل شایعی برای ایجاد عفونت در نوزادان نیست و این باکتری در بارداری ممکن است اصلاً علائمی از خود نشان ندهد. البته ممکن است در مواردی به‌صورت تب خود را نشان دهد و با آنفولانزا اشتباه گرفته شود.

وی با بیان این‌که جنین در حین بارداری در داخل رحم ادرار می‌کند ولی به‌هیچ‌وجه مدفوع نمی‌کند، افزود: اگر مدفوع جنین داخل رحم شود، وارد ریه‌های جنین شده و باعث چسبندگی ریه‌‌ها و مرگ جنین خواهد شد. از اختلالاتی که این ویروس ایجاد می‌کند، دفع مدفوع به‌صورت زودرس است که ۲۰ درصد باعث افزایش مرده‌زایی، درگیری پرده‌های جنینی و زایمان زودرس می شود.
تب حصبه از طریق آب آلوده، شیرآلوده یا غذاهای آلوده منتقل می‌شود
این پزشک زنان در خصوص تب حصبه نیز اظهار داشت: نوع دیگری از بیماری‌های باکتریایی در دوران بارداری که از طریق آب آلوده، شیر آلوده یا غذاهای آلوده به مادر منتقل می‌شود، تب حصبه است. از عوارض این عفونت افزایش سقط و زایمان زودرس و مرده‌زایی است و در مواردی که تشخیص دیر صورت بگیرد، باعث مرگ مادر هم می‌شود. بهتر است برای درمان، مادر بستری شود و درمان‌های لازم صورت گیرد.

میکروب ماریچی گرلز و احتمال سقط جنین در سه‌ماهه نخست بارداری
وی ادامه داد: میکروب ماریچی گرلز نیز باعث اسهال همراه با درد و تب در مادر می‌شود. در برخی موارد اگر در سه‌ماه اول بارداری، ابتلا صورت گیرد، به دلیل تبی که در مادر ایجاد می‌شود، سقط‌جنین روی می‌دهد، اما در صورت ابتلا در سه‌ماه دوم، سبب زایمان زودرس می‌شود.

انتقال بیکاری انگلی توکسوپلاسموز از طریق گوشت خام یا گربه
ایراندخت مهری‌ماهانی در خصوص بیمارهای انگلی دوران بارداری نیز گفت: توکسوپلاسموز نوعی بیماری انگلی در دوران بارداری است که از طریق گوشت خام، نپخته یا افرادی که با گربه تماس دارند، منتقل ‌شده و باعث سقط مکرر در مادر می‌شود. اگر مادر در مرحله بیماری حاد باشد، جنین هم درگیر می‌شود،

وی افزود: اگر مادر در ۳ ماهه اول مبتلا شود، معمولاً ۶ درصد احتمال درگیری جنین وجود دارد، ولی در هفته ۳۶ به بعد ممکن است جنین درگیر شده و باعث عفونت پرده‌های جنین و ایجاد تشنج بعد از تولد می‌گردد.

این متخصص زنان درخصوص پیشگیری از این عارضه خاطرنشان کرد: برای پیشگیری بهتر است زنان باردار با گربه تماس نداشته باشند و اگر خانمی در تماس با حیوان خانگی بوده است، حتماً قبل از بارداری از نظر توکسوپلاسموز چک شده و بعد بارداری صورت گیرد. هم‌چنین گوشت مصرفی کاملاً پخته شود و از گوشت خام استفاده نشود.

تشخیص توکسوپلاسموز
این متخصص در خصوص نحوه تشخیص نیز گفت: برای تشخیص این عارضه آنتی‌بادی‌های علیه این بیماری را در بدن اندازه‌گیری می‌کنند و بهتر است فرد، قبل از بارداری تحت درمان بوده و بعد از بهبودی کامل، اقدام به بارداری کند.

بیماری‌ انگلی مالاریا و سقط جنین و زایمان زودرس
مهری‌ماهانی افزود: از دیگر بیماری‌های انگلی بیماری مالاریا است که توسط پشه آنوفل منتقل می‌شود. این بیماری باعث کم‌خونی، نارسایی کلیه و یرقان می‌شود و اثرات آن در بارداری سقط و زایمان زودرس است. بهتر است اگر مادر در مناطقی که مالاریا شیوع دارد زندگی می‌کند، قبل از بارداری چک شود و در صورت ابتلا، درمان‌های لازم صورت گیرد.
منبع: مهر خانه http://mehrkhane.com
برچسب ها: عفونت ، انگلی ، بارداری ، عفونت بارداری ، عفونت های انگلی،توکسوپلاسموز ، سقط جنین، سه‌ماهه نخست بارداری،تب حصبه، دکتر ایراندخت مهری‌ماهانی، عفونت‌ استریوسکوپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.