فهرست بستن

زگیل تناسلی/کوندیلوما آکومیناتوم/ بیماری های دستگاه تناسلی

زگیل تناسلی/کوندیلوما آکومیناتوم/ بیماری های دستگاه تناسلی

زگیل تناسلی/کوندیلوما آکومیناتوم/ بیماری های دستگاه تناسلی

زگیل تناسلی/کوندیلوما آکومیناتوم/ بیماری های دستگاه تناسلی
زگیل تناسلی/کوندیلوما آکومیناتوم/ بیماری های دستگاه تناسلی

زگیل تناسلی

یکی از بیماریهای مقاربتی که در سالهای اخیر متاسفانه گسترش چشمگیری داشته ، زگیلهای مقاربتی میباشند. این زگیلها در نواحی اطراف مقعد و ورودی ناحیه تناسلی و در آقایان بر روی آلت تناسلی میتواند ظاهر شود و به صورت زواید زگیل مانند پراکنده و یا تجمع فشرده آنها که اصطلاحا فرم گل کلم دارند دیده میشوند. این زگیلها فاقد درد و ترشح میباشند. بندرت امکان دارد در اطراف پیشابراه و مخاط دهان، حنجره و نای نیز دیده شوند.

کوندیلوما آکومیناتا Condylomata acuminata که همان زگیل تناسلی است همراه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می‌آید ( ویروس HPV از ویروس‌های DNAدار). ضایعات جلدی پاپول مانند دستگاه تناسلی که خوش خیم هستند به رنگ صورتی مایل به گوشتی . این بیماری تقریبا شایع بوده معمولا از راه جنسی منتقل می‌شود (تماس پوست با پوست آلوده). تیپهای ۶ و ۱۱ این ویروس مسئول ۹۰٪ موارد کوندیلوما هستند.

مهمترین علائم بیماری های دستگاه تناسلی

♦ سوزش در ناحیه تناسلی
♦ خارش در ناحیه تناسلی
♦ خارج شدن ترشحات از پیشابراه و یا واژن
♦ زخم در ناحیه تناسلی، دهان و یا مقعد
♦ زگیل در ناحیه تناسلی و یا مقعد
♦ لمس توده در ناحیه تناسلی و یا مقعد
♦ بوی بد و متعفن از ناحیه تناسلی
♦ تخلیه مدفوع دردناک

پیشگیری

مهمترین راه برای پیشگیری از انتقال بیماریهای جنسی کاندوم است

واکسن زگیل تناسلی بنام گارداسیل Gardasil سبب پیشگیری از ابتلا به انواعی از ویروس که عامل زگیل تناسلی و سرطان هستند شده و امروزه تزریق آن به تمامی دختران از سن ۹ تا ۲۶ سال و پسران از سن ۱۲ تا ۲۶ سال توصیه می شود.

درمان

درغالب موارد، زگیلهای تناسلی، بعد از طی حداکثر ۱۸ الی ۲۴ ماه، بدون اعمال هیچ روش درمانی، به خودی خود محو می شوند.ولی لازم است حتماً برای معاینه و مشاوره و اطلاع از جدیدترین کشفیات در این رابطه و درمان صوری به متخصص مراجعه شود. برای معالجه زگیل تناسلی بهترین راه لیزر و در درجه بعد فریز کردن یا منجمد کردن است که توسط متخصص پوست انجام می گیرد.داروهایی هم مثل پدوفیلین و پدوفیلوکس و ایمیکویمود وجود دارند که بصورت موضعی مصرف میشوند ولی اثر بخشی کمتری دارند ،میزان عود در آنها بالاتر است و بعضی قبمتهای بالایی دارند و باید ماهها استفاده شوند.

در زیر ۷ توصیه‌ برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای منتقله از روابط جنسی پیشنهاد می‌شود:

۱) همیشه و به درستی از کاندوم مردانه استفاده نمایید. استفاده از کاندوم ۱۰۰% تضمین کننده عدم ابتلا به بیماریهای منتقله جنسی نیست (بخصوص زمانیکه به درستی و همیشه استفاده نشوند) ولی خطر ابتلا به این بیماریها را بسیار کاهش می‌دهد.

۲) بعد از تماس جنسی، ناحیه خارجی تناسلی را با آب و صابون بشورید. شستن و دوش داخل واژن نه تنها کمکی به پیشگیری از بیماریهای منتقله از روابط جنسی و یا جلوگیری از بارداری نمی کند، بلکه با از بین بردن سدهای دفاعی طبیعی بدن، خطر این عفونتها و گسترش آن به مناطق بالاتر را اضافه می کند. پس منظور تنها شستشوی دستگاه تناسلی خارجی (مردانه، زنانه) است.

۳) بعد از تماس جنسی، ادرار کنید تا برخی از باکتریهای وارد شده خارج شوند.

۴) در حین قاعدگی، تماس جنسی نداشته باشید در این زمان مستعد انتقال عفونت هستید.

۵) از نزدیکی از راه مقعد اجتناب کنید. درون مقعد و رکتوم میکروبهای فراوانی وجود دارد که می‌تواند عامل بیماریهای منتقله روابط جنسی در مرد و زن باشند. دهان، ناحیه تناسلی مرد و ناحیهتناسلی زن نبایستی با شیء و بخشی از بدن مانند آلت تناسلی مرد که در تماس با مقعد یا رکتوم بوده است تماس پیدا کند در غیر اینصورت خطر عفونت وجود دارد.

۶) از تمیز کردن واژن با دوش اجتناب کنید زیرا که بدینوسیله بسیاری از باکتریهای محافظتی را از بین می‌برید و خطر ابتلا به بیماریهای منتقله جنسی را افزایش می‌دهید.

۷) در هنگام تماس جنسی از چرب کننده‌ ها استفاده نمایید و بدینوسیله خطر آسیب مخاطی را کاهش دهید. توجه داشته باشید که اگر از کاندوم استفاده می کنید از استفاده همزمان از چرب کننده های با پایه نفتی مانند وازلین و یا روغن بچه همراه کاندوم اجتناب کنید زیرا که این مواد باعث از بین بردن کاندوم می شوند و در نتیجه خطر حاملگی ناخواسته و انتقال بیماریهای منتقله از روابط جنسی وجود دارد. برای چرب کردن می بایستی از مواد با پایه آبی مانند ژل پزشکی استفاده نمایید

زگیل تناسلی/کوندیلوما آکومیناتوم/ بیماری های دستگاه تناسلی

 

 

3 Comments

    • admin

      بله حذف به هر روش مکانیکی مثل برش یا یخ زدن با نیتروژن یا سوزاندن با لیزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.