فهرست بستن

تب خال تناسلی(هرپس سیمپلکس)

images

تب خال به صورت شایع در دو ناحیه ایجاد می شود,لب و دهان(Orolabial) که معمولا”تیپ۱ویروس عامل آن است و ناحیه تناسلی(genital)که معمولا” تیپ ۲ ویروس آن را ایجاد می کند. ضایعات ممکن است اولیه یا راجعه باشند,در زمینه نقص ایمنی ایجاد شوند و یا این که به علت بیماری پوستی زمینه ای(معمولا”درماتیت آتوپیک)گسترده و شدید باشند.

هرپس تناسلی:عفونت اولیه تناسلی با تیپ ۲ویروس,طیف بالینی وسیعی دارد,که می تواند کاملا” بدون علامت باشد,ویا اینکه ضایعات زخمی شونده شدید ایجاد کند.عفونت اولیه واقعی در بیمارانی که عفونت قبلی با ویروس هرپس تیپ۱ نداشته اند,میتواند به صورت بیماری شدید سیستمیک تظاهرکند.

ضایعات تاولی گروهی واروزیون,در نواحی واژن,رکتوم یا پنیس ایجاد می شود.در طی ۷ تا ۱۴ روز,ایجاد ضایعات جدید ادامه می یابد.ضایعات دو طرفه و قرینه و اغلب گسترده می با شند و غدد لنفاوی اینگوئینال نیز می تواند به طور دو طرفه بزرگ شده باشند.تب و علائم شبه آنفولانزا ممکن است دیده شود ولی شکایت اصلی بیمار درد واژینال و سوزش ادراراست(ولووواژینیت هرپسی).ضایعه اولیه در مردان سبب دردناک شدن آلت می شود ولی ممکن است التهاب مجرا و سوزش ادرار نیز ایجاد کند.

دوره بیماری معمولا”۳هفته یا بیشتر طول می کشد.بیمارانی که قبلا” عفونت هرپسی تیپ۱داشته اند عفونت اولیه خفیف تری خواهند داشت. هرپس تناسلی راجعه به طور تیپیک با علائم پیشرو به صورت سوزش یا خارش یا مورمور شدن شروع می شود.معمولا”در طی ۲۴ ساعت بعدی به صورت وزیکولها و تاولهای حاوی مایع شفاف در می آیند و در۲۴ تا ۳۶ ساعت بعدی اروزیونها را تشکیل می دهند ودر طی ۲تا ۳ روز بعدی,بهبود می یابند.(دوره هرپس تناسلی ۷روزمی باشد).هم در مردان هم در زنان قسمت فوقانی باسن ها محل شایعی برای ایجاد هرپس تناسلی راجعه می باشد.

زنانی که هرپس تناسلی دارند,۵تا۱۰ بار بیشتر از زنان دیگر دچار سرطان گردن رحم می شوند.تیپ ۲هرپس,عمدتا” افراد بالغ را مبتلا می کند و بوسیله تماس جنسی منتقل شده و شایعترین بیماری مقاربتی محسوب می شود.

عود ضایعات شایع است و این را به بیمار باید تذکر داد.

آموزش بیمار ضروری است.هنگامی که ضایعات فعال هستند,بیماران باید از کاندوم استفاده کنند و یا از تماس جنسی,خودداری نمایند تا بیماری را به شریک جنسی خود منتقل نکنند.مردان و زنانی که ضایعات راجعه در ناحیه باسن دارند,ممکن است هنگام فعال بودن ضایعات,ویروس را از طریق اورتر یا سرویکس دفع کنند و باید عفونت زا در نظر گرفته شوند.HSVممکن است از طریق اشخاص بدون علامت,قبل از ظهور ضایعات,منتقل گردد.زنان ممکن است بدون علامت باشند ولی ویروس را از طریق سرویکس دفع کنند.

لینک:http://www.doctornazari.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=9058

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.