فهرست بستن

اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن

اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن

اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن

نورتریپتیلین دارویی از دسته ی ضد افسردگی های سه حلقه ای است و معمولاً پزشکان آن را برای درمان افسردگی تجویز می کنند.این دارو همچنین در تسکین دردهای عصبی هم کاربرد دارد .

اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن
اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن

علت اصلی بروز افسردگی شناخته نشده است اما هدف از درمان دارویی همراه با مشاوره درمانی برطرف کردن علائم افسردگی مانند خلق پایین، نداشتن انگیزه، افکار خطرناک ، بی حالی،اختلالات خواب و کاهش اشتها و…برای رساندن فعالیت و عملکرد روزانه ی فرد به سطح طبیعی، می باشد.
داروهایی نظیر نورتریپتیلین می توانند به برطرف نمودن علائم افسردگی مانند  کمبود اشتها یا کم خوابی کمک قابل توجهی کنند.

عملکرد نورتریپتیلین در بدن

این دارو در بدن انسان با افزایش سطح ناقل های شیمیایی که در مغزموجود هستند و نقش پیام رسانی عصبی بین سلول های اعصاب رابر عهده دارند،علائم افسردگی رابرطرف می کنند.

 

قبل از شروع مصرف نورتریپتیلین به این نکات توجه کنید:

– در صورت بارداری یا تصمیم به بارداری یا شیرده بودنپزشک خود را در جریان بگذارید.

-در صورت داشتن سابقه ی بیماری هایی نظیرصرع، یبوست های مزمن، تیروئید پر کار ، مشکل در دفع ادرار، مشکلات کبدی ، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، چشمی و یا بیماری های اعصاب و سایر بیماری ها به پزشک خود اطلاع دهید.

-به علت اینکه این دارو می تواند باعث اختلال در عملکرد داروهای دیگر در بدن شود لازم است پیش از شروع مصرف این دارو لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود (مخصوصا سایر داروهایی که تاکنون و در یک ماه اخیر برای درمان افسردگی و خواب استفاده کرده اید) در اختیارداروساز و یا پزشکتان قرار دهید.

اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن
اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن

نحوه ی مصرف نورتریپتیلین

-نحوه و مقدار مصرف دارو نورتریپتیلین با توجه به مشکل و شرایط بیمارمتفاوت است.ممکن است پزشک این دارو را سه تا چهارنوبت در روز و یا تنها یک نوبت برای بیمارتجویز کند.

-در صورت تجویز نورتریپتیلین به صورت یک نوبت در روز بهترین زمان مصرف آن شب ها پیش از خواب می باشد.اما برخی از پزشکان ترجیح می دهند این دارو را در مقدار کمتر اما در دو تا سه نوبت برای درمان افسردگی در روز تجویز کنند. لذا. حتماً دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

– پزشک شما ممکن است درمان را با مقدار داروی کم آغاز کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی مصرفی را افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
-این دارو با غذا هیچ گونه تداخلی ندارد و شما میتوانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.

-در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو باید بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگردر صورتی که زمان یاد آوری دارو به نوبت مصرف بعدی آن نزدیک باشد.در این شرایط نوبت فراموش شده را دیگر مصرف نکنید و نوبت بعدی دارو را در زمان خودش مصرف کنید و به هیچ وجه مقدار مصرف را دوبرابر نکنید.

اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن
اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن

عوارض شایع قرص نورتریپتیلین

– ممکن است درطی درمان با این دارو خشکی دهان را تجربه کنید که برای برطرف نمودن آن می توانید از آبنبات های بدون شکر یا آدامس استفاده کنید.
-اسهال یا تهوع، یبوست و سوهاضمه نیز از عوارض شایع این دارو می باشند که با داشتن یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذا سبک و ساده ودارای فیبر مناسب(درمورد یبوست) و از طرفی با محدود کردن غذا های پر ادویه  و چرب ونوشیدن آب به اندازه کافی در شبانه روز می توانید این علائم را کاهش دهید.

– خستگی، خواب آلودگی، سرگیجه و مشکلات بینایی نظیر تاری دید از عوارض این دارو می باشد لذا بهتر است تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته رانندگی نکنید و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند انجام ندهید.

-اگر برای اولین بار از دارو نورتریپتیلین استفاده می کنید ممکن است با تغییروضعیت سریع از حالت نشسته به حالت ایستاده دچار سرگیجه مختصری شوید که به مرور برطرف می شود. این یک حالت طبیعی است. هنگام برخواستن ، بهتر است به ارامی بلند شوید.

-در صورت بروز علایمی همچون احساس گز گز انگشتان، اضطراب و پریشانی، لکه های قرمز پوستی خارش دار، مشکل در دفع ادرار، تغییر غیر عادی در اشتها یا وزن، اختلال در خواب، تغییر طعم ها در دهان، زنگ زدن گوش، ریزش مو یا تعریق شدید و ضربان قلب نامنظم حتماً باید به پزشک خود مراجعه کنید.

توصیه هایی در مورد مصرف نورتریپتیلین

-از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیرمی گذارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و زیر نظر پزشک باشد.هرچند ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی دربیمارایجاد نشود،با این حال باید درمان خودرا ادامه دهد و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کند و همچنین برای بهبود روند درمان همه ی مشکلات و سوالات خود را از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.
-قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ، عوارض نامناسبی را می تواند برای بیمار در برداشته باشد که به آن سندرم محرومیت دارو گفته می شود و عوارضی همچون تهوع، سردرد،ضعف،حملات ترس و بی حالی در بر خواهد داشت.
-به دلیل این که مسمومیت با دارو های ضد افسردگی های سه حلقه ای بسیار خطرناک است دارو را به همان مقدارکه پزشک تجویز کرده مصرف کنید و دور از دسترس اطفال قرار دهید.در صورت مصرف بیش از اندازه یا ناخواسته ی دارو حتما با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن
اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن

-نوشیدن الکل در مدت درمان با این دارو می تواند باعث افزایش عوارض ناشی از این دارو را شود.
– ممکن است در ابتدای درمان با این دارو افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شود اما نگران این موضوع نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن است و به مرور زمان برطرف خواهد شد.

-در صورتی که مبتلا به بیماری دیابت هستید ، ممکن است مصرف این دارو باعث افزایش قندخون شما شود لذا باید قندخون خودرا به صورت منظم چک کنید و با پزشک خود درمورد آن صحبت کنید.
-در صورت شروع هرگونه درمان دیگر یا قصد عمل جراحی، درمانگر خود را از مصرف دارو نورتریپتیلین مطلع نمایید.
-پیش از گرفتن هرگونه دارو از داروخانه (مثل داروهای ضد درد،ضد سرماخوردگی و ضد حساسیت)دکتر داروساز را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

 

اطلاعات دارویی در مورد قرص نورتریپتیلین و مواردمصرف آن

 

همچنین بخوانید:

دستور جمع آوری والسارتان (داروی فشار خون) صادر شد
موارد مصرف و عوارض جانبی مصرف ایورمکتین
آشنایی با انواع قرص های ضد بارداری و عوارض آن
آشنایی با واکسن فلج اطفال /عوارض و فواید واکسن فلج اطفال
واکسن مننژیت /کاهش احتمال ابتلا به یک بیماری مقاربتی با واکسن مننژیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.